printlogo


کد خبر: 196411تاریخ: 1397/5/11 00:00
چهارگوشه

80 هوادار شیخ زکزاکی تبرئه شدند
دادگاه عالی نیجریه در حکمی از تبرئه 80 هوادار رهبر جنبش اسلامی نیجریه و رفع اتهام‌های وارده بابت ناآرامی‌های سال 2015 خبر داد. طبق این گزارش، دادستان دادگاه عالی قضایی نیجریه گفت دادگاه در جلسه‌ای بدین منظور به نفع متهمان این ماجرا رای داده و اعلام کرده مدرک کافی برای اثبات جرم این افراد موجود نیست. پیش‌تر مقام‌های قضایی نیجریه مدعی شده بودند هواداران شیخ زکزاکی قصد حمله به کاروان نظامی حامل فرمانده نیروهای مسلح این کشور را داشتند. گفتنی است، در حالی که دادگاه دستور آزادی شیخ زکزاکی را صادر کرده، از سال 2015 به این سو همچنان در بازداشت است.

بن‌سلمان پست جدیدی گرفت
سلمان بن عبدالعزیز، پادشاه عربستان در جریان نشست کابینه دستور تشکیل «کمیته عالی مواد هیدروکربونی» را صادر و محمد بن‌سلمان، ولیعهد را رئیس این کمیته معرفی کرد. وزرای انرژی، تجارت، دارایی و اقتصاد و دیگر مسؤولان این کشور عضو این کمیته خواهند بود. چندی قبل نیز کابینه عربستان به ریاست ملک سلمان، با ریاست ولیعهد بر صندوق کشته‌شدگان، مجروحان، اسیران و مفقودان این کشور موافقت کرده بود. محمد بن‌سلمان که در حال حاضر ولیعهد عربستان است همزمان پست وزیر دفاع و معاون نخست‌وزیر را نیز اشغال کرده است.

سانحه برای هواپیمای مکزیکی با 101 سرنشین
یک هواپیمای مسافری در شمال مکزیک با ۱۰۱ مسافر دچار سانحه شد. طبق اخبار رسمی، تمام مسافران جان سالم به در برده‌اند. سازمان حفاظت شهری ایالت دورانگو از ۸۵ زخمی سخن گفته است. این هواپیما از فرودگاه گوادالوپ ویکتوریا در دورانگو، مرکز ‌هم‌نام خود به مقصد مکزیکوسیتی از زمین بلند شد. خوزه روساس آیسپورو، فرماندار ایالت دورانگو در تلویزیون مکزیک گفته است، خلبان احتمالا به دلیل اوضاع نامساعد جوی بلافاصله پس از ترک باند فرودگاه ناچار به قطع پرواز شده است.

هشدار اردوغان به آمریکا
رئیس‌جمهوری ترکیه بار دیگر درباره تشدید تنش‌ها میان واشنگتن و آنکارا به آمریکا هشدار داد. رجب طیب‌اردوغان در جمع خبرنگاران خطاب به آمریکایی‌ها گفت با زبان تهدید با ترکیه صحبت نکنید. وی ادامه داد کشورش در مقابل تهدید آمریکا به تحریم آنکارا بر موضع خود پافشاری خواهد کرد. این موضع رئیس‌جمهوری ترکیه واکنشی است به تهدید دونالد ترامپ که گفته بود اگر کشیش آمریکایی زندانی در ترکیه آزاد نشود کشورش تحریم‌هایی را علیه آنکارا وضع خواهد کرد.

اذعان ائتلاف آمریکا به کشتار غیرنظامیان
پس از اینکه آمار قربانیان حملات ائتلاف مدعی مبارزه با داعش به بیش از یکهزار تن رسیده است، این ائتلاف بین‌المللی ادعا کرد تمام تلاش‌ خود را برای ممانعت از کشته شدن غیرنظامیان در عملیات خود علیه تکفیری‌ها می‌کند. مسؤولانی در ائتلاف ضدداعش هفته گذشته اعلام کرده بودند دست‌کم ۱۰۹۴ غیرنظامی در عملیات این ائتلاف از زمان آغاز عملیات در سال ۲۰۱۴ میلادی کشته شده‌اند.  گروه «ایروارز» که در زمینه ارائه آمار قربانیان غیرنظامی فعالیت می‌کند، اعلام کرده است: آمار اعلام شده توسط ائتلاف ضدداعش از تعداد قربانیان غیرنظامی، بسیار کمتر از آمار واقعی است. تعداد قربانیان به ۶۴۸۸ تن می‌رسد.

سعد حریری: محال است به سوریه بروم!
در ادامه اختلاف‌نظر مقام‌های دولتی در لبنان درباره روابط با سوریه، نخست‌وزیر مکلف لبنان گفته است: «من تحت هیچ شرایطی به سوریه نخواهم رفت و با رئیس‌جمهوری این کشور دیدار نخواهم کرد، نه در آینده نزدیک و نه در آینده دور، حتی اگر تمام معادلات تغییر کند و این سفر در راستای منافع لبنان باشد». سعد حریری اظهار داشت، مشکلاتی ‌که در مسیر تشکیل دولت در لبنان وجود دارد «ساختگی هستند و کسانی وجود دارند که موانعی در این مسیر ایجاد کرده‌اند». روابط با سوریه موضوع این روزها در لبنان است، در حالی ‌که احزابی از جمله «حزب‌الله»، «جنبش امل» و حزب «جریان ملی آزاد» و نزدیکان رئیس‌جمهوری از احیای روابط بیروت و دمشق حمایت می‌کنند، برخی دیگر از جمله حزب «المستقبل» و نزدیکان نخست‌وزیر مخالف این عادی‌سازی روابط هستند.


Page Generated in 0/0057 sec