printlogo


کد خبر: 196396تاریخ: 1397/5/11 00:00
«شرق» بخوانید، «تورج فلکی» تماشا کنید و ...

ناجی‌علی: دیدیم هوا گرمه، دلار داغه، طلا هم که اصلا ذوب در تدبیر و امید شده، گفتیم یه پیشنهادی چیزی واسه آخر هفته بدیم، هم مردم برن دنبال نخود سیاه دست از سر دولت فخیمه بردارن، هم حالا که غنی‌‌سازی هسته‌ای رو سیمان گرفتن لااقل یه غنی‌‌سازی فرهنگی بکنیم تا کلا کشورو سیمان پورتلند اصل آمریکایی نگرفتن.
***
اول از همه اینکه شرقم آره! «شرق» بخونید. یعنی همچین خوب بخونید که «شرق فهم» بشین. چه جوری؟  با صدای بلند از این سر«شین» کشدارش که عین کمون ابروی یار داره واسه نتانیاهوی بچه‌کش دلبری می‌کنه صداتونو می‌کشید تا اون سر قافش که به ناف غرب ختم میشه!
(به‌خدا «نتانیاهوی بچه‌کش» رو ما نگفتیما، عردوغان‌شون گفت. خیالتون جمع برند اصل ترکه. ایشالا تو شادیاتون استفاده کنید.)
خوبی خوب خوندن شرق اینه که مثلا وقتی این هفته قیمت دلار چسبوند به 12 هزار تومن و سکه 4 میلیون تومن رو رد کرد یهو یادتون میفته که عه! این نازنینا همه چیزو از قبل می‌دونستن فقط نمی‌خواستن بگن که هیجانش از بین نره. خودتون بخونید:
«اگر نرخ دلار با همان رشد۴۰۰ درصدی زمان احمدی‌نژاد افزایش می‌یافت دلار الان ۱۲ هزار تومان بود و سکه 4-3 میلیون تومان شده بود». (گفت‌وگوی «مصطفی تاج‌زاده» با روزنامه شرق (اسفند 95) در حمایت از سیاست‌‌های روحانی، پیش از انتخابات ریاست‌جمهوری)
خوب شد به رئیسی رای ندادیما. اینجاست که میگن عاقبت تاج‌زاده، «تاج» شود و  شیش تا و اینا!
***
آره! می‌گفتم. شرق از خوبای دنیای سرگرمیه ولی نمی‌دونم چرا خودشون قدر خودشونو نمی‌دونن. 2 هفته پیش زیر لوگوی به اون گندگی «شرق» داشتن یه بند خودزنی می‌کردن. هی به شرق و شرق‌گرایی و گردش به شرق و بلوک شرق و خلاصه! هر چیز دیگه‌ای که توش شرق داشت بد و بیراه می‌گفتن. پرسیدم آخه چرا کسگم؟
گفتن: «به‌خدا اگه ترامپ یه قدم دیگه از هلسینکی پاشو بذاره شرق‌تر جیغ می‌کشیم، دیگم اسم غرب و دموکراسی و لیبرالیسمم نمی‌آریم‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌، همه مون می‌ریم کمونیست دوآتیشه میشیم اونم از نوع مائوییش که منسوخ شده! مث الان که وسط گل کردن فاشیسم تو اروپا و آمریکا تازه زدیم تو کار لیبرالیسم». وی افزود: «فقط زندگی خرج داره. چینی‌ها باید زحمت بکشن نسخه این طرفی «آمدنیوز»رو بزنن. نیامد نیوزی، بشین میاد نیوزی، بساز بسوز نیوزی چیزی. یوآنم باشه‌ها نه ریال، وگرنه با این دلار«سوبله جهانگیری» ول معطلیم».
در پایان اذعان کرد: «شما اُمل هستید نمی‌فهمید! تاخیر فاز خودش یک فازی میده که نگو! اصلا پرت بودن از اوضاع دنیا یه حس نوستالژیکی داره که فقط تو فیلمای ناب«تورج فلکی» و «ب.ب.نتانیاهو» میشه تجربه‌ش کرد».
فقط نگفتنا. ببین چی نوشتن:
«بنیامین نتانیاهو در تلاش است تا یک ویدئوساز حرفه‌ای درباره ایران شود؛ اگر چه برای این کار هنوز راه زیادی باقی مانده است اما ویدئوهایش نشان می‌دهد او مشاوران خوبی دارد. ویدئوی جدیدش که داستان خیالی دختری به نام فاطمه را روایت می‌کند، نشان می‌دهد او مشاوران مسلطی به شرایط فعلی ایران دارد؛ مشاورانی که پارک هرندی و گشت ارشاد را می‌شناسند، کیک یزدی خورده‌اند و روزنامه «وطن‌امروز» می‌خوانند».
روزنامه شرق، دوشنبه 8 مرداد 97
نگفتم خوبن؟!
***
اما حالا که بحث قیاس فیلم‌‌های ژانر لودگی «تورج فلکی» کارگردان دوران ساز و اثر «شرق‌پسند» نتانیاهو شد، بد نیست یادی هم بکنیم از آخرین اثر استاد که توی این خرماپزون منجمدتون می‌کنه از تعلیق. درست مثل همون کاری که لبخند سادیستی نتانیاهو با دستگاه گوارشتون می‌کنه. اگه درست نمی‌گیرید که چی میگم فقط می‌تونم یه اشاره روانشناسانه ظریف بکنم؛ قاعدتا باید مازوخیست باشید که از حرفای سادیستی یه بچه‌کش اسرائیلی خوشتون بیاد که هفته به هفته کف کوچه خیابونای فلسطین، فاطمه‌‌‌هایی واقعی رو به عوض اون فاطمه فرضی فیلمش قصابی می‌کنه. باید کلی پای روانشناسی فرویدی عرق ریخته باشین، سال‌های سال صفحه‌‌های لایی پرملات‌‌‌‌‌ترین روزنامه مشرق زمین رو بالا پایین کرده باشین و دیوونه‌وار عاشق ترامپ باشین که تازه بیاین تو باغ که این جلاد اسرائیلی با دلقک‌بازیای زیر پوستیش چه جوری داره لا نیم لای اون صفر و یکای دیجیتالی با روح و روان مخاطب خاص بازی می‌کنه.
خلاصه! استاد فلکی این هفته «مزاحمت 2» رو هم دادن بیرون و باهاش چشم و دل ما رو صفا دادن. پیشنهاد من اینه که هیچ جوره اکران تابستونی این شاهکار هنری رو از دست ندین حتی اگه شده سیزن 9 «واکینگ دد» رو از دست بدین. بویژه که این اثر جنبه نوستالژیک هم داره و  نسل ما رو به یاد جوونی‌هامون میندازه.
10 سال پیش وقتی شاهکار اول یعنی «مزاحمت» دراومد چه شب‌ها و روزهایی که از ته دل بی‌تاب تعلیق‌‌های بی‌بدیل استاد نمی‌شدیم. چه ساعت‌های بی‌پایانی که ریاضت اینترنت 2G نمی‌کشیدیم تا نقل قولی از استاد درباره راز سادگی بی‌مرز لودگی پروتاگونیستیش بخونیم یا با تعریف و تمجید امثال اسکورسیزی و تارانتینو از کارهای استاد حظ ببریم.
اون روزا از کجا خبر داشتیم که استاد «مزاحمت 2» رو هم میده بیرون و قصه سینما رو به آخر می‌رسونه؟ درست مث وقتی که نتانیاهو اون شاهکار نقاشیش رو تو صحن سازمان ملل به دنیا معرفی کرد و ما باورمون نمی‌شد که ایران بمب اتم داشته باشه. ولی راست می‌گفت حرومزاده. 20 ساله که داره راست میگه. توی این فیلم آخریش هم راست گفت سگ‌پدر!
***
اما انصافا شرق ظلم بزرگی در حق هنر کرده که در نقد کاملا مثبتش روی ویدئوی اسرائیلی هیچ اشاره‌ای نکرده به دینی که سینمای لوده نتانیاهو به مکتب تورج فلکی داره. الگوی لودگی زیر پوستی نتانیاهو، تورج خانه و بس و هیچ وقت کپی نمی‌تونه با اصل برابری کنه. به قول آخرین کارتون پندآموز «سوری لند»، اگر «شرق» با کاکتوس ور می‌رفت که موز بده بهتر از این بود که هنر نخست‌وزیر اسرائیل رو به رخ سینمای ما بکشه. آقا ور نرو، موز نمیده!
حالا که بحث موز شد، یه انتقاد مشفقانه هم بکنیم به نقد شرق روی فیلم نتانیاهو: عزیزم الان دیگه موز هم می‌دونه که کلی اسرائیلی ایرانی‌الاصل داریم‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌، موز هم می‌دونه که یکی از رئیس روسای قبلیشون یه قصابی بود که از ایران رفته بود اونجا. اصلا از کجا معلوم اون خائنی که به نتانیاهو مشاوره میده خودش از بیخ «کیک یزدی‌خر» نبوده باشه یا حتی ساقی سابق پارک هرندی؟
ضمنا شرقکم! تو که میگی «وطن‌امروز» پاس گل داده به نتانیاهو، از کجا معلوم اون ساقیایی که در حال دادن «گیگا گیگا» و «ترا ترا» جنس محرمانه به استانبول و لندن و واشنگتن و پاریس و ته تهش تل‌آویو گرفتنشون خبرنگارای خود شما نبوده باشن؟ غلامتم! تو خوبی!
 


Page Generated in 0/0060 sec