printlogo


کد خبر: 196333تاریخ: 1397/5/10 00:00
چهارگوشه

ترامپ: تحریم‌های روسیه می‌ماند
نخست‌وزیر ایتالیا اگرچه مایل به کاهش تحریم‌های آمریکا و اتحادیه اروپایی علیه روسیه است اما ظاهرا نتوانست عقیده دونالد ترامپ را به‌رغم دوستی خودشان که بر سر مساله مهاجرتی حاصل شد، تغییر دهد. جوزپه کونته، نخست‌وزیر ایتالیا که در واشنگتن با دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا دیدار کرد، می‌گوید ایتالیا توقع ندارد تحریم‌ها علیه روسیه یک‌شبه برداشته شود اما ایتالیا بر لزوم گفت‌وگو با روسیه تاکید دارد و مایل نیست این تحریم‌ها به جامعه مدنی روسیه یا کسب و کارهای کوچک و متوسط آسیبی بزند. کونته تاکید کرد: تحریم‌ها علیه روسیه به خودی خود نمی‌تواند پایان یابد.

چین به آمریکا هشدار داد
رسانه‌ دولتی چین در مطلبی با هشدار نسبت به استقرار احتمالی تفنگداران دریایی آمریکا در سفارت دوفاکتوی واشنگتن در تایوان اعلام کرد، ورود نیرو  در تایوان به مثابه «خرابکاری» و حتی «تهاجم ارتش آمریکا به خاک چین» در نظر گرفته می‌شود. نیروهای ارتش آمریکا قرار است در ساختمان یک موسسه آمریکایی در تایوان حاضر شوند و از نظر پکن چنین اقدامی «خرابکاری در سیاست چین واحد» خواهد بود و پکن مجاز است تدابیر لازم را به منظور مقابله با واشنگتن در نظر بگیرد.

تداوم بازداشت فعالان مدنی  در عربستان
سرکوب فعالان سیاسی و حقوق‌بشر در عربستان ادامه دارد. دفتر حقوق‌بشر سازمان ملل دیروز از دولت عربستان خواست تمام فعالان از جمله زنانی را که برای رفع ممنوعیت رانندگی زنان کمپین به راه انداخته و به زندان افتاده‌اند، آزاد کند. این در حالی ا‌ست که ساعاتی پیش از این درخواست، حساب کاربری «زندانیان عقیدتی» عربستان در توئیتر اعلام کرد مسؤولان سعودی دکتر عبدالعزیز الفوزان، استاد فقه تطبیقی را در دانشسرای عالی قضایی بازداشت کرده‌اند. از زمان ولیعهد شدن شاهزاده محمد بن سلمان، دستگاه‌های امنیتی شماری از علما و مبلغان دینی از  جمله شیخ سلمان العوده را بازداشت کرده‌اند.

بحران غذا یمن را تهدید می‌کند
سازمان برنامه جهانی غذا اعلام کرد: ۱۸ میلیون یمنی از عدم امنیت غذایی رنج می‌برند که از میان آنها بیش از 8 میلیون نفر با نبود شدید امنیت غذایی دست و پنجه نرم می‌کنند و به طور کامل به کمک‌های خارجی تکیه دارند. طبق اعلام این سازمان، میانگین سوءتغذیه در میان کودکان یمن، بالاترین میانگین در جهان است و میانگین گرسنگی در حال حاضر در این کشور بی‌سابقه بوده و موجب رنج میلیون‌ها نفر شده است. ائتلاف سعودی از ماه گذشته حمله خود به بندر الحدیده را آغاز کردند، بندری که تنها گذرگاه دریایی برای ارسال کمک‌ها به مردم محاصره شده این کشور است.

انحلال گروه مرتبط با داعش در اندونزی
دادگاهی در اندونزی «جماعه الانصار الدوله» بزرگ‌ترین گروه مرتبط با داعش در این کشور را به خاطر انجام اقدامات تروریستی و پیوستن به داعش منحل کرد. گروه جماعه الانصار الدوله متشکل از طرفداران داعش است که هزاران طرفدار در اندونزی دارد؛ کشوری که از بزرگ‌ترین اکثریت مسلمان جهان برخوردار است. امان عبدالرحمان، رهبر این گروه ماه گذشته به خاطر رهبری یکسری حملات شبه‌نظامی مرگبار در حالی که در زندان به سر می‌برد، به اعدام محکوم شد.

طرح انصارالله برای توقف درگیری‌های نظامی دریایی
رئیس شورای عالی انقلاب یمن ضمن اعلام یک‌طرفه توقف عملیات نظامی دریایی از سوی انصارالله، خواستار اقدام مشابه از سوی ائتلاف متجاوز عربی شد. محمدعلی الحوثی در صفحه توئیتر خود نوشت: به منظور دستیابی به صلح، چه در قالب ابتکار عمل ارائه شده توسط شخصیت‌های عربی و چه در راستای حمایت از نقش فرستاده سازمان ملل به یمن و کشورهای حمایت‌کننده صلح، ما آماده توقف درگیری‌های نظامی دریایی هستیم و طرف‌های دیگر را نیز به متوقف کردن این عملیات‌ها برای مدتی مشخص و قابل تمدید در تمام جبهه‌ها
فرامی‌خوانیم.


Page Generated in 0/0061 sec