printlogo


کد خبر: 196168تاریخ: 1397/5/8 00:00
چهارگوشه

وزیر برق عراق برکنار شد
نخست‌وزیر عراق وزیر برق این کشور را 3 هفته بعد از آغاز اعتراض‌ها از کار برکنار کرد. تظاهرکنندگان خواستار برکناری قاسم الفهداوی به دلیل کمبود شدید برق‌ شده بودند، چرا که خانواده‌های عراقی در روز فقط چند ساعت برق دارند در حالی که درجه حرارت در تابستان به ۵۰ درجه بالای صفر می‌رسد. الفهداوی براساس سیستم سهمیه‌بندی طایفه‌ای در تاریخ 8 سپتامبر ۲۰۱۴ این پست را عهده‌دار شد و قبلا استاندار الانبار بود. این دستور حیدر العبادی در پی درخواست آیت‌الله سیستانی، مرجع عالیقدر شیعه از دولت برای پاسخگویی به مطالبات شهروندان اتخاذ شده است.

صدور حکم اعدام برای 54 اخوانی در مصر
محاکمه عمومی بیش از ۷۰۰ عضو گروه اخوان‌المسلمین در قاهره جریان دارد. آنها متهم هستند در سال ۲۰۱۳ در تظاهرات خونینی که پس از سقوط محمد مرسی در شهرهای مختلف مصر برپا شده بود، شرکت کرده‌اند. اکنون خبر می‌رسد دادگاه درباره پرونده 54 نفر از اعضای این سازمان حکم اعدام صادر کرده است. حکم اعدام این افراد برای تایید نهایی به مفتی اعظم این کشور تحویل داده شده است. اگرچه تصمیم مفتی اعظم برای قوه قضائیه و دولت مصر الزام‌آور نیست اما طبق قاعده، تصمیم او اجرا می‌شود.

دیدار محرمانه سفیر قطر و یک مسؤول ارشد صهیونیستی
یک سایت صهیونیستی از دیدار سری نایب‌رئیس پارلمان رژیم صهیونیستی با رئیس کمیته قطری مسؤول بازسازی غزه پرده برداشت. گزارش‌ها نشان می‌دهد ناوا بوکر چند ماه قبل بدون اطلاع مقامات سیاسی و امنیتی اسرائیل با محمد العمادی دیدار کرده است. این سایت تاکید کرد به‌رغم نبود روابط دیپلماتیک میان قطر و اسرائیل اما منافع مشترک میان 2 طرف این دیدار را به یک دیدار عادی تبدیل کرد. این سایت عبری‌زبان در ادامه آورد: قطر نقش مهمی در بازسازی غزه ایفا می‌کند و درباره پرونده اسرا و 4 شهروند اسرائیلی میان حماس و اسرائیل میانجیگری می‌کند.

هون سن نخست‌وزیر کامبوج ماند
هون سن، نخست‌وزیر کامبوج بار دیگر در مقام خود ابقا شد. این در حالی است که نتایج اولیه از انتخابات روز یکشنبه نشان می‌دهد حزب مردم توانسته است در این انتخابات پیروزی قاطعی را کسب کند. مخالفان و جریان‌های اپوزیسیونی کامبوج این انتخابات را تحریم کرده بودند. در عین حال دولت کامبوج شبکه‌های اجتماعی را در این کشور برای 48 ساعت کاملا به حال تعلیق درآورده بود. نخست‌وزیر کامبوج 33 سال است در این کشور قدرت را در دست دارد و قول داده است برای یک دوره 10 ساله دیگر ثبات و امنیت را در این کشور حفظ کرده و رشد اقتصادی را نیز ادامه دهد.

ویکتور اوربان خواهان دموکراسی مسیحی در اروپاست
نخست‌وزیر مجارستان اعلام کرد انتخابات پارلمان اروپا در سال آینده باید تغییراتی به سمت «دموکراسی مسیحی» در اتحادیه اروپایی ایجاد کند و به دوره چندگانگی فرهنگی پایان دهد. ویکتور اوربان، نخست‌وزیر راست‌گرای مجارستان که در ماه آوریل برای سومین بار به این سمت منصوب شد، در میان رهبران اروپایی جزو سردمداران مخالفت با پذیرش پناهجویان در اروپاست. او در جریان یک سخنرانی انتخابات پارلمان اروپا در سال ۲۰۱۹ را ابزاری برای ایجاد تغییر در آینده اروپا قلمداد کرد. نخست‌وزیر مجارستان اظهار کرد: اعضای جامعه نخبگان سیاسی غرب در اتحادیه اروپایی نتوانسته‌اند از این اتحادیه در مقابل مهاجرت مسلمانان محافظت کنند و در این شرایط اکنون زمان آن فرا رسیده که این اعضا را کنار بگذاریم.

پرو در آستانه همه‌پرسی قرار دارد
رئیس‌جمهور پرو خواستار برگزاری رفراندوم درباره اصلاحات قضایی و سیاسی شد. مارتین ویزکارا، رئیس‌جمهور پرو با درخواست برگزاری رفراندوم درباره اصلاحات سیاسی و قضایی برای ریشه‌کردن فساد سیستماتیک، کنگره این کشور را که تحت کنترل اپوزیسیون است، به چالش کشاند. این پیشنهاد آخرین سری از تلاش‌های رئیس‌جمهور پرو برای دور نگه داشتن خودش از طبقه سیاسی است که درگیر فساد است. این پیشنهاد در حالی ارائه می‌شود که رئیس‌جمهور پیشین ماه مارس استعفا کرد. رسوایی فساد در دولت قبلی پرو باعث شد پدرو پابلو کوچینسکی، رئیس جمهوری، 4 ماه قبل استعفا کند.
 


Page Generated in 0/0058 sec