printlogo


کد خبر: 196383تاریخ: 1397/5/11 00:00
دبیر کارگروه ملی کاهش آلودگی هوا از بی‌توجهی سازمان‌های اجرایی به انبوه مصوبات مربوط به آلودگی هوا انتقاد کرد
هوای بهانه‌تراشی!
وحید حسینی: وزارت کشور مصوبه نصب فیلتر دوده روی خودروهای دیزلی را پس از 5 سال اجرا نمی‌کند!

گروه اجتماعی: دبیر کارگروه ملی کاهش آلودگی هوا ضمن تشریح عملکرد ۷ ماهه دبیرخانه کارگروه آلودگی هوا از بی‌توجهی برخی سازمان‌های اجرایی نسبت به مصوبات کاهش آلودگی هوا خبر داد و گفت: با گذشت 5 سال از تصویب ضرورت نصب فیلتر دوده روی خودروهای دیزلی، هنوز وزارت کشور هیچ اقدامی برای اجرای این مصوبه انجام نداده است.
 به گزارش ایسنا، وحید حسینی در نشست معاونت انسانی سازمان حفاظت محیط‌زیست با موضوع آلودگی هوا ضمن انتقاد شدید از وزارت کشور به دلیل اجرایی نشدن مصوبه نصب فیلتر دوده روی خودروهای دیزلی اظهار کرد: بر اساس مصوبه سال ۹۳ هیات وزیران همه اتوبوس‌های عمومی کلانشهرها باید به فیلتر دوده مجهز شوند اما متاسفانه تاکنون هیچ اقدامی برای اجرای این مصوبه انجام نشده است. برخی معتقدند باید به جای نصب فیلتر دوده، نوسازی اتوبوس‌ها را مد نظر قرار دهیم اما واقعیت آن است که با شرایط اقتصادی کنونی دستیابی به نوسازی تمام اتوبوس‌ها دور از ذهن به نظر می‌رسد، بنابراین اگر اتوبوس‌ها مجهز به فیلتر دوده نشوند، سازمان حفاظت محیط‌زیست به هیچ‌وجه اجازه تردد به آنها را نخواهد داد.
مصوبات رها شده
دبیر کارگروه ملی کاهش آلودگی هوا همچنین گفت: از دی ماه 96 دبیرخانه کارگروه ملی آلودگی هوا به سازمان حفاظت محیط‌زیست منتقل شد. در این کارگروه دستگاه‌های مختلف از جمله سازمان برنامه و بودجه، وزارت نفت، وزارت صنعت، وزارت کشور، وزارت بهداشت، وزارت نیرو، وزارت راه، سازمان ملی استاندارد، سازمان هواشناسی، برخی اعضای مجلس، پلیس راهور و شهرداری تهران عضویت دارند. وی با اشاره به اینکه تعداد زیادی مصوبه و‌ آیین‌نامه مربوط به آلودگی هوا داریم، گفت: در شرایط حاضر با انبوه مصوبات مربوط به کاهش آلودگی هوا مواجهیم و متوجه شده‌ایم بسیاری از آنها رها شده و پیگیری نمی‌شود. به همین دلیل تصمیم گرفتیم در کارگروه ملی آلودگی هوا این مصوبات را احصا و به‌طور کتبی آنها را از دستگاه‌ها پیگیری کنیم.
ابهـــام در تـــولیـد موتوسیکلت‌های برقی
دبیر کارگروه ملی کاهش آلودگی هوا با اشاره به عملکردهای مختلف دستگاه‌های اجرایی درباره مصوبات کاهش آلودگی هوا افزود: برخی دستگاه‌ها برای انجام وظایف و تکالیف خود هیچ کاری نکرده‌اند و برخی هم اقداماتی را انجام داده بودند. چندین کمیته تخصصی در کارگروه ملی کاهش آلودگی هوا برای پیگیری مصوبات تشکیل شد که نتایج این کمیته‌ها در جلسات کارگروه ملی کاهش آلودگی هوا مطرح و در صورت تصویب ابلاغ می‌شود. دبیر کارگروه ملی کاهش آلودگی هوا با اشاره به برگزاری جلسات متعدد برای تولید موتوسیکلت‌های برقی در کشور گفت: متاسفانه این طرح پیشرفت خاصی نداشته و سازمان حفاظت محیط‌زیست بشدت نسبت به این موضوع معترض است. افزون بر این تدوین سیاهه انتشار و تعیین میزان آلودگی شهرهای مختلف با مسؤولیت سازمان حفاظت محیط‌زیست و طبق قراردادی که بین سازمان و کنسرسیومی از دانشگاه‌ها منعقد شده در 8 شهر پیگیری می‌شود. دبیر کارگروه ملی آلودگی هوا با اشاره به اینکه اصلاح موتوسیکلت‌های کاربراتوری را مورد بررسی قرار داده‌ایم، تصریح کرد: این موضوع بتازگی در سازمان حفاظت محیط‌زیست مطرح شده است و هیچ مصوبه خاصی هم ندارد اما قصد داریم طی اقدامی کاربراتوری‌ها را از صحنه روزگار حذف کنیم.
برخورد سلیقه‌ای!
وی همچنین با اشاره به چالش‌های پیش روی اجرای مصوبات کاهش آلودگی هوا افزود: همکاری نکردن نهادها و موسسات در اجرای طرح‌های کاهش آلودگی هوا از جمله طرح LEZ یکی از مشکلات پیش روی ما است. LEZ طرحی است که با بودجه بسیار اندک می‌تواند کنترل آلودگی هوا را انجام دهد. حسینی با اشاره به برخورد سلیقه‌ای برخی دستگاه‌ها در اجرای مصوبات کاهش آلودگی هوا گفت: برای مثال وزارت کشور ملزم به تجهیز ناوگان دیزلی عمومی به فیلتر دوده شده است اما متاسفانه بعد از 5 سال اعلام می‌کند نقد کارشناسی به این مصوبه دارد، در حالی که اگر ایراد کارشناسی به مصوبه داشتند باید در زمان تصویب اعلام می‌کردند، بنابراین اعتراض به قانون فیلتر دوده پس از 5 سال یک بهانه‌تراشی است. دبیر کارگروه ملی کاهش آلودگی هوا با بیان اینکه اجرای ناقص و غیرکاربردی برخی مصوبات کاهش آلودگی هوا یکی از چالش‌های حوزه ما است، افزود: برای مثال وزارت صنعت طبق قانون مکلف به تولید و توسعه موتوسیکلت‌های برقی است اما این وزارتخانه اعلام می‌کند ما تنها مسؤول تولید هستیم نه توزیع، این در حالی است که صفر تا ۱۰۰ توسعه موتوسیکلت‌های برقی برعهده وزارت صنعت است.


Page Generated in 0/0106 sec