printlogo


کد خبر: 196275تاریخ: 1397/5/9 00:00
چهارگوشه

هشدار مشکوک مهره‌های سعودی درباره ترور در لبنان
«فارس سعید» از سیاستمداران لبنانی نزدیک به دولت سعودی در اظهارنظری مشکوک و عجیب هشدار داد بازگشت انفجار و ترور به لبنان بعید نیست. وی که دارای مواضعی بشدت مخالف مقاومت است، سال 2000 میلادی نیز به عنوان نماینده پارلمان لبنان انتخاب شد. سخنان او درباره بازگشت ترور و انفجار به لبنان در شرایطی است که نیروهای نظامی، امنیتی و مقاومت این کشور در 2 سال اخیر با غلبه بر گروه‌های تروریستی توانسته‌اند خلأ امنیتی سال‌های پیش را پر کنند. برخی ناظران از عربستان‌سعودی به عنوان کشوری که به دنبال بی‌ثباتی سیاسی در لبنان با هدف ضربه زدن به مقاومت است، یاد می‌کنند.

طعنه نخست‌وزیر اتیوپی به اماراتی‌ها
نخست‌وزیر اتیوپی خطاب به «محمد بن‌زاید» ولیعهد ابوظبی، با بیان اینکه «ما نیاز نداریم شما به ما اسلام را بیاموزید»، با طعنه گفته است: شما زبان عربی را به ما آموزش دهید تا ما اسلام را به شما آموزش دهیم. «آبی احمد علی» همچنین درباره صحبت خصوصی خود با محمد بن‌زاید، گفت: «به او (بن زاید) گفتم اگر همه ساکنان عرب کشورهای حوزه خلیج‌فارس گردهم آیند، شمار آنها بسیار کمتر از تعداد مسلمانان در اتیوپی است». وزارت خارجه اتیوپی، اوایل ماه جاری نیز ادعای امارات درباره میانجیگری ابوظبی در بسته شدن توافقنامه‌ای با اریتره بعد از اختلافی 20 ساله را تکذیب کرد.

مذاکرات نظامی 2 کره
مقامات نظامی 2 کره قرار است امروز مذاکراتی را برای اتخاذ تدابیر لازم نظامی بر اساس توافق اجلاس آوریل برگزار کنند. مقام‌های سئول اعلام کردند: این نشست که برای نخستین بار از ۱۴ ماه ژوئن برگزار می‌شود، در کاخ صلح تحت کنترل کره‌جنوبی در روستای پانمونجوم در منطقه غیرنظامی جدا‌کننده 2 کره برپا می‌شود. انتظار می‌رود 2 طرف در این نشست درباره تدابیر لازم ذکر شده در اجلاس آوریل به منظور کاهش تنش‌های نظامی و بویژه حذف تهدید جنگ با یکدیگر گفت‌وگو و تبادل نظر کنند. 2 کره در طول مذاکرات در ماه گذشته، برای نخستین‌بار بعد از گذشت یک دهه بر حفظ خطوط ارتباطی میان نظامیان طرفین توافق کردند.

نخستین انتخابات زیمبابوه بدون موگابه برگزار شد
مردم زیمبابوه پس از 3 دهه روز گذشته در حالی پای صندوق‌‌های رای رفتند که خبری از نام رابرت موگابه، رئیس‌جمهوری سابق این کشور نیست. گفته می‌شود در میان کاندیداهای حاضر «امرسون مانانگاوا» از دیگر رقبای خود پیش است‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌. نزدیک‌‌‌‌‌ترین فرد به مانانگاوا‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌، «نلسون چامیزا» است که رابرت موگابه از او حمایت می‌کند. منابع خبری از موگابه 94 ساله نقل می‌کنند که وی خواهان شکست امرسون مانانگاوای 75 ساله در این انتخابات است و از مردم خواسته به چامیزای 40 ساله رای دهند.

مرکل در پایین‌‌‌‌‌ترین سطح محبوبیت طی 13 سال
آنگلا مرکل که از سال 2005 زمام امور در آلمان را در اختیار دارد، در حال حاضر طبق نظرسنجی‌ها در پایین‌‌‌‌‌ترین سطح محبوبیت عمومی قرار گرفته و گفته می‌شود سیاست‌‌های مهاجرتی وی اصلی‌‌‌‌‌ترین عامل این کاهش محبوبیت است. اسکان مهاجران در روستاهایی در شرق آلمان که ساختمان‌‌های خالی آنها قرار است به اقامتگاه مبدل شود، موج تازه‌ای از اعتراضات را علیه مرکل ایجاد کرده است و مردم آلمان خواهان بازگشت مهاجران به کشورهای‌شان هستند. مخالفان مرکل می‌گویند منتظر انتخابات آتی هستند و در صورت پیروزی، سیاست‌‌های مهاجرتی سختگیرانه‌تری وضع خواهند کرد.

اریتره از آغاز دور جدید روابط  با سومالی خبر می‌دهد
دولت اریتره اعلام کرد برای احیای روابط دیپلماتیک با دولت سومالی توافق کرده است. وزیر اطلاع‌رسانی اریتره در توئیتر خود در حالی این خبر را منتشر کرد که رئیس‌جمهوری سومالی به سفر تاریخی 3 روزه خود به اریتره پایان داد، البته هنوز اظهارنظری از سوی دولت سومالی درباره توافق بر سر احیای روابط دیپلماتیک بین 2 کشور مطرح نشده است. این دو کشور آفریقایی قریب به ۱۵ سال است هیچ‌گونه روابط دیپلماتیکی با یکدیگر ندارند.


Page Generated in 0/0056 sec