printlogo


کد خبر: 196208تاریخ: 1397/5/8 00:00
کمبود نیروی انسانی چالش آموزش‌وپرورش شده است
ضرورت پشتیبانی از خیران مدرسه‌ساز بوشهر

رئیس مرکز سنجش وزارت آموزش‌وپرورش گفت: مهم‌ترین مساله آموزش‌وپرورش کمبود نیروی انسانی است و البته برنامه درسی نیز مشکل دارد و نیاز است آسیب‌شناسی شود. به گزارش مهر، عبدالرسول عمادی در نشست با روسای اسبق آموزش‌وپرورش استان بوشهر با اشاره به وضعیت کلی آموزش‌وپرورش ایران بعد از انقلاب تاکنون اظهار داشت: سطح مشارکت مردم در آموزش‌وپرورش بالا رفته است و کم‌کم از آموزش‌وپرورش دولتی به سمت آموزش‌وپرورش مردمی‌تر پیش می‌رویم. وی با اشاره به اینکه در جمهوری اسلامی ایران آموزش‌وپرورش یک نهاد حاکمیتی است، تصریح کرد: تحصیل در آموزش‌وپرورش باید رایگان باشد ولی مردم مشارکت خوبی داشته‌اند. عمادی ادامه داد: خیرین مدرسه‌ساز وضعیت بسیار خوبی را رقم زدند و با وجود اینکه اعتبار عمرانی آموزش‌وپرورش در سال‌های اخیر کم شده است ولی خیرین جای بودجه دولتی را گرفته‌اند. این مقام مسؤول افزود: مشارکت مردم در مدرسه‌سازی و مدرسه‌داری یکی از پیشرفت‌هایی است که در آموزش‌وپرورش اتفاق افتاده است و حدود ۱۰ تا ۱۵ درصد دانش‌آموزان در مدارس غیردولتی تحصیل می‌کنند. وی یادآور شد: آموزش‌وپرورش نتوانسته است معلمان را همپای تغییرات پرورش دهد و در فرآیند جذب و نگه داشت معلمان نقص داشته است که متاسفانه این امر در راستای دیدگاه‌های شخصی وزرای آموزش‌وپرورش بوده است؛ موضوعی که به تعلیم و تربیت ضرر زده است. رئیس مرکز سنجش وزارت آموزش‌وپرورش گفت: مهم‌ترین مساله آموزش‌وپرورش کمبود نیروی انسانی است و البته برنامه درسی نیز مشکل دارد و نیاز است آسیب‌شناسی شود. وی افزود: آموزش‌وپرورش برای جذب ۱۷ هزار نیروی مورد نیاز باید بین ۳۴ هزار نفر که نمره قبولی را کسب کرده‌اند مصاحبه انجام دهد ولی از بین ۳۵۰ هزار شرکت‌کننده در آزمون استخدامی، فقط ۱۸ هزار نفر نمره قبولی را کسب کرده‌اند و با این وجود آموزش‌وپرورش نمی‌تواند عناصر مطلوب را از طریق مصاحبه انتخاب کند که این موضوع کیفیت آموزش را پایین می‌آورد. عمادی با بیان اینکه سال ۱۳۴۲ در کشور ۱۴ دانشگاه وجود داشت ولی در حال حاضر ۲ هزار و ۶۸۰ دانشگاه داریم، خاطرنشان کرد: با وجود ۹۰۰ هزار شرکت‌کننده در کنکور، دانشگاه‌ها حدود ۳ میلیون و ۱۰۰ هزار نفر پذیرش در سال دارند و در واقع رقابت این تعداد داوطلب برای تصاحب ۵۰ هزار صندلی در رشته‌های پزشکی، مهندسی و رشته‌های پرطرفدار در دانشگاه‌های معتبر و تراز اول کشور است و با این اوصاف اکثر صندلی‌های دانشگاه‌ها خالی می‌ماند. مدیرکل آموزش‌وپرورش استان بوشهر نیز در این نشست اظهار داشت: جمع بازنشستگان هر دستگاهی گنجینه آن دستگاه و منشأ اثر هستند و پیشکسوتان عرصه تعلیم و تربیت بویژه افرادی که نقش مدیریتی را در دوره‌ای ایفا کردند اثرگذار خواهند بود. ناصر کرمی ادامه داد: آموزش‌وپرورش باید در انتصاب‌های مهم کشوری و استانی صاحب نظر و اثرگذار باشد. مدیرکل آموزش‌وپرورش استان تصریح کرد: برای استمرار و افزایش کیفیت مدارس شبانه‌روزی که ظرفیت خوبی در اختیار دانش‌آموزان مناطق محروم قرار می‌دهد نیاز به حمایت و پشتیبانی خیران و حامیان است. وی اضافه کرد: در سال‌های اخیر برای تامین امکانات شبانه‌روزی بویژه مواد غذایی دانش‌آموزان به دلیل عدم تخصیص سرانه غذایی یا ناکافی بودن آن، مشکلات زیادی وجود داشت که با پیگیری و مشارکت مردم، خیران و کمک‌های وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی این مشکلات برطرف شد. کرمی با بیان اینکه ۳۳ مدرسه شبانه‌روزی اعم از نمونه و عادی در استان وجود دارد، خاطرنشان کرد: ۴ هزار و ۵۰۰ دانش‌آموز در این مدارس مشغول تحصیل هستند که تعداد یکهزار و ۷۵۰ نفر از این دانش‌آموزان از امکانات خوابگاهی آن استفاده می‌کنند. وی در ادامه خاطرنشان کرد: وجود مدارس شبانه‌روزی در بعضی از مناطق قابل توجیه نیست و باید با مدارس مناطق پرجمعیت تجمیع شوند و در راستای تامین منابع نیاز است که خیرین همت کنند.


Page Generated in 0/0051 sec