printlogo


کد خبر: 196084تاریخ: 1397/5/6 00:00
چالش نام مقدونیه جدی‌تر می‌شود
برگزاری همه‌پرسی تغییر نام درهاله‌ای از ابهام

گروه بین‌الملل: مساله نام مقدونیه کماکان به یکی از چالش‌های اصلی مقامات سیاسی و جامعه این کشور مبدل شده است. مقدونیه که از جمهوری جدا شده از یوگسلاوی است با دولت مورد حمایت غرب اداره می‌شود و قصد دارد در ساختارهای اتحادیه اروپایی و ناتو عضویت یابد اما یونان جلوی این عضویت را می‌گیرد. دولت پیشین مقدونیه مورد حمایت روسیه بود که توسط غربگرایان ساقط شد و مذاکراتی که میان یونان و مقدونیه انجام شد با اعتراض‌های عمومی عملا بی‌نتیجه ماند. در حال حاضر 2 سوال اساسی درباره پارلمان مقدونیه وجود دارد، نخست اینکه چه سوالی در همه‌پرسی مطرح شود و دوم آنکه چه زمانی این همه‌پرسی برگزار شود.
نخست‌وزیر مقدونیه در جمع اعضای پارلمان که مخالف تغییر نام هستند گفته است: آیا شما با اتحادیه اروپایی و یونان به توافق رسیده‌اید؟
مساله‌ای که در حال حاضر اهمیت دارد تغییر نام به مقدونیه شمالی است، در این صورت مقدونیه جنوبی نیز وجود خواهد داشت و بسیاری بر این باورند سناریوی که منجر به ایجاد جمهوری‌هایی چون کوزوو شد از همین سناریو پیروی می‌کرد. نمایندگان سیاسی در مقدونیه می‌گویند طی روزهای آتی درباره سوالی که در همه‌پرسی پرسیده خواهد شد با دیگر نمایندگان به توافق خواهند رسید اما هنوز مساله اصلی یعنی زمان همه‌پرسی موضوعی است که درباره آن توافقی انجام نشده است.
زوران زایف، نخست‌وزیر مقدونیه می‌گوید مساله نام از جمله مواردی است که درباره آن نباید سوالی مطرح شود اما هنوز هیچ گفت‌وگویی میان گروه‌های سیاسی و رهبران احزاب برگزار نشده است. این در حالی است که گفته می‌شود سی‌ام سپتامبر زمانی است که برای همه‌پرسی در نظر گرفته شده است. برخی تحلیلگران و کارشناسان مسائل سیاسی بر این باورند که موضوع نام مقدونیه از جمله مواردی است که باید از مردم سوال شود که آیا آنها با نامی که نخست‌وزیر و وزیر خارجه‌شان با طرف‌های یونانی به توافق رسیده‌اند موافق هستند یا خیر. یونان می‌گوید مقدونیه باید نامش را تغییر دهد تا به این کشور مجوز‌های لازم برای حضور در فضای اتحادیه اروپایی و ناتو داده شود. در اجلاس بروکسل که 11 و 12 جولای برگزار شد حضور مقدونیه در چارچوب‌های امنیتی به طور رسمی کلید خورد که مورد مخالفت روسیه است.
 


Page Generated in 0/0055 sec