printlogo


کد خبر: 196219تاریخ: 1397/5/9 00:00
تجارت

جهانگیری در ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی:
بسته جدید ارزی  در راه است
معاون اول رئیس‌جمهور در جلسه ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی گفت: شرایط جدید پیش ‌روی کشور دائمی نیست. به گزارش تسنیم، اسحاق جهانگیری در جلسه ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی گفت: اولویت دولت حمایت از زندگی مردم بویژه اقشار ضعیف در مقابل تحریم است. کالاهای اساسی، دارو و نیازهای ضروری مردم باید با ارز رسمی تامین شود و به وفور در اختیار جامعه قرار گیرد. وی افزود: اقتصاد کشور به ثبات خواهد رسید و شاخص‌های اقتصادی دوباره مثبت خواهد شد. جهانگیری از سازمان برنامه و بودجه خواست راهکارهای لازم را برای تامین منابع مالی مورد نیاز جهت کمک به وضعیت معیشتی مردم تدوین و با کمک وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی زمینه اجرایی شدن بسته پیشنهادی برای کمک به معیشت مردم را فراهم کند. وی اضافه کرد: بانک مرکزی با جدیت به دنبال بازنگری سیاست‌های ارزی و ارائه بسته پیشنهادی جدید برای مدیریت بازار ارز است که لازم است پس از نهایی شدن بسته، همه دستگاه‌های ذی‌ربط نیز هماهنگی‌های لازم را برای اجرایی‌شدن این بسته پیشنهادی و مدیریت بازار ارز انجام دهند تا ثبات به بازار ارز کشور بازگردد.

انجام ثبت‌سفارش کالا با شیوه جدید
رئیس سازمان توسعه تجارت گفت: واردات کالا جریان دارد، زیرا واحد‌های صنعتی و تولیدی نیازمند واردات هستند، بنابراین دلیلی ندارد ثبت‌سفارش‌ها متوقف شود. به گزارش تسنیم، مجتبی خسروتاج افزود: ستاد بررسی مسائل اقتصادی در این زمینه مصوبه‌ای داشت مبنی بر اینکه تا پایان تیر به هر میزان مواد اولیه، قطعات و تجهیزات در گروه‌بندی‌های یک و 2 در گمرکات باشند می‌توانند با ثبت‌سفارش غیربانکی یعنی بدون انتقال ارز ترخیص شوند که این فرصت خوبی برای بنگاه‌ها و واحد‌های اقتصادی است. خسروتاج یادآور شد: کارگروه‌ها و ستاد‌های مختلفی را تشکیل دادیم که در ابعاد فنی، سامانه‌های ثبت‌سفارش را کنترل کنند تا مشکلی پیش نیاد. خسروتاج با بیان اینکه از 13 خرداد بر اساس مصوبه ستاد اقتصادی دولت، گروه‌بندی سه‌گانه کالایی را اعلام کردیم، افزود: گروه یک شامل مواد اولیه، دارو و کالا‌های اساسی است که ارز آنها از محل منابع نفتی تامین می‌شود، گروه 2 شامل مواد واسطه‌ای و ماشین‌آلات است که ارز آنها از محل ارز صادراتی صنایع پتروشیمی و فولاد تامین می‌شود و گروه 3 شامل کالا‌های ساخته شده و مصرفی است که اولویت وارداتی زیادی ندارد و ارز آنها از محل صادرات کالا‌های غیرپتروشیمی و غیرفولادی تامین می‌شود و گروه چهارم هم شامل کالا‌هایی است که در اولویت وارداتی نیست و جزو کالا‌های ممنوع هستند، زیرا در داخل قابل تولید هستند. وی اضافه کرد: نظام ثبت‌سفارش تغییر نکرده است و به شکل سابق انجام می‌شود اما نظارت‌ها بیشتر شده است؛ در روش جدید ثبت‌سفارش، به متقاضی شماره ثبت‌سفارش داده نمی‌شود، مگر اینکه قبل از آن کار کارشناسی در زمینه آن کالای وارداتی انجام شود.

افزایش تعرفه گمرکی کالاهای صادراتی به عراق
شورای وزیران عراق تعرفه 8 قلم کالای وارداتی از ایران را بین 20 تا 200 درصد افزایش داد. به گزارش «وطن‌امروز» شورای وزیران عراق اعلام کرد: با استناد به ماده 14 قانون حمایت از تولیدات داخلی تصمیم گرفته در مصوبه‌ای تعرفه گمرکی برخی اقلام وارداتی را افزایش دهد. بنا بر این گزارش، در نسخه ارسالی مصوبه به سفارت جمهوری اسلامی ایران آمده است این تعرفه‌ها از 14 مرداد 97 و به مدت 4 سال در همه پایانه‌های مرزی به اجرا در می‌آید. شرح افزایش تعرفه‌ها در جدول زیر آمده است.


Page Generated in 0/0067 sec