printlogo


کد خبر: 196340تاریخ: 1397/5/10 00:00
معاون اول رئیس‌جمهور: تا پایان هفته بسته جدید ارزی ارائه می‌شود
بسته بانک مرکزی به جای دلار جهانگیری!

گروه اقتصادی: اسحاق جهانگیری که مرد شماره یک ایده دلار 4200 تومانی محسوب می‌شود، این روزها بعد از شکست رسمی طرح تک‌نرخی کردن ارز، در تلاش است سیگنال‌های مثبت به بازار بدهد؛ وی چند روزی است که از یک بسته جدید سخن می‌گوید که تا آخر هفته عرضه خواهد شد.
به گزارش «وطن‌امروز»، اسحاق جهانگیری دیروز که برای بازدید از مناطق زلزله‌زده کرمانشاه راهی این استان شده بود، گفت: رئیس جدید بانک مرکزی و تیم اقتصادی دولت در حال تدوین سیاست‌هایی متناسب با شرایط جدید کشور هستند که امیدواریم تا آخر هفته جاری این بسته پیشنهادی برای بهبود شرایط اقتصادی کشور اعلام شود. اسحاق جهانگیری در جلسه ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی که دوشنبه‌شب برگزار شد نیز با اشاره به برخی سیاست‌گذاری‌‌های بانک مرکزی که در گذشته برای متعادل کردن قیمت ارز انجام شده است، ‌خاطرنشان کرد: گاهی ممکن است بانک مرکزی برای کنترل نرخ ارز و ثبات بازار ارز مداخلاتی در بازار انجام دهد تا کشور از تنگنای ارزی خارج شود اما اگر فرد یا افرادی در این زمینه مرتکب تخلف و سوءاستفاده شده باشند بی‌تردید باید با آنان برخورد شود و هیچ بهانه‌ای از سوی متخلفان پذیرفته نیست.
معاون اول رئیس‌جمهور همچنین با اشاره به ضرورت دسترسی بموقع دستگاه‌‌های امنیتی و قضایی به اطلاعات دقیق برای برخورد با موارد تخلف و سوءاستفاده، از دستگاه‌‌های اجرایی خواست اطلاعات مورد نیاز برای شناسایی تخلفات را در اختیار دستگاه‌‌های امنیتی و قضایی قرار دهند.
با وجود اینکه جهانگیری احتمال اعلام برنامه‌های بانک مرکزی تا پایان هفته را مطرح کرده اما پزشکیان، نایب‌رئیس مجلس گفته قرار است این برنامه‌ها هفته آینده اعلام شود. وی که در جلسه فوق حضور داشت، درباره جزئیات مبارزه با اختلالگران بازار ارز با بیان اینکه در این نشست تاکید شد سیاست دولت در رابطه با ارز باید مشخص شود، یادآور شد: «قرار شد بسته سیاستی دولت که رئیس بانک مرکزی تهیه می‌کند با پیشنهادات سازمان برنامه و بودجه ادغام شود و پس از نهایی شدن هفته آینده در نشست ستاد اقتصاد مقاومتی اعلام شود. نوع مداخله دولت در ارز باید مشخص شود و ارز بیشتر باید به دارو و کالاهای اساسی پرداخت شود».
توافق جدید دولت و مجلس برای مدیریت ارز
حدود 5 روز است که رئیس ‌کل جدید بانک مرکزی معرفی شده اما هنوز برنامه‌های عملیاتی وی اعلام نشده است. فعالان اقتصادی بشدت به دنبال نسخه همتی برای بازار ارز هستند. در اولین روزهای فعالیت همتی، وی به مجلس رفت و با اعضای کمیسیون اقتصادی جلسه برگزار کرد. رئیس کمیته پولی و بانکی مجلس از توافق دولت و مجلس برای مدیریت بازار ارز خبر داد و گفت: رئیس‌کل جدید بانک مرکزی طرح کمیسیون اقتصادی درباره تقویت بازار ثانویه ارز را پذیرفت. محمدحسین حسین‌زاده‌بحرینی، رئیس کمیته پولی و بانکی مجلس با بیان اینکه بانک مرکزی به عنوان مدیر و متولی بازار ارز در این عرصه غایب است و این یک نقیصه مهم است، افزود: تصمیم دولت برای عرضه ارز به نرخ ثابت برای تمام مصارف و به هر میزان نادرست بود؛ بازار ارز نیازمند مدیریت فعال و نه منفعلانه بانک مرکزی است.
بحرینی با بیان اینکه بانک مرکزی باید در بازار ارز ورود می‌کرد، گفت: اگر بانک مرکزی در قیمت‌گذاری‌ها وارد می‌شد اتفاقات امروز رخ نمی‌داد و بازار ارز آرامش خود را حفظ می‌کرد. حذف صرافی‌ها از بازار ارزی کشور به هیچ‌وجه درست نبود. مهارت فنی‌ای که می‌تواند در کشور بازارگردانی کند در بانک مرکزی وجود ندارد. بحرینی با بیان اینکه برای ایجاد بازار ثانویه در کشور باید سازوکارهای مناسبی شکل بگیرد، گفت: به دولت گفتیم در شرایطی که وضعیت بازار دچار مشکل است باید بازار مناسب را برای آن به‌وجود آورد؛ در شرایط بحرانی باید بازاری را به وجود آورد که براساس آن وارد‌کنندگان بتوانند کالاهای خود را به صورت آسان به کشور وارد کنند. رئیس کمیته پولی و بانکی مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: گاهی اوقات در شرایط تورمی پیش می‌آید که افراد بخواهند سرمایه خود را از کشور خارج کنند و به همین دلیل ارز را خریداری می‌کنند اما سازوکارها در بازار ثانویه تصویب می‌کند که از ارز دولتی باید برای واردات کالا استفاده کرد. رئیس کمیته پولی و بانکی مجلس افزود: اگر پتروشیمی‌ها ارز حاصل از صادرات‌شان را به قیمت آزاد بفروشند مابه‌التفاوت ۸۰ هزار میلیارد تومانی ایجاد می‌شود که در حقیقت آن را از بخش تولید دریغ کرده‌‌‌‌‌ایم و به وارد‌کنندگان داده‌ایم. بحرینی افزود: چنانچه پتروشیمی‌ها ارزشان را در بازار ثانویه عرضه کنند نرخ ارز کاهش می‌یابد و بازار به آرامش می‌رسد.
رئیس کمیته پولی و بانکی مجلس با اشاره به اینکه باید از ظرفیت بازار سرمایه برای رفع نقیصه بانک مرکزی استفاده کنیم، خاطرنشان کرد: قابلیت بازار سرمایه در بانک مرکزی وجود ندارد، بازار سرمایه می‌داند چگونه بازارگردانی کند.
وی با اشاره به اینکه بانک مرکزی باید در بازار متشکل حاضر شود‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ و بازار متشکل اتمسفری قابل اجراست که ابزارهای لازم را در اختیار دارد اما فعلا بانک مرکزی چنین مهارتی را ندارد، تصریح کرد: اگر بانک مرکزی و دولت، بازار ثانویه را با مشخصاتی که در نامه به رئیس‌جمهور ارسال شد اجرا کنند، تردید نداشته باشید بازار آرامش پیدا خواهد کرد.
رئیس کمیته پولی و بانکی مجلس با اشاره به اینکه بانک مرکزی در این بازار غایب است، گفت: تنها کاری که بانک مرکزی در طول این سال‌ها کرده است این بوده که ارز را گرفته و در نهایت فروخته یا طلا را تبدیل به سکه کرده و آن را هم به فروش می‌رساند. وی با اشاره به اینکه دانش و مهارت فنی می‌تواند بازارگردانی کند ولی متاسفانه این مسأله در بانک مرکزی وجود ندارد، افزود: یا باید مدیریت بازار ارز و سکه را به بازار سرمایه بسپاریم یا اینکه دانش و مهارت را از بازار سرمایه بگیریم و به بانک مرکزی بدهیم.
وی گفت: تلاش‌‌های 3 ماهه در حال نتیجه دادن است و دولت پذیرفته تصمیمات کمیسیون اقتصادی مجلس را در حوزه بازار ارز اجرا کند.


Page Generated in 0/0356 sec