printlogo


کد خبر: 196215تاریخ: 1397/5/9 00:00
فضای امنیتی در بازار طلافروشان، بازار را آرام کرد اما قیمت‌ها را نه
تیتر تکراری: سکه و دلار باز هم گران شد
دلار در بازار ثانویه هم به بیش از 10 هزار تومان رسید

گروه اقتصادی: اگر فقط یک دلیل می‌خواهید که باور کنید بازار طلا و ارز اسیر هیجانات و سفته‌بازان شده، نرخ مضحک ربع سکه در بازار دیروز و مقایسه آن با هر گرم طلا کافی است؛ ربع سکه 2 گرمی، بیش از یک میلیون تومان و هر گرم طلا 320 هزار تومان!
به گزارش «وطن‌امروز»، روز گذشته با وجود ایجاد جو امنیتی در بازار طلا، نرخ سکه رشد قابل توجهی را تجربه کرد و قیمت دلار در کانال 12 هزار تومان ماندگار شد. در گزارش زیر خبرهای رنگارنگ از افتضاح بازار طلا و ارز  را می‌خوانید.
ربع سکه: یک میلیون تومان!
در بازار آزاد تهران، سکه طرح قدیم با ۵۱۰ هزار تومان افزایش به 3 میلیون و ۹۵۵ هزار تومان رسید، ضمن اینکه سکه طرح جدید نیز قیمت 5/4 میلیون تومان را تجربه کرد.
خبرگزاری مهر گزارش داد در جریان معاملات دیروز (دوشنبه) بازار آزاد تهران، قیمت هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم با ۵۱۰ هزار تومان افزایش، به 3 میلیون و ۹۵۱ هزار تومان رسید؛ ضمن اینکه سکه طرح جدید نیز 4 میلیون و ۵۰۰ هزار تومان معامله شد. هر نیم‌سکه با ۱۵۰ هزار تومان افزایش به 2 میلیون و ۲۰۰ هزار تومان، ربع سکه با 110 هزار تومان افزایش به یک میلیون و 150 هزار تومان و سکه گرمی به ۵۲۰ هزار تومان رسید. هر اونس طلا در بازارهای جهانی ۱۲۲۱ دلار و ۹۹ سنت و هر گرم طلای ۱۸ عیار ۳۱۹ هزار و ۷۵۰ تومان است.
دلار در بازار ثانویه: 10هزار و 200 تومان
دیروز در بازار ثانویه ارز، بهای معاملاتی دلار زیر قیمت بازار بوده براساس اطلاعات به دست آمده، دیروز نرخ معاملاتی ارز معادل 10 هزار و 200 تا 10 هزار و 250 تومان بود، در حالی که نرخ معاملات در بازار غیررسمی دیروز در سطح 11 هزار تومان بود. با وجود عرضه ارز با قیمتی کمتر از بازار، تقاضای چندانی در بازار ثانویه برای ارز دیده نمی‌شود و گفته می‌شود یکی از دلایل نبود تقاضا، ‌بی‌اطمینانی از آینده قیمت‌هاست. در این میان واردکنندگان گروه کالایی سوم با تصور اینکه بزودی دولت برنامه جدیدی در حوزه ارز اجرا خواهد کرد و به تبع آن قیمت‌ها کاهش می‌یابد، فعلا فرآیند خرید را متوقف کرده‌اند.
فضای امنیتی در سبزه میدان و فردوسی
بعد از تشدید التهاب در بازار ارز و سکه و ثبت رکوردهای عجیب و نجومی در این بازار، بار دیگر ماموران لباس شخصی به جمع دلال‌ها رفته‌اند تا خبرگزاری‌ها در این باره گزارش‌های جالبی منتشر کنند. تسنیم گزارش داد که از صبح دیروز قیمت‌ها در بازار ارز نسبت به روز پیش از آن حدود 200 تومان ارزان شد ولی باز هم دلال‌ها در کوچه پس‌کوچه‌ها از قیمت‌‌های دل‌بخواهی استفاده کرده و مردم را در شرایطی قرار می‌دهند که مجبور به خرید شوند. یکی از فعالان بازار ارز می‌گوید: دلال‌ها هر قیمتی دل‌شان بخواهد برای فروش ارز اعلام می‌کنند و مردم مجبور هستند برای تامین نیاز ارزی‌شان با قیمت‌‌های اعلامی آنها معامله را انجام دهند. با نجومی شدن قیمت‌ها در بازار طلا  و ارز، خبر رسیده که فضای بازار از صبح دیروز برای دلال‌ها امنیتی شده است. ماموران نیروی انتظامی با لباس شخصی به بازار سبزه‌میدان رفته و اجازه کوچک‌ترین حرکتی به دلال‌‌های سکه نمی‌دهند.
دلال‌ها می‌گویند حتی نمی‌توانند با یکدیگر در سبزه‌میدان صحبت کنند چه رسد به اینکه قیمتی درباره سکه بدهند. فعالان بازار می‌گویند هم‌اکنون هیچ قیمتی در بازار ارز و سکه وجود ندارد، چون حتی اجازه صحبت کردن به دلال‌ها داده نمی‌شود.
برخی افراد از دستگیری حدود 20 دلال ارزی در حاشیه خیابان فردوسی خبر می‌دهند؛ گفته می‌شود ماموران با لباس شخصی در خیابان فردوسی و بازار سبزه‌میدان درحال شناسایی دلال‌ها هستند و کوچک‌ترین تحرک دلال‌ها موجب دستگیری‌شان می‌شود.
از سوی دیگر دیروز خبرگزاری دولتی ایسنا گزارش داد که بازار طلافروشان همانند روزهای قبل در حال فعالیت بود و خرید و فروش طلا و سکه به صورت معمول انجام می‌شد. نیروهای امنیتی در سراسر خیابان ۱۵ خرداد مستقر هستند. فروشندگان سکه در بازار از دلیل حضور نیروهای امنیتی در این بازار ابراز بی‌اطلاعی کرده و معتقدند هیچ شرایط غیرعادی در بازار سکه وجود ندارد.
در این‌باره یکی از فروشندگان سکه گفت: دلیل حضور این نیروها را باید از خودشان پرسید و چیزی که مشخص است، اینکه همه‌ چیز در شرایط طبیعی قرار دارد و ما مانند سایر روزها به کار خود مشغولیم و مردم نیز مشغول خرید و فروش هستند. حضور مردم در بازار بزرگ تهران دیروز نیز همانند سایر روزها بود و آنان به خرید لوازم مورد نیاز خود مشغول بودند. خرید و فروش سکه در بازار تهران نیز در حال انجام بود به طوری‌که هر سکه تمام بهار آزادی با قیمت 4 میلیون و ۵۵۰ هزار تومان به فروش می‌رسید و قیمت خرید آن نیز بین
4 میلیون و ۲۰۰ هزار تومان تا 4 میلیون و ۴۰۰ هزار تومان بود.
آرامش در بازار طلافروشان
بازار طلا البته کمی خلوت‌تر از روزهای قبل بود اما کماکان در شرایط عادی خود قرار داشت. با این حال اظهارنظر فروشندگان در بازار طلا اندکی با هم متفاوت بود. یکی از فروشندگان طلا درباره وضعیت این بازار در روزهای اخیر گفت: هیچ مشکلی وجود ندارد و مردم نیز مانند همیشه برای خرید و فروش مراجعه می‌کنند و ما نیز فروش خود را به صورت عادی انجام می‌دهیم اما فقط طلاهایی که با فاکتور خودمان فروخته شده را می‌خریم.
وی با بیان اینکه نگرانی از بابت بازار نداریم، اظهار کرد: هر افزایش قیمتی که به وجود ‌‌‌‌‌‌‌‌آید روی همه مردم تاثیر می‌گذارد و فقط مختص ما نیست. ما از بازار راضی هستیم، هر چند که وضعیت بازار طلا قابل پیش‌بینی نیست اما مشکل خاصی نداریم.
این در حالی است که یکی دیگر از فروشندگان طلا معتقد است مراجعه مردم برای خرید طلا بسیار کاهش یافته و عملا فروش چندانی برای طلا وجود ندارد. وی البته این را هم گفت که در واقع مشتری برای طلا کم شده است، اگر نه طلافروشان مشکلی برای فروش طلا ندارند. در همین باره رئیس اتحادیه طلافروشان گفت: طلافروشی‌های بازار بزرگ تهران طبق روال عادی باز هستند و آرامش در بازار برقرار است اما خریداری برای مصنوعات طلا نیست و سکه‌های طلافروشی‌ها نیز به پایان رسیده اما جایی نیست که بتوانند سکه بخرند.
به گفته ابراهیم محمدولی، با توجه به اینکه التهابات در بازار سکه بیشتر است و جو روانی در این بخش وجود دارد، بعضا تقاضای خرید سکه داریم اما طلافروشان دیگر سکه ندارند که عرضه کنند و جایی نیست که بتوانند سکه خریداری کنند و پول سکه‌های فروخته شده، روی دست‌شان مانده است. از طرف دیگر بانک مرکزی هم اخیرا سکه‌ای عرضه نکرده است. محمدولی قیمت سکه تمام طرح جدید را تا ساعت ۱۳:۱۵ دیروز(دوشنبه) 4 میلیون و ۵۵۰ هزار تومان و سکه تمام طرح قدیم را 4 میلیون تومان اعلام کرد و گفت: نیم‌سکه 2 میلیون و ۳۰۰ هزار تومان و ربع سکه یک میلیون و ۲۵۰ هزار تومان قیمت دارد. همچنین سکه یک‌گرمی ۶۵۰ هزار تومان فروخته می‌شود.
 


Page Generated in 0/0055 sec