printlogo


کد خبر: 196203تاریخ: 1397/5/8 00:00
شهرام جزایری در مرز بازرگان هنگام خروج غیرقانونی از کشور داخل بار عدس بازداشت شد
ناکام فرار‌ها!
پیشنهاد رشوه یک میلیاردی به مأموران

گروه اجتماعی: «شهرام جزایری» هنگام خروج غیرقانونی از کشور داخل یک محموله عدس بازداشت شد.
رئیس کل دادگستری آذربایجان غربی با تشریح جزئیات دستگیری شهرام جزایری در مرز بازرگان گفت: این فرد هنگام دستگیری پیشنهاد رشوه یک میلیارد تومانی را به ماموران می‌دهد که این رشوه توسط ماموران وظیفه‌شناس رد می‌شود. توکل حیدری با اشاره به جزئیات دستگیری شهرام جزایری در مرز بازرگان اظهار داشت: روز شنبه (6 مرداد) ماموران گمرک به کانتینری که قصد خروج از کشور را داشت و پلمب آن شکسته شده بود، مشکوک می‌شوند، به همین دلیل کانتینر را باز کرده و 2 نفر را در آن پیدا می‌کنند که خود را در ابتدا تبعه افغانستان معرفی می‌‎‌کنند که در بازرسی‌های بعدی مشخص می‌شود یکی از آنها شهرام جزایری است. وی افزود: این فرد هنگام دستگیری پیشنهاد رشوه یک میلیارد تومانی را به ماموران می‌دهد که این رشوه توسط ماموران وظیفه‌شناس رد می‌شود.
رئیس کل دادگستری استان آذربایجان غربی با تقدیر از اقدام ماموران گمرک در عدم پذیرش رشوه و گزارش سریع آن به مرجع قضایی، به بیان انگیزه شهرام جزایزی برای خروج غیرقانونی از کشور پرداخت و گفت: این فرد به دلیل بدهی زیاد مالیاتی ممنوع‌الخروج بوده و در بازپرسی ادعا می‌کند برای دیدار با یکی از اعضای خانواده‌اش که در کانادا سکونت دارد، قصد خروج از کشور را داشته است. حیدری با اشاره به اینکه متهم در حال حاضر در اختیار دستگاه قضایی است و تحقیقات ادامه دارد، خاطرنشان کرد: شهرام جزایری در حال حاضر به اتهام پیشنهاد رشوه و خروج غیرمجاز از کشور در بازداشت به‌سر می‌برد و تفهیم اتهام شده است. وی گفت: این متهم انگار یک پرونده مفتوح نیز در دادگستری مشهد دارد که از این حوزه قضایی خواسته شده در صورت اقتضا، نیابت داده شود اقدامات قضایی در این زمینه انجام شود.
پیشنهاد رشوه میلیاردی
براساس این گزارش، شهرام جزایری پس از بازداشت به همراه 80 نفر دیگر از اتباع افغانستان از سوی بازپرس دادسرا به طرد از کشور و بازگشت به افغانستان محکوم می‌شود. او سپس به همراه سایر اتباع بیگانه به محل نگهداری اتباع فرستاده می‌شود اما شب‌هنگام زمانی که معاون هنگ مرزی در حال بازدید از بازداشت‌شدگان بوده است به وی شک می‌کند. این مسؤول هنگ مرزی به جزایری گفته است: «شما قیافه‌ات آشناست و بعید است افغانستانی باشید!»  شهرام جزایری که به شناسایی هویتش پی می‌برد خود را معرفی کرده و به این ترتیب دلیل و انگیزه‌اش برای خروج از کشورش را رفتن به کانادا عنوان می‌کند. وی به مأموران گفته است: «من به دلیل بدهی مالیاتی ممنوع‌الخروج هستم و نمی‌توانستم از کشور خارج شوم». اطلاعات تکمیلی حکایت از آن دارد که یک مرد و زن به همراه جزایری بوده‌اند که به مأموران هنگ مرزی پیشنهاد اخذ رشوه یک میلیارد تومانی می‌دهند تا شهرام جزایری را آزاد کنند. این در حالی است که گفته می‌شود شهرام جزایری خودش را در ابتدا «رحمت‌الله احمدی» معرفی کرده بوده است.
کلیپ آزادی شهرام جزایری صحت ندارد
گفتنی است، یک منبع آگاه در گمرک ایران درباره کلیپ‌های شهرام جزایری مبنی بر اینکه در آزادی کامل به سر می‌برد و توسط گمرک ایران دستگیر نشده است، اظهار داشت: دستگیری شهرام جزایری از میان محموله عدس در کانتینر ترانزیتی در گمرک بازرگان صحت دارد و احتمال می‌دهم کلیپ‌های پخش شده در فضای مجازی پیش از این اقدام وی تهیه و اکنون به دست اطرافیان  او منتشر شده باشد.
جزایری پیش از این هم سابقه فرار ناکام از کشور را داشته است. او به اتهامات متعدد اقتصادی از جمله رشوه به رییس و برخی نمایندگان مجلس ششم در سال ۱۳۸۱ بازداشت شد و در اوایل اسفند ۱۳۸۵ در جریان انتقال از زندان برای معرفی برخی اموالش، فرار کرد و سه روز پیش از آغاز سال ۸۶ در عمان توسط نیروهای امنیتی مجدداً دستگیر شد. همین اقدامِ او حکم زندانش را دو سال افزایش داد. در نهایت، شهرام جزایری بعد از ۱۳ سال از زندان آزاد شد.


Page Generated in 0/0306 sec