printlogo


کد خبر: 196375تاریخ: 1397/5/11 00:00
آیت‌الله جنتی به عنوان دبیر و کدخدایی به عنوان قائم‌مقام دبیر و سخنگو انتخاب شدند
انتخاب هیأت‌رئیسه جدید شورای نگهبان

در جلسه دیروز شورای نگهبان، دبیر، قائم‌مقام دبیر و سخنگوی شورای نگهبان انتخاب شدند. در این جلسه آیت‌الله جنتی به عنوان دبیر و همچنین دکتر عباسعلی کدخدایی به عنوان قائم‌مقام دبیر و سخنگوی شورای نگهبان برای مدت یک سال انتخاب شدند.
2 روز پیش هم سیامک‌ ره‌پیک در جلسه علنی مجلس با رای نمایندگان پارلمان به عنوان عضو حقوقدان شورای نگهبان انتخاب شد. در این جلسه، نمایندگان با 145 رای به ره‌پیک، 93 رای به احمد بیگی و 5 رای ممتنع از مجموع 243 رای ماخوذه، سیامک ره‌پیک را به عنوان عضو حقوقدان شورای نگهبان انتخاب کردند.
معرفی و انتخاب ره‌پیک به عنوان عضو حقوقدان و همچنین انتخاب کدخدایی به عنوان قائم‌مقام شورای نگهبان در پی درگذشت عضو و قائم‌مقام سابق این نهاد انجام شد. محمدرضا علیزاده، قائم‌مقام و عضو حقوقدان فقید شورای نگهبان، شامگاه پنجشنبه 27 اردیبهشت امسال، مصادف با شب دوم رمضان 1439 هجری قمری در 67 سالگی دار فانی را وداع گفت.
عباسعلی کدخدایی که روز گذشته از سوی اعضای شورای نگهبان به عنوان قائم‌مقام این نهاد برگزیده شد را می‌توان به واسطه سال‌ها تصدی جایگاه سخنگویی شورای نگهبان شناخته‌شده‌ترین عضو حقوقدان این شورا دانست. کدخدایی پیش‌تر از سال ۱۳۸۰ تا ۱۳۹۲ نیز عضو شورای نگهبان (در دوره‌های چهارم و پنجم) و از ۱۳۸۹ تا ۱۳۹۲ (دوره ششم) قائم‌مقام دبیر شورای نگهبان، معاون اجرایی و امور انتخابات شورای نگهبان و سخنگوی شورای نگهبان بود. دوره قانونی کدخدایی و
2 عضو دیگر ۲۵ تیر ۱۳۹۲ به پایان رسید و وی با کم آوردن تنها یک رای در مجلس شورای اسلامی نتوانست دوباره حقوقدان شورای نگهبان بماند. وی تیر ۱۳۹۵ مجدداً از سوی مجلس به عضویت شورای نگهبان انتخاب شد. عدم رای‌آوری کدخدایی در مجلس اصولگرا و همچنین رای بالای او در مجلس دهم، از جمله موضوعات قابل توجه و جالب در سوابق او به شمار می‌رود. با این حال و با وجود عدم رای مجلس نهم به کدخدایی، او از سال 92 تا 95 با حکم آیت‌الله جنتی، مشاور عالی دبیر شورای نگهبان بود. کدخدایی همچنین مدتی رئیس مرکز تحقیقات شورای نگهبان و پس از آن رئیس هیات تطبیق مصوبات دولت با قوانین نیز بود. با همه اینها عملکرد کدخدایی در دوران فتنه 88 را می‌باید نقطه عطف دوران حضور او در شورای نگهبان دانست. قاطعیت و مواجهه انقلابی او با عناصر فتنه پس از انتخابات ریاست‌جمهوری دهم، هجمه گسترده فتنه‌گران و ضدانقلاب به او را به دنبال داشت. هر چند رای بالای نمایندگان مجلس دهم و از جمله اعضای فراکسیون امید به او در سال 95، رویکرد کارشناسی و حقوقی و عملکرد غیرحزبی او را بار دیگر به اثبات رساند. کدخدایی همچنین از خردادماه 95 و با حکم آیت‌الله جنتی به عنوان مشاور و رئیس حوزه ریاست مجلس خبرگان رهبری منصوب شد.


Page Generated in 0/0055 sec