printlogo


کد خبر: 196087تاریخ: 1397/5/6 00:00
چهارگوشه

آسانژ سفارت اکوادور در انگلیس را ترک می‌کند
آسانژ، افشاگر سایت ویکی‌لیکس مجبور خواهد شد محل اقامت خود در سفارت اکوادور در انگلیس را که از سال  2012 در آنجا حضور دارد، ترک کند. لنین مورنو، رئیس‌جمهور اکوادور طی هفته‌های گذشته با انگلیس درباره آینده آسانژ گفت‌وگو کرده است و به نظر می‌رسد وی مجبور باشد محل اقامت خود در سفارت اکوادور در لندن را ترک کند. آسانژ، افشاگر سایت ویکی‌لیکس که اطلاعاتی را مبنی بر همکاری‌های پشت پرده دولت‌های جهان و سازمان‌های اطلاعاتی منتشر کرده بود تحت تعقیب قرار گرفت و بالاخره در سفارت اکوادور در لندن پناهنده شد. گاردین اما می‌گوید اکوادور 5 میلیون دلار برای حفاظت و ملاقات‌های آسانژ تحت دستور مستقیم کوره‌آ، رئیس‌جمهوری سابق این کشور هزینه کرده است.

خشونت پلیس لهستان  علیه مخالفان دولت
پلیس لهستان علیه مخالفان دولت که دست به اعتراضات خیابانی زده بودند از گاز اشک‌آور استفاده کرد. گفته می‌شود مخالفان دولت علیه دادگاه عالی این کشور به خیابان‌ها آمده بودند که در نهایت با خشونت پلیس روبه‌رو شدند.  مخالفان نسبت به سیستم قضایی لهستان معترض هستند. لهستان از اعضای اتحادیه اروپایی و از میزبانان نیروهای آمریکایی است که برخی جریان‌های سیاسی و اجتماعی نگرانند اقداماتی که علیه مردم کره و ژاپن توسط سربازان آمریکایی در دهه‌های 80 و 90 رخ داد در این کشور نیز تکرار شود.

نیروی دریایی ترکیه در مدیترانه رزمایش برگزار می‌کند
نیروی دریایی ترکیه قصد دارد در سال جاری میلادی نخستین رزمایش دریایی خود را در مدیترانه و دریای سیاه برگزار کند. این در حالی است که وزیر انرژی این کشور می‌گوید این اقدام برای حفظ امنیت انرژی در 2 تنگه بسفر و داردانل طرح‌ریزی شده است. فتیح دونمز، وزیر انرژی ترکیه در حالی این خبر را عنوان کرد که 2 کشتی که بتازگی به نیروی دریای ترکیه اضافه شده‌اند، قرار است در این رزمایش نظامی شرکت کنند. این وزیر ترکیه‌ای می‌گوید: ما کماکان بهشت حضور سرمایه‌گذاران خارجی هستیم.

عکس گورستان، هدیه یونکر به ترامپ
ژان کلود یونکر، رئیس کمیسیون اروپایی در دیدارش از کاخ سفید به ترامپ یک عکس هدیه داد که گورستانی در لوکزامبورگ را نمایش می‌دهد. این گورستان محل دفن ژنرال پتون، رهبر نیروهای متفقین در جنگ دوم جهانی است. یونکر در این دیدار به ترامپ گفت: نسل‌های آینده و جوانان ما باید از تاریخ مشترکی که میان ما است مطلع باشند. در همین حال، آمریکایی‌ها نسبت به سیاست تعرفه‌ای خود مجبور به عقب‌نشینی شده و دولت ترامپ نتوانسته در مقابل تصمیم کنگره مقاومت کند. مساله هدایای جنجالی اما به عکس گورستان ختم نشد و گفته می‌شود توپی که ترامپ از پوتین برای پسر 12 ساله‌اش در نشست هلسینگی دریافت کرده است حاوی میکروچیپ است.

مرگ یک شهرک‌نشین در رام‌الله
در پی عملیات مقاومتی یک جوان فلسطینی در شهرک صهیونیست‌نشین «آدم» میان رام‌الله و قدس اشغالی، یک شهرک‌نشین صهیونیست به هلاکت رسیده و 2 نفر دیگر بشدت زخمی شدند. در همین حال، منابع صهیونیستی از شهادت مجری این عملیات خبر دادند. جنبش حماس عملیات قهرمانانه شهرک آدم در جنوب رام‌الله را تبریک گفت و اعلام کرد: «این عملیات واکنشی طبیعی به جنایت‌های رژیم صهیونیستی است که در ادامه انتفاضه دامنه‌دار ملت فلسطین انجام می‌شود».

تنش بین آمریکا و ترکیه
بازداشت یک کشیش آمریکایی مقیم ترکیه در این کشور روابط واشنگتن و آنکارا را با بحران مواجه کرده است. اندرو کرگ برانسون در پی کودتای نافرجام سال ۲۰۱۶ به اتهام «جاسوسی» و ارتباط با شبکه «فتح‌الله گولن» و گروه‌های شورشی کرد بازداشت شد. این اتهامات می‌تواند منجر به صدور حکم ۳۵ سال زندان شود. رئیس‌جمهوری آمریکا پنجشنبه در توئیتی ترکیه را به اعمال تحریم‌های سنگین تهدید کرد. معاون دونالد ترامپ نیز ترکیه را تهدید کرده بود در صورت آزاد نکردن کشیش برانسون هدف تحریم قرار خواهد گرفت. در واکنش به این تهدیدها، وزیر خارجه ترکیه پنجشنبه در توئیتر نوشت: «کسی نمی‌تواند به ترکیه دستور بدهد.»


Page Generated in 0/0059 sec