printlogo


کد خبر: 196047تاریخ: 1397/5/6 00:00
دارو و حاشیه‌هایش این روزها در صدر اخبار سلامت قرار دارد
جنجال دارویی

گروه اجتماعی: تحریم‌های ظالمانه  علیه کشورمان باعث شده بازار دارویی نیز تحت تاثیر قرار بگیرد، در این بین عده‌ای با جنجال و شانتاژ، قصد دارند شرایط را به مراتب وخیم‌تر از وضعیت موجود نشان دهند. دارو به عنوان یک کالای استراتژیک، در شرایطی که کشور در حال تجربه شرایط سخت اقتصادی است، از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. از همین رو، مسؤولیت متولیان نظام سلامت، سنگین‌تر شده و باید شرایطی را مهیا کنند تا مشکلات دارویی کمتر خودنمایی کند. به گزارش مهر، در حال حاضر کمبودهای دارویی به گونه‌ای نیست که آزاردهنده باشد به‌طوری که کیانوش جهانپور، سخنگوی سازمان غذا و دارو گفته است کمبودهای مقطعی دارو که خرداد گذشته به ۶۵ قلم رسیده بود، در تیرماه به ۵۲ قلم رسید و طبق پیش‌بینی‌ها و با تمهیدات و اقدامات انجام شده در مرداد ماه، به نقطه بهینه در۵۰ سال گذشته خواهد رسید. با این وجود برخی خبرها از واردات داروهای چینی برای کنترل بازار و تامین کمبودها خبر می‌دهد.
ماجرای داروهای چینی
تحریم‌ها باعث شده بازار دارویی کشور نیز تحت‌الشعاع شایعات و شانتاژهای رسانه‌ای قرار گیرد به‌طوری که این روزها موضوع واردات داروی چینی، بیش از هر زمان دیگری خودنمایی می‌کند. این در حالی است که مدیران وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو، چنین موضوعی را تکذیب می‌کنند. عباسعلی پوربافرانی، عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در واکنش به واردات داروی چینی گفت: واردات دارو به کشور تحت یک سامانه الکترونیکی انجام می‌شود بنابراین اگر این سامانه بدرستی فعالیت نکند، امکان ورود هرگونه کالای غیرمجاز به کشور از جمله داروهای چینی وجود دارد. وی با اشاره به اینکه رصد واردات به کشور با سامانه جامع و کارآمد امکان‌پذیر است، افزود: متاسفانه سامانه کنترل واردات به کشور در تمام حوزه‌ها از جمله دارو همیشه با مشکلاتی روبه‌رو بوده است به همین دلیل گاهی ممکن است خلأهای نظارتی در این سامانه باعث ورود کالاهای غیرمجاز به کشور شود. پوربافرانی با بیان اینکه دریافت مجوزهای خاصی برای ورود دارو به کشور ضروری است، تصریح کرد: متاسفانه نظارت‌ها در چنین شرایطی دچار مشکل شده و در این میان برخی نیز با سوءاستفاده از کمبودها و خلأها در سامانه‌های نظارتی اقدام به واردات داروهای غیرمجاز از هر نوعی به کشور می‌کنند، البته این موضوعات به آن معنا هم نیست که نظارت‌ها به هیچ عنوان انجام نمی‌شود اما همین نظارت‌های غیرقابل توجیه هم باعث ورود داروهای خطرناک به کشور شده که در شأن کشور نیست. عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با اشاره به اینکه خوشبختانه کیفیت تمام داروهای تولید داخل اثبات شده است، گفت: در شرایطی که می‌توان بخش بیشتر داروها را در داخل کشور تولید کرد، چرا داروی چینی به کشور وارد شود که خطر کیفیت پایین برای آن وجود دارد؟
واردات مواد اولیه نه دارو!
در همین باره اکبر برندگی، مدیرکل امور دارویی سازمان غذا و دارو نیز در واکنش به واردات داروی چینی، گفت: هیچ دارویی از محصول نهایی چین وارد کشور نمی‌شود و ماده اولیه تولید دارو از کشورهایی مثل چین، هند و کشورهای اروپایی براساس فارماکوپی آمریکا آزمایش و در صورت تایید مورد استفاده قرار می‌گیرد. در همین حال کیانوش جهانپور، سخنگوی سازمان غذا و دارو، موضوع واردات داروی چینی را بشدت تکذیب کرد و گفت: واردات دارو و مواد اولیه دارویی کاملا تحت نظارت سازمان غذا و دارو است و اظهارنظرهای نادانسته و متناقض برخی افراد در این باره در خوش‌بینانه‌ترین حالت غیرمسؤولانه است. وی اظهار داشت: قاچاق دارو و داروی قاچاق نه پدیده جدیدی است و نه خاص کشور ما است ولی برخی به‌گونه‌ای از قاچاق دارو صحبت می‌کنند که گویی جزئیات و مبادی و مجاری آن را می‌شناسند، اگر چنین است چرا این اطلاعات دقیق را به مراجع امنیتی و انتظامی و قضایی رسما اعلام نمی‌کنند. سخنگوی سازمان غذا و دارو گفت: داروی چینی نداریم و قصدی هم برای ورود دارو از چین وجود ندارد و نیازی هم به داروی چینی وجود نخواهد داشت. جهانپور ادامه داد: سامانه‌های رهگیری و پیگیری اصالت کالا و سامانه‌های دارویی سازمان غذا و دارو در نوع خود در کشور و حتی در میان بسیاری از کشورهای هم ارز کم‌نظیر و حتی بی‌مانند است و واردات کالای غیرمجاز و قاچاق هیچ ربطی به عملکرد سامانه‌ها ندارد، مجرای قاچاق و واردات کالای غیرمجاز از مجاری غیررسمی و غیرقانونی است.


Page Generated in 0/0049 sec