مدیرعامل اتحادیه تاکسیرانیهای شهری:
حضور «مراقب» در سرویس مدارس الزامی است
مدیرعامل اتحادیه تاکسیرانیهای شهری کشور از الزامی شدن مراقب برای سرویس مدارس در پایه دبستان خبر داد و گفت: براساس آییننامه مصوب هیات وزیران و دستورالعملی که به تبع آن به تصویب کارگروه ماده ۱۹ رسیده، حضور مراقب برای ناوگان انبوهبر مانند ون، مینیبوس و اتوبوس در پایه ابتدایی الزامی است. مرتضی ضامنی با بیان اینکه سپند (سامانه پایش ناوگان دانشآموزی) از جانب وزارت کشور به شهرداریهای زیرمجموعه ابلاغ شده، به ایسنا گفت: دورههای آموزشی برای شهرداریها آغاز شده است و برای آموزشوپرورش هم دورههای آموزشی در هفتههای جاری ارائه میشود. وی افزود: امکان دسترسی به این سامانه در کل کشور فراهم شده است و تمام شهرها در صورت اتصال به این سامانه میتوانند از آن استفاده کنند. مدیرعامل اتحادیه تاکسیرانیهای شهری کشور ادامه داد: ثبت اطلاعات سرویس مدارس در گذشته به صورت دستی بود اما امروز در قالب یک سامانه یکپارچه با شفافیت، امنیت تضمین شده و نظارت همه دستگاههای مربوط و نظارت والدین بر نحوه عملکرد رانندگان، ارائه خدمت خواهد کرد. ضامنی با بیان اینکه آییننامه و دستورالعملهایی در حوزه سرویس مدارس وجود دارد، گفت: براساس آییننامه مصوب هیات وزیران و دستورالعملی که به تبع آن به تصویب کارگروه ماده ۱۹ آییننامه اجرایی حملونقل دانشآموزان مدارس رسیده، حضور مراقب برای ناوگان انبوهبر مانند ون، مینیبوس و اتوبوس در پایه ابتدایی الزامی است. وی در پایان خاطرنشان کرد: وقتی قرار است ناوگان انبوهبری مانند اتوبوس و مینیبوس خدماتی ارائه دهند علاوه بر راننده باید فردی تحت عنوان «مراقب» حضور داشته باشد که در سوار و پیاده شدن و عبور دانشآموزان از معابر شهری کمک کند. حضور مراقب در گذشته هم بوده اما به صورت جدیتر و برجستهتر در دستور کار قرار دارد.
ورود سازمان محیطزیست به بازرسی مراکز معاینه فنی
سازمان حفاظت محیطزیست بازرسی مراکز معاینه فنی کشور را در دستور کار خود قرار داده است. کنترل معاینه فنی بزودی در بیشتر کلانشهرهای کشور در قالب طرح LEZ عملیاتی میشود و در تهران قرار است از ابتدای آبان، همه خودروهای بالای 4 سال در همه نقاط شهر فقط با معاینه فنی بتوانند تردد کنند. از این رو بازرسی خطوط معاینه فنی میتواند در کاهش خطاها و ایرادات فنی کنترل آلایندههای جوی بسیار موثر باشد. به گزارش «وطنامروز»، وحید حسینی، دبیر کارگروه ملی کاهش آلودگی هوای کشور با اعلام این خبر تصریح کرد: سازمان در بحث معاینه فنی وارد موضوع نظارت شده است. نمایندگان سازمان محیطزیست در استانهای کشور در حال گذراندن دورههای آموزشی در تهران هستند که چگونه باید مراکز معاینه فنی را بازرسی کنند. به این ترتیب سازمان به طور مستقیم وارد بازرسی مراکز معاینه فنی میشود. برای ما مهم است که همه مراکز معاینه فنی کشور به سطح مطلوبی که در تهران داریم، برسند. به گفته دبیر کارگروه ملی کاهش آلودگی هوای کشور، هماکنون بازرسی ۱۶ مرکز معاینه فنی سنگین استانهای البرز و تهران توسط سازمان راهداری و ستاد معاینه فنی در دستور کار قرار گرفته و از مهر امسال بازرسیها در کشور آغاز خواهد شد. وی تأکید کرد: پیشنهاد اصلاحات در قانون هوای پاک را مطرح کردهایم. ما همچنان بر معافیت معاینه فنی 2 ساله اصرار داریم، اگر چه در قانون آمده ۴ سال اما مجلس باید این را اصلاح کند. همچنین خودروساز باید قطعات مرتبط با آلودگی هوا همچون کاتالیست را مدت بیشتری گارانتی کند، چرا که هماکنون خودروساز 2 سال گارانتی کرده اما معاینه فنی ۴ ساله است، بنابراین مالک خودرو نخستین باری که به معاینه فنی مراجعه میکند اگر خودرو مردود شود باید از جیب خودش پرداخت کند.