printlogo


کد خبر: 196201تاریخ: 1397/5/8 00:00
اظهارات عجیب محمدجواد ظریف در روزی که دلار 11 هزار تومان شد
شکر نعمت باید می‌کردیم!

در روزی که بازار ارز به تغییر رئیس بانک مرکزی واکنش منفی نشان داد و هر دلار در بازار ارز به بیش از 11 هزار تومان رسید؛ محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه که بسیاری وضعیت فعلی التهابات بازار ارز و طلا را نتیجه عملکرد او در سیاست خارجی و مذاکرات هسته‌ای می‌دانند، در اظهاراتی عجیب وضعیت فعلی را به «عذاب» تشبیه کرد و گفت وضعیت فعلی نتیجه کفران نعمت برجام است! به گزارش «وطن‌امروز»، محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه صبح دیروز یکشنبه در نخستین همایش مشترک سفرا و روسای نمایندگی‌های ایران در خارج از کشور با بخش خصوصی، در بخشی از اظهارات خود درباره برجام اظهار داشت: کسانی که قدری کم‌لطفی می‌کنند و می‌گویند برجام هیچ کاری نکرد؛ خب! باید شرایط 2 سال گذشته را با شرایط امروز مقایسه کنند. وزیر خارجه با بیان اینکه «به لطف خدا و به کمک شما ما شرایط امروز را از شرایط هر روز بهتر خواهیم کرد چون دنیا در کنار ما است»، افزود: می‌توانیم از اینکه دنیا در کنار ما است استفاده کنیم.  ظریف در ادامه اظهاراتش مدعی شد: «یک خرده بعضی‌ها کفران نعمت کردند یادشان نبود که «لئن شکرتم لازیدنکم و لئن کفرتم ان عذابی لشدید» بالاخره شکر نعمت باید می‌کردیم. و باید بکنیم».
ترجمه آیه‌ای که ظریف خواند
آیه‌ای که محمدجواد ظریف خواند آیه 7 سوره ابراهیم بود که عبارت است از:
وَإِذْ تَأَذَّنَ رَبُّکُمْ لَئِنْ شَکَرْتُمْ لَأَزِیدَنَّکُمْ  وَلَئِنْ کَفَرْتُمْ إِنَّ عَذَابِی لَشَدِیدٌ؛ و به یاد آور هنگامى را که پروردگارتان اعلام فرمود: همانا اگر شکر کنید، قطعاً- نعمت‌هاى شما را - مى‌افزایم، و اگر کفران کنید البته عذاب من سخت است.
استناد ظریف به این آیه نشان می‌دهد وزیر امور خارجه دولت حسن روحانی وضعیت اقتصادی کشور در شرایط فعلی را مصداق «عذاب» می‌داند. اما اینکه محمدجواد ظریف می‌گوید نسبت به برجام کفران شده، عجیب و قابل تامل است. بی‌فایده بودن برجام و دستاورد «تقریبا هیچ» این توافق بارها مورد اذعان مقامات ارشد دولت روحانی قرار گرفته است. ضمن اینکه این توافق هنوز تمام نشده است و به قول رئیس‌جمهور، تنها شر مزاحم آن یعنی «آمریکا» کم شده است. و به گفته مقامات وزارت امور خارجه و دولت روحانی اکنون برجام با حضور ایران و 1+4 در حال اجراست، بنابراین وضعیت فعلی اقتصادی که گویا آقای ظریف آن را به «عذاب» شبیه می‌داند؛ در شرایط اجرای برجام و حضور و ظهور این توافق هسته‌ای حادث شده است. به همین خاطر بسیاری از کارشناسان و صاحب‌نظران معتقدند وضعیت فعلی اقتصاد ایران نتیجه مذاکرات هسته‌ای در دولت روحانی و نتیجه رویکردی است که آسیب‌پذیر نشان دادن اقتصاد ایران از تبعات اولیه آن بوده است.


Page Generated in 0/0315 sec