printlogo


کد خبر: 196408تاریخ: 1397/5/11 00:00
مدارس جاسوسی

 عنوان کتاب: مدارس جاسوسی: چگونه سیا، اف‌بی‌آی و سازمان‌های اطلاعاتی خارجی  از دانشگاه‌های آمریکا استفاده می‌کنند
 تاریخ انتشار: اکتبر 2017
 نویسنده: دانیل گلدن (Daniel Golden)
دانیل گلدن، روزنامه‌نگار جایزه پولیتزر، در این کتاب درباره اینکه چگونه دانشگاه به هدف اصلی جاسوسی داخلی و خارجی تبدیل شده است و چرا این خبر امنیت و ارزش‌های دموکراتیک کشور آمریکا را با مشکل مواجهه خواهد کرد، توضیح می‌دهد.
«دانشکده‌های جاسوسی» تحقیقات و گزارش‌های گسترده، نشان می‌دهد که جهانی‌سازی - هجوم دانشجویان خارجی و استادان و خروج آمریکایی‌ها برای تحصیل، تدریس و کنفرانس‌های خارج از ایالات متحده - آموزش عالی آمریکا  را به یک جبهه بین‌المللی تبدیل کرده است. در آزمایشگاه‌ها، کلاس‌های درس و جلسات، سرویس‌های اطلاعاتی از جمله کشورهایی مانند چین، روسیه و کوبا به دنبال سیاست بین‌المللی ایالات متحده، استخدام برای عملیات مخفی و دسترسی به تحقیقات حساس نظامی و غیر نظامی هستند.  (FBI) و (CIA)، با بهره‌گیری از دانش‌آموزان و دانش‌پژوهان بین‌المللی به عنوان خبرنگاران دانشگاه‌ها این تداخل را نادیده می‌گیرند و حتی سعی می‌کنند در قرن جدید این حضور فعال را عادی و بعضا استانداردهای جدید در جهان نوین معرفی کنند و از به اصطلاح حساسیت‌های موجود درباره خطرهای آن کمی بکاهند.
در پی اتفاقات یازدهم سپتامبر با استفاده از حس ترس و وطن‌پرستی، سازمان سیا و دیگر سازمان‌های امنیتی تقریبا در همه جنبه‌های فرهنگ دانشگاهی نفوذ کرده‌اند؛ اساتید، دانشجویان تحصیلات تکمیلی و حتی دانشجویان مقطع کارشناسی به عنوان پدیده‌هایی که می‌توانستند جاسوس باشند در میان محافل امنیتی معرفی شده‌اند و مطالعات تازه‌ای روی آنها آغاز شد. این به نوبه خود می‌تواند نوعی ورود به عرصه نوینی از «شهروندجاسوس» باشد که در خصوصی‌ترین جنبه‌های زندگی آمریکایی وارد شد.
گلدن در این کتاب فعالیت‌های «دانشگاهی» را نشان می‌دهد که برای جامعه آمریکایی و حتی غیرآمریکایی‌هایی که در این کشور مشغول زندگی هستند تکان‌دهنده و بعضا غیرقابل باور است. عوامل سازمان سیا، مخفیانه در کلاس‌های مدرسه کانتی دانشکده هاروارد شرکت  و کنفرانس‌های دانشگاهی برگزار می‌کنند تا دانشمندان علوم هسته‌ای را متقاعد کنند با آنها کار کنند و اطلاعاتی را در اختیارشان قرار دهند. اینها بخش‌هایی است که در تحقیقات گلدن کشف شده و در کتاب در فصل‌های جداگانه‌ای به آن اشاره شده است.
این در حالی است که یک دانشجوی فارغ‌التحصیل چینی دانشگاه دوک، سرقت تحقیقات برای کشف نامرئی را با فشار CIA فاش می‌کند و در مقابل دانشجوی یک کالج هنر در Marietta، اوهایو، مبادله دانشکده با مدارس جاسوسی چین را تایید کرده است.
پشت جلد کتاب!
در حالی که تحصیلات عالی را در دوره  طولانی سپری می‌کردم با جهانی از مدارس جاسوسی مواجه شد‌ام که با نمونه‌های بزرگ‌نمایی شده آن در فیلم‌ها و سریال‌های تلویزیونی بارها روبه‌رو شده بودم.
از آنجا که دانشکده‌های جاسوسی در سطح بین‌المللی وجود دارند، من به کمک روزنامه‌نگاران مستقر در خارج از آمریکا  مشغول یافتن و کشف رمز از آنها  شدیم. مایکل ایستستار، سو دونگسیا و جسیکای میرز گزارش‌های برجسته‌ای در چین ارائه دادند و پل اومانونی و استپان کراوچنکو به ترتیب در سوئد و روسیه هم همین کار را انجام دادند. کیان ژانگ ترجمه اسناد از چینی‌ها و وب‌سایت‌های زبان چینی را بررسی کرد. رونن برگمن تخصص خود را در فعالیت‌های اطلاعاتی اسرائیل (رژیم صهیونیستی) درباره برنامه‌های تسلیحات هسته‌ای ایران به اشتراک
 گذاشت.
من از نایجل وست، ای‌سی‌اسمیت، مارک گالوتتی و دیگران سپاسگزارم که زمان را برای آگاهی از اصول کار اطلاعاتی برای من باز کردند تا متوجه شوم یک جاسوس چگونه فعالیت می‌کند. لیلی سان یک لیست معتبر از متهمان چینی در پرونده‌های جاسوسی که در دانشگاه‌های ایالات متحده حضور داشتند، تهیه کرد که به صورت پراکنده در بخش‌هایی از کتاب آمده است.


Page Generated in 0/0064 sec