printlogo


کد خبر: 196034تاریخ: 1397/5/6 00:00
یمنی‌ها معادله جنگ دریایی و هوایی مقابل ائتلاف سعودی‌ را تغییر داده‌اند
حمله پهپادی به فرودگاه ابوظبی

گروه بین‌الملل: نیروهای ائتلاف متجاوز سعودی دیگر تهدیدهای انصارالله یمن را بلوف سیاسی و نظامی قلمداد نمی‌کنند و به نظر می‌رسد منتظر عملیات‌های بزرگ و حساس‌تر نیروهای یمنی هستند. ساعاتی پس از اعلام حمله به 2 ناو جنگی سعودی در دریای سرخ توسط ارتش یمن، ریاض مدعی شد 2 فروند نفتکش متعلق به شرکت ملی حمل‌ونقل دریایی عربستان که هر کدام حامل 2 میلیون بشکه نفت بودند، صبح چهارشنبه پس از عبور از تنگه باب‌المندب از سوی نیروهای یمنی هدف حمله قرار گرفتند. پس از این حادثه، اعلام خبر توقف عبور نفتکش‌ها از باب‌المندب از سوی وزارت نفت عربستان و شرکت آرامکو، جامعه جهانی را غافلگیر کرد.  در همین حال برخی منابع آگاه تاکید می‌کنند این  2 کشتی حامل تسلیحات و نیروهای وابسته به ائتلاف عربستان بود و قصد داشت در ساحل غربی یمن نیرو پیاده کند اما شرکت ملی نفت عربستان سعودی، آرامکو در بیانیه‌ای ادعا کرد در خلال جنگ این کشور با یمن، 2 نفتکش این شرکت که هر کدام حامل 2 میلیون بشکه نفت بوده، هدف قرار گرفته است. همچنین خالد بن عبدالعزیز الفالح، وزیر انرژی عربستان سعودی در گفت‌وگو با خبرگزاری رویترز مدعی شد این کشور عبور تمام نفتکش‌های سعودی از باب‌المندب را موقتاً متوقف کرده است. تنگه باب‌ المندب یکی از مهم‌ترین گذرگاه‌های دریایی جهان، در کرانه خلیج عدن واقع است و یکی از اهداف عربستان از حمله به یمن توسعه‌طلبی  و در کنترل در آوردن این گذرگاه بوده است. تنگه باب‌المندب در حمل‌ونقل انرژی جهانی نیز نقش بسزایی دارد. تنگه راهبردی باب‌المندب بین یمن، جیبوتی و اریتره قرار دارد.  اشراف یمن بر  تنگه باب‌المندب  که محل اتصال دریای سرخ با اقیانوس هند است، موقعیت ویژه استراتژیک را برای یمن ایجاد کرده است.
برملا شدن ضعف نظامی سعودی
ضعف نظامی عربستان در جنگ ضد یمن بخوبی آشکار شد، آل‌سعود که در مقایسه با یمن از امکانات نظامی، مالی و حمایت بین‌المللی غیرقابل وصفی برخوردار است، نتوانسته اهداف شوم خود را با گذشت 3 سال و نیم از آغاز این جنگ نابرابر تحقق بخشد و در برابر توان نظامی ناچیز کمیته‌های مردمی و نیروهای انصار‌الله سردرگم شده و خود را گرفتار جنگی فرسایشی کرده است. ریاض پس از شکست ائتلاف در اشغال شهر الحدیده و بندر راهبردی این شهر، به دنبال راهکار جدیدی بود و اکنون به گزینه کشتیرانی بین‌المللی متوسل شده است تا شاید بتواند اهرم فشار جدیدی را علیه جنبش انصارالله ایجاد و کل جهان را علیه این جنبش همراه کند، بویژه اینکه این مساله به مساله نفت و انرژی آن هم در سطح بین‌المللی گره خورده است. موضوعی که «مجتهد»، افشاگر معروف آل‌سعود بر آن صحه گذاشته و این ادعای رژیم ریاض را اشتباهی احمقانه توصیف کرده است. مجتهد در توئیتی به این موضوع پرداخت و نوشت: کشتی هدف قرار داده شده در نزدیکی باب‌المندب، یک ناو جنگی سعودی بود اما بن سلمان (ولیعهد عربستان) نمی‌خواهد اعتراف کند حوثی‌ها قدرت نابودی ناوهای جنگی‌اش را دارند، به همین دلیل ادعا می‌کند (کشتی مورد هدف) یک نفتکش بوده است. احمق نمی‌تواند بفهمد اعتراف به ناتوانی در حفظ باب‌المندب پس از 3 سال جنگ، خطرناک‌تر از اعتراف به هدف قرار گرفته شدن یک کشتی جنگی است.
پرواز پهپاد صماد 3 بر فراز فرودگاه ابوظبی
کمتر از 12 ساعت پس از حمله به کشتی‌های سعودی در دریای سرخ، یگان پهپادی ارتش و کمیته‌های مردمی یمن از پهپاد جدیدی به نام «الصماد ۳» با برد بیش از یکهزار کیلومتر رونمایی کرد و با استفاده از این پهپادها پنجشنبه فرودگاه ابوظبی را هدف قرار داد. طبق اعلام سخنگوی نیروی هوایی یمن، پهپاد «صماد ۳» با پیمودن ۱۵۰۰ کیلومتر بدون اینکه رادارهای امارات موفق به رصد آن شوند، وارد آسمان ابوظبی شد. فرودگاه بین‌المللی ابوظبی امارات در حساب توئیتری به طور ضمنی به وقوع این حمله اعتراف کرد ولی مدعی شد «حادثه‌ای» در این فرودگاه رخ داده و باعث آن، یک وسیله نقلیه بوده است. در توئیت فرودگاه آمده است: «فرودگاه ابوظبی می‌تواند وقوع یک حادثه مربوط به یک خودروی خدمات در ترمینال یک این فرودگاه در ساعت 4 بعدازظهر (به وقت محلی) را تأیید کند. این اتفاق تأثیری بر فعالیت‌های فرودگاه نداشته و ورود و خروج پروازها طبق برنامه ادامه دارد». شبکه المسیره یمن به نقل از منابع هواپیمایی امارات نوشت در روند پروازهای فرودگاه ابوظبی اختلالی ایجاد شده است. مهدی المشاط، رئیس شورای عالی سیاسی و فرمانده نیروهای مسلح یمن ضمن تبریک پیروزی‌های بزرگ در برابر متجاوزان از جمله حمله به فرودگاه ابوظبی افزود: «صماد 3» دستاوری جدید و منحصر به فرد در صنایع نظامی نیروهای یمن است. المشاط همچنین توسعه راهبردی و توانمندی نظامی یمن را حاصل تلاش‌های ارتش و نیروهای دفاع مردمی یمن دانست و اظهار کرد: هواپیماهای بدون سرنشین این کشور خواب را از چشم دشمن ربوده و تاثیر خود را با موفقیت ثابت کرده است. ارتش یمن ماه گذشته میلادی نیز توانسته بود نخستین بار با استفاده از پهپادهای دوربرد خود به نام «صماد ۲» پالایشگاه شرکت نفتی آرامکو عربستان را هدف قرار دهد که این پالایشگاه بنا بر اعتراف سعودی‌ها آتش گرفت.
بنادر کشورهای متجاوز در تیررس یمنی‌ها
ساعاتی بعد از حمله پهپادی یمنی‌ها به فرودگاه بین‌المللی ابوظبی امارات، سخنگوی نیروی هوایی یمن تأکید کرد در مرحله بعد، زیرساخت‌های کشورهای متجاوز جزو اهداف نیروی هوایی یمن خواهد بود. محمد علی الحوثی، رئیس شورای عالی انقلابی یمن اعلام کرد: موشک‌های ما قادر است بنادر سایر کشورهای عضو ائتلاف متجاوز سعودی را هدف قرار دهد. محمد عبدالسلام، سخنگوی انصارالله یمن نیز گفت: از این پس پایتخت‌ کشورهای ائتلاف عربی متجاوز امن نخواهد بود. گفتنی است این حملات کوبنده به فرودگاه ابوظبی و کشتی‌های سعودی یک روز پس از هشدار ارتش یمن به متجاوزان انجام شد. شرف لقمان، سخنگوی ارتش یمن سه‌شنبه گفته بود تمام مناطق عربستان و امارات  در تیررس موشک‌ها و پهپادهای یمن است.


Page Generated in 0/0159 sec