گروه اقتصادی: خودروهای داخلی طی چند هفته اخیر از 20 تا 50 میلیون تومان در بازار افزایش قیمت داشت، این موضوع باعث نگرانی شدید مردم شده است. علاوه بر این خرید و فروش خودروهای تولید داخل نیز تا حد زیادی کاهش یافته است و بسیاری از خودروهای ساخت داخل مدتهاست به بازار عرضه نشده است به همین دلیل میزان تقاضای بازار به دلیل کاهش عرضه افزایش یافته است. در کنار این مسائل، سطح تبادلات در بازار خودرو بسیار کاهش یافته است، چرا که هم خریدار و هم فروشنده در این حالت، گمان میکنند در صورت انجام معامله، ضرر خواهند کرد. کاهش حدود 20 درصدی در مجموع تولیدات خودروسازان نیز علت دیگری برای ایجاد شرایط فعلی است. در این شرایط برخی ادعا میکنند که خودروسازان داخلی به طور عمد عرضه خودرو را به بازار به صورت قطرهچکانی درآوردهاند و برخی دیگر میگویند مقصر اصلی خود مردم هستند که میخواهند در این شرایط که ارز گران شده است با سرمایهگذاری در بازار خودرو، سود به جیب بزنند. اما آنچه مسلم است در این میان حضور کمرنگ نهادهای نظارتی همچون سازمان حمایت مصرفکنندگان نمود زیادی داشته و به نظر میرسد این سازمان در خواب عمیق فرو رفته است و به هیچ کدام از تنشها و تخلفات بازار خودرو واکنشی نشان نمیدهد. سعید موتمنی، رئیس اتحادیه نمایشگاهداران خودرو در گفتوگو با باشگاه خبرنگاران جوان اظهار کرد: علت اصلی گرانی خودرو در چند ماه اخیر این بوده که شرکتهای خودروسازی، تولیدات خود را به مردم و بازار نمیدهند و اگر بدهند در اختیار نمایندگیها به صورت کارتکس و محدود قرار میدهند. وی با اشاره به اختلاف 70 تا 75 درصدی قیمت کارخانه تا بازار در چند ماه گذشته گفت: پژو پارس LX از 17 فروردین تاکنون 32 میلیون، پژو 405 LX حدود 20 میلیون، پژو 206 تیپ 2 حدود 20 میلیون، تندر پلاس اتوماتیک 42 میلیون و 207 اتومات 45 میلیون تومان گرانتر شده است. موتمنی یادآور شد: اتحادیه نمایشگاهداران خودرو چند روز پیش موارد افزایش قیمت و تخلفات را به سازمان حمایت اطلاع داد اما متاسفانه این سازمان در مقابل این موضوع از خود واکنشی نشان نداده و سکوت کرده است. رئیس اتحادیه نمایشگاهداران خودرو با بیان اینکه اکنون تنها نمایندگیها هستند که از التهاب بازار خودرو سود میبرند، ابراز کرد: مدتهاست از شرکتهای خودروسازی خواستهایم برای کوتاه کردن دست دلالان فروش به صورت کارتکس را قطع کرده و خودروها را پلاک شده و با تعیین دوره سهساله برای به نام زدن، به متقاضیان بازار بدهند. وی ادامه داد: متاسفانه خودروسازان به این درخواست پاسخ ندادند و به نظر میرسد عدهای برای سود بیشتر علاقهمندند وضعیت فروش خودروی داخلی به همین صورت بماند. موتمنی تاکید کرد: هر کالایی که عرضه آن در بازار محدود شود ناخودآگاه کالای باارزش شده و بازار سیاه در حوزه آن تشکیل میشود و عدهای برای سود بیشتر برای خرید آن کالا هجوم میآورند.
پولهای سرگردان، بازار خودرو را به گرانی کشاند
در ادامه احمد نعمتبخش، دبیر انجمن خودروسازان با رد تزریق قطرهچکانی خودرو توسط خودروسازان، اظهار کرد: دلیل اصلی افزایش قیمت خودروی داخلی در بازار، پولهای سرگردانی است که مردم نمیدانند در کجا سرمایهگذاری کنند. وی افزود: از زمانی که بانکها سود سپردههای خود را کاهش دادند پولهای سرگردان هر لحظه به سمت بازارهایی همچون سکه، ارز یا خودرو هجوم میآورند و از آنجایی که مردم فکر میکنند قیمت خودرو با قیمت ارز مرتبط است، ترجیح میدهند سرمایه خود را در این بازار اندوخته کرده و در واقع به خودرو به عنوان یک کالای سرمایهای مینگرند. نعمتبخش یادآور شد: بر اساس قوانین اقتصاد، قیمت هر کالا بر اساس عرضه و تقاضا تعیین میشود و این موضوع که خودروسازان در 2 ماه ابتدایی سال 97 نسبت به سال 96، 37 درصد افزایش تولید داشتهاند، نشاندهنده این موضوع است که خودروسازان عرضه بازار را بدرستی تامین کردهاند. دبیر انجمن خودروسازان در تشریح راهکارهایی برای کاهش تقاضای کاذب خودرو در بازار داخلی گفت: بهترین راهکار برای کاهش قیمت و تقاضا در بازار تعیین قیمتها در حاشیه بازار است؛ اتفاقی که در دهه 70 نیز رخ داد و موفقیتآمیز بود. وی افزود: در دهه 70 نیز اختلاف قیمت خودرو در بازار و کارخانه زیاد شد و شورای اقتصاد تصویب کرد که قیمت خودرو در حاشیه خود بازار تعیین شود. نعمتبخش درباره ماجرای ثبتنام خودروی مزدا 3 توسط گروه بهمن، گفت: اگر اجازه میدادند که گروه بهمن قیمت خودروهای خود را بر اساس واقعیت بازار تعیین کند نهتنها تقاضا پایین میآمد، بلکه قیمتها نیز کمتر میشد. دبیر انجمن خودروسازان درباره مزایای تعیین قیمت توسط حاشیه بازار، گفت: در صورتی که این روش عملی شود، به جای اینکه دلالان سود ببرند، سود اصلی نصیب کارخانه میشود. وی در پاسخ به این پرسش که چطور کارخانههای خودروساز که ارز 4200 تومانی دریافت کردهاند، اجازه دارند خودروی خود را با قیمت حاشیه بازار بفروشند، اذعان کرد: در این شرایط سازمان حمایت از مصرفکنندگان میتواند در صورتی که کارخانه سود کلانی به دست آورده، میزان اضافی آن را به خزانه دولت واریز کند. ابوالفضل روغنیگلپایگانی، رئیس کمیسیون صنعت اتاق بازرگانی ایران نیز در این باره اظهار کرد: نمیتوان در ماجرای گرانی خودروهای داخلی تنها خودروسازان را مقصر دانست، بلکه اشتیاق مردم برای سرمایهگذاری در این حوزه نیز بیتاثیر نبوده است. وی افزود: عامل روانی در بازار وجود دارد که وقتی عرضه پایین است، تقاضا زیاد شده و در این میان همیشه افراد سوءاستفادهگر نیز از شرایط به نفع خود بهرهبرداری میکنند. وی پیشبینی کرد: شرایط کنونی بازار خودرو در آینده بهتر نمیشود، زیرا خودروسازان چند ماه است به دنبال افزایش قیمت هستند و دولت و شورای رقابت جلوی این کار آنها را میگیرند.