printlogo


کد خبر: 196350تاریخ: 1397/5/11 00:00
20 سؤال درباره تصویب قانون قومیت از سوی کنست

قانون قومیت در پارلمان رژیم صهیونیستی تصویب شد. بر اساس این قانون می‌توان گفت فلسطین کاملا مصادره شده و به ملت فلسطین نیز اهانتی بزرگ وارد آمده و بزرگ‌تر از آن اهانتی است که به جهان اسلام وارد شده است. این قانون قدس را پایتخت اسرائیل می‌داند و نه‌تنها بازگشت آوارگان را رد می‌کند، بلکه زمینه را برای بازتولید آوارگی مهیا کرده است. تصویب این قانون سوالات زیادی را مطرح کرده است:
1- انگیزه‌ها و اهداف صهیونیست‌ها از تصویب قانون قومیت چیست؟
2- تصویب این قانون چه تاثیری بر معادله فلسطین و معادلات منطقه‌ای داشته و آیا تغییری در این معادلات ایجاد خواهد کرد؟
3- قانون قومیت شهروندان عرب رژیم صهیونیستی را که به عرب 48 مشهور شده‌اند و 20درصد شهروندان جامعه صهیونیستی را تشکیل می‌دهند، به شهروند مقیم تغییر وضعیت داده است، حال این سوال مطرح است: چه آینده‌ای در انتظار آنهاست؟
4- آیا قانون قومیت تغییری در وضعیت فلسطینیان کرانه باختری ایجاد می‌کند؟
5- پس از تصویب این قانون، شرایط در بیت‌المقدس و مسجدالاقصی چگونه رقم خواهد خورد؟
6- با تصویب قانون قومیت، قطعنامه‌های بین‌المللی مانند قطعنامه‌های شماره 181، 194 و 242 چه وضعیتی پیدا خواهند کرد؟
7- چه ظرفیت‌های داخلی، منطقه‌ای و بین‌المللی برای مقابله با اقدام غیرقانونی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟
8- قانون قومیت حق تعیین سرنوشت فلسطین را منحصر در یهودیان کرده، ایران نیز پیشنهاد برگزاری رفراندوم تعیین سرنوشت در فلسطین را مطرح کرده است. آیا قانون اخیر کنست زمینه‌های اجرایی شدن پیشنهاد ایران را حذف خواهد کرد یا بر عکس موجب اقبال بیشتر جوامع به پیشنهاد ایران خواهد شد و بر ضرورت آن تاکید بیشتر خواهد داشت؟
9- صهیونیست‌ها همواره مدعی بوده‌اند تنها رژیم دموکرات منطقه‌اند، قانون قومیت با دموکراسی چگونه نسبتی را تعریف می‌کند؟ آیا دموکراسی نزد صهیونیست‌ها تعریفی خاص دارد؟
10- بنیامین نتانیاهو اصرار زیادی به تصویب این قانون در شرایط فعلی فلسطین و منطقه داشت. آیا تصویب آن می‌تواند مفری برای نتانیاهو و رژیم صهیونیستی جهت خلاصی از چالش‌های داخلی و منطقه‌ای محسوب شود؟
11- اسرائیل از سال 1948 تاکنون نتوانسته یک هویت ملی در جامعه صهیونیستی ایجاد کند. آیا این قانون می‌تواند درمان این چالش محسوب شود؟
12- با تصویب قانون قومیت باید منتظر تغییرات گسترده در حوزه دموگرافی، جغرافیایی، تاریخی و تمدنی در فلسطین بود؟
13- وضعیت خودگردانی فلسطین به رهبری محمود عباس که بر اساس قرارداد اسلو(1993) شکل گرفته است، چه خواهد شد؟
14- قانون قومیت در حوزه استعمار اسکانی و مهاجرت چه تاثیری بر جای خواهد گذاشت؟
15- قانون قومیت به معنی پایان حیات خودگردانی فلسطین است، بنابراین چرا حماس و جهاد اسلامی هنوز اصرار دارند روند آشتی ملی با محمود عباس را ادامه دهند؛ حال آنکه قانون قومیت، عباس را از معادله خارج کرده است؟
16- تلاش‌ها و اقدامات رژیم صهیونیستی در ارتباط با تصویب این قانون از چه پیشینه‌ای برخوردار است؟
17- مبنای تاسیس رژیم صهیونیستی بر نژادپرستی با توجه به آموزه سرزمین موعود است، آیا قانون قومیت در واقع در راستای این آموزه انحرافی تورات است؟
18- تحلیلگران قانون قومیت را یک قانون نژادپرستانه و نوعی آپارتاید قومی می‌دانند. آیا این ساختار سیاسی بر اساس این نوع تفکر، توانایی شکل‌گیری و حیات در جهان امروزی را دارد؟
19- آیا قانون قومیت آغازی بر طرح آمریکایی بازتعریف سایکس- پیکو یعنی تغییر مرزهای جغرافیایی در سطح غرب آسیا، شبه‌قاره هند، آسیای میانه و شمال آفریقا بر پایه اولویت‌های قومی و نژادی محسوب می‌شود؟
20- تصویب قانون قومیت در چارچوب طرح آمریکایی «معامله قرن» چه جایگاهی دارد؟ آیا در روند اجرایی آن تسریع ایجاد می‌کند یا سرعت آن را مانع می‌شود؟
اینها سوالاتی است که ذهن کارشناسان و تحلیلگران را مشغول داشته و البته همه اذعان دارند قانون قومیت در معادلات منطقه‌ای تاثیر دارد و بسیاری آن را از نشانه‌های فروپاشی اسرائیل به شمار می‌آورند، زیرا معتقدند این قانون جبهه فلسطینی را متحد کرده و ظرفیت‌های مردمی در جهان اسلام را در حمایت از فلسطین و مقابله با رژیم صهیونیستی به میدان خواهد آورد و در سطح بین‌المللی، بویژه با لحاظ اینکه این قانون بحران بسیار جدی آوارگان جدید را کلید خواهد زد، قدرت‌های جهانی خاصه اروپاییان چاره‌ای جز مخالفت با رژیم صهیونیستی و بازتعریف سطح روابط خود با آن نخواهند داشت.
منبع: خبرگزاری بین‌المللی قدس


Page Generated in 0/0098 sec