printlogo


کد خبر: 196430تاریخ: 1397/5/13 00:00
انتقاد نمایندگان مجلس از طرح یکسان‌‌سازی نرخ ارز
سیاست دولت دست دلالان ارز را باز کرد

گروه اقتصادی: تعیین نرخ 4200 تومانی دلار در قالب تک‌نرخی کردن ارز در حالی از سوی دولت شکل اجرایی به خود گرفت که پس از عملیاتی شدن این طرح، نه‌تنها بازار ارز سامان نیافت، بلکه سوءمدیریت‌ها موجب شد هرج و مرج اقتصاد کشور را فرا گیرد و نرخ ارز در این آشفته‌بازار به بیش از 3 برابر برسد. عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس در این‌باره می‌گوید: سیاست تک‌نرخی شدن ارز شکست خورده و دولت نباید بر این سیاست پافشاری کند. علی کاظمی با اشاره به شکست تک‌نرخی شدن ارز و اثرات منفی این تصمیم‌گیری، اظهار داشت: انتظار می‌رفت با تغییر رئیس بانک مرکزی، برنامه‌‌های مدون و تاثیرگذاری از سوی رئیس جدید ارائه و دنبال شود تا تحولاتی در بازار ایجاد کند. عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس با بیان اینکه دولت نباید بر سیاست ارز 4 هزار و 200 تومانی پافشاری کند، ادامه داد: در شرایط کنونی اقتصادی کشور، سیاست تک‌نرخی شدن ارز شکست خورده است و دولت باید بپذیرد با این کار نتوانسته بازار را کنترل کند و باید سیاست دیگری اتخاذ کند. نماینده مردم اردل و فارسان در مجلس دهم شورای اسلامی تاکید کرد: دولت باید بپذیرد یا به سمت بازار ثانویه ارز برود یا ارز را در بازار بورس ارائه دهد. در غیر این صورت می‌تواند  حداقل مدیریت شناور را قبول کرده و اجازه دهد با تعادل عرضه و تقاضا قیمت ارز در بازار تعیین شود. وی با تاکید بر اینکه باید این آشفته‌بازار مدیریت شود، گفت: اینکه قیمت دلار روزانه و گاهی دقیقه‌ای تغییر می‌کند به دلیل باز شدن دست دلالان در بازار آزاد است که نتیجه سیاست تک‌نرخی شدن ارز است. کاظمی در ادامه با بیان اینکه تک‌نرخی شدن ارز برای کوتاه کردن دست دلالان اجرا شد، اظهار داشت: اگر دولت در برابر دلالان و سودجویان مقاومت و ایستادگی می‌کرد این سیاست موفقیت‌آمیز می‌شد و اجازه نمی‌داد دلار جهش 5/2 برابری داشته باشد، بنابراین می‌توان گفت این ایده موفق نبوده است. وی با تاکید بر اینکه دولت نباید بر ایده ارز تک‌نرخی پافشاری کند، به خانه ملت گفت: اعضای دولت نیز پذیرفته‌‌اند باید بازار ثانویه‌ای ایجاد شود تا بتوان التهاب بازار ارز را مدیریت کرد و کاهش داد.
تک‌نرخی شدن ارز دست دلالان را بازتر کرد
دیگر عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس هم می‌گوید سیاست تک‌نرخی کردن ارز غلط بود و باعث شد دست دلالان بازتر شود. علی قربانی با انتقاد از سیاست تک‌نرخی شدن ارز اظهار داشت: سیاست تک‌نرخی کردن ارز تصمیم غلطی بود و باید اجازه داده می‌شد سیاست شناور ادامه پیدا کند. عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس ادامه داد: در سیاست شناور باید عرضه و تقاضا قیمت ارز را در بازار تعیین کند و دولت تنها باید هدایت‌گر این قیمت‌‌گذاری باشد. نماینده مردم بجنورد در مجلس دهم شورای اسلامی با اشاره به غیرقانونی شدن خرید و فروش ارز بالای 4200 تومان، بیان داشت: به دنبال تک‌نرخی شدن ارز، بازار آزاد غیرقانونی اعلام شد و شاهد تشکیل بازار سیاه در زمینه ارز بودیم که نرخ دلار در این بازار به 11 تا 12 هزار تومان رسید. وی بیان داشت: به دلیل نابسامانی اقتصادی و بازار ارز، نمایندگان مجلس نامه‌ای خطاب به رئیس‌جمهور تهیه و امضا کردند تا هر چه سریع‌‌‌‌‌‌تر وضعیت بازار ارز سامان یابد. اعتقاد دارم تنها با تغییر رئیس بانک مرکزی نمی‌توان معضلات را حل کرد. قربانی در ادامه با اشاره به علت افزایش قیمت دلار در بازار آزاد، اظهار داشت: در شرایطی شاهد افزایش نرخ دلار در بازار آزاد هستیم که هنوز تحریم‌ها شروع نشده، به همین دلیل دولت باید هر چه زودتر به وضعیت به‌هم‌ریخته بازار رسیدگی کند. وی با بیان اینکه تصمیم دولت برای تک‌نرخی شدن ارز دست دلالان را بازتر کرد، گفت: تک‌نرخی شدن ارز فشار را بیشتر کرد و پای رانتخواران را به امور مختلف باز کرد و شاهد بودیم این تصمیم‌‌‌گیری در ثبت سفارش چه رانت‌ها و سوءاستفاده‌‌‌هایی را برای برخی افراد ایجاد کرد.
اعلام آمرانه نرخ ارز به بازار سبب هدررفت منابع ارزی شد
رئیس مرکز پژوهش‌‌های مجلس شورای اسلامی با اشاره به التهابات در بازار ارز گفت: سیاست‌‌های بانک مرکزی در بحث ارز چندان  شفاف نبود و دولت و بانک مرکزی باید از ماه‌ها قبل در این باره اقدامات جدی انجام می‌دادند، چرا که مشخص بود ترامپ از برجام خارج می‌شود‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌. کاظم جلالی افزود: آنچه در بازار ارز مشاهده می‌شود، هنوز نمی‌تواند اتصال مستقیم به تحریم پیدا کند و در واقع جنگ روانی بوده که علیه کشور راه افتاده است. وی با بیان اینکه اولین گام تحریم 60 روزه تازه (12 مرداد) آغاز شده است، ادامه داد: تحریم 90 روزه نیز از 13 آبان آغاز می‌شود، بنابراین سیاست‌‌های ارزی دارای نقص بوده که در همان زمان نیز مورد نقد قرار گرفت. وی با اشاره به برخی سیاست‌‌های نادرست ارزی، یادآور شد: ارز 4200 تومانی، اعلام آمرانه آن به بازار، تعطیل کردن صرافی‌ها، عدم تشکیل بازار ثانویه و اینکه به مردم گفته شود همه نوع کالا با ارز 4200 تومان تامین می‌شود، سبب هدررفت منابع ارزی شد. وی افزود: دولتمردان نیز در شرایط کنونی عنوان کرده‌‌اند لیست دریافت‌کنندگان ارز دولتی ارائه شود تا مشخص شود این ارزها در چه حوزه‌‌‌هایی به کار گرفته شده است و در شرایط کنونی اگر ارز دولتی4200 تومان یا 3800 تومان باقی بماند، تنها باید در کالاهای اساسی و ضروری مصرف شود. وی با اشاره به دیگر سیاست‌‌های نادرست ارزی اظهار داشت: به سفارتخانه‌ها بخشنامه شده بود با ارز 4200 تومانی ویزا صادر کنند و ارز آن را دولت پرداخت کند که این کارها به منابع ارزی کشور آسیب رساند. جلالی افزود: در این سیاست‌‌های ارزی باید سریع تجدیدنظر می‌شد که دولت در حال تجدیدنظر است و در اصلاح این سیاست‌ها جدی است.


Page Generated in 0/0129 sec