printlogo


کد خبر: 196442تاریخ: 1397/5/13 00:00
چهارگوشه

حمله انتحاری به مسجد شیعیان در افغانستان
2 حمله انتحاری در شهر گردیز، مرکز ولایت پکتیا در شرق افغانستان روز جمعه ده‌ها کشته و مجروح بر جا گذاشت. پلیس افغانستان حمله به مسجد شیعیان را توسط 2 عامل انتحاری تایید کرده است. این دو عامل به مردم تیراندازی کرده‌‌ و سپس با جلیقه انتحاری خود را منفجر کرده‌‌‌اند. شمار زخمی‌ها بیش از 30‌‌‌‌‌‌ نفر گزارش شده و مرگ 23 نفر دیگر توسط مراکز بهداشتی تایید شده است. هیچ فرد یا گروهی مسؤولیت حمله فوق را بر عهده نگرفته‌‌اند اما مدتی بود که چنین عملیات‌‌هایی در افغانستان کمرنگ شده بود و موج جدید ناآرامی با گسترش داعش در داخل افغانستان نگرانی‌ها را نسبت به وضعیت امنیتی در این کشور گسترش داده است.

پلیس سوئد مرد مبتلا به سندروم داون را کشت
شهروند 20 ساله سوئدی که مبتلا به سندروم داون بود توسط پلیس سوئد به قتل رسید. اریک تورل به گفته پلیس به اشتباه هدف گوله قرار گرفته است. این شهروند سوئدی که مبتلا به سندروم داون بود با اسلحه پلاستیکی پلیس را هدف قرار داد و نیروی‌‌های پلیس به سمت وی شلیک کردند‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌.

حال شیخ‌قاسم رو به بهبود است
تیم ویژه پیگیری درمان آیت‌الله شیخ عیسی قاسم، رهبر معنوی شیعیان بحرین پنجشنبه اعلام کرد آزمایش‌ها و چکاپ‌هایی که پس از عمل جراحی از وی گرفته شده، نشان می‌دهد عمل جراحی موفقت‌آمیز بوده و حال او رو به بهبود است اما نیاز دارد همچنان تحت درمان باشد. 10 روز پیش،‌ همراهان شیخ عیسی قاسم که برای گذراندن درمان با او به لندن رفته‌اند، گفتند او بعد از عمل جراحی موفق اخیر، از بخش مراقبت‌های ویژه  (ICU) خارج شد. آیت‌الله قاسم بیش از ۲ سال در محاصره نظامی رژیم آل‌خلیفه بود و در پی وخامت شدید اوضاع جسمانی‌اش، برای درمان به بیمارستانی در لندن منتقل شده است.

تأخیر در اعلام طرح معامله قرن
روزنامه صهیونیستی «یسرائیل هیوم» به نقل از یک منبع نزدیک به کاخ سفید نوشت: اعلام معامله قرن به بعد از انتخابات میان‌دوره‌ای آمریکا و انتخابات اسرائیل موکول می‌شود. این روزنامه افزود کشورهای مصر، عربستان و اردن ترجیح می‌دهند طرح معامله قرن پس از انتخابات میان‌دوره‌ای آمریکا اعلام شود و به همین منظور نامه‌ای را به دولت آمریکا فرستاده‌اند. این طرح با موج شدیدی از محکومیت‌ها از سوی مقامات فلسطینی، عربی و اسلامی روبه‌رو شده است، چرا که به دنبال حذف مسأله فلسطین و به رسمیت شناختن قدس به عنوان پایتخت اسرائیل و لغو بازگشت آوارگان فلسطینی به سرزمین خود است.

تنش‌های داخلی
 مانع سفر ملک سلمان به طنجه
روزنامه رای‌الیوم در گزارشی به بررسی علل سفر نکردن امسال ملک سلمان به شهر طنجه مغرب برای گذراندن تعطیلات تابستانی خود در آنجا پرداخت. رای‌الیوم نوشت برخی تحلیلگران معتقدند دلیل این تصمیم پادشاه سعودی بروز تنش در روابط رباط و ریاض است. عربستان در رای‌‌‌گیری برای میزبانی جام‌جهانی سال 2026 به نامزدی مغرب رای نداد و مغرب نیز این رفتار را «خیانت» توصیف کرد. خروج مغرب از ائتلاف متجاوز به یمن از دیگر علل تنش کنونی در روابط ریاض و رباط به شمار می‌رود. از سوی دیگر، بسیاری از تحلیلگران می‌گویند ملک سلمان به خاطر تنش‌های داخلی ناشی از تصمیمات ولیعهدش و احتمال تاثیر آن بر انسجام خاندان حاکم ترجیح داده است تابستان امسال برای خاموش کردن درگیری‌های زودهنگام بر سر قدرت در کشورش باقی بماند.

پیروزی منانگاگوا در انتخابات زیمبابوه
کمیسیون انتخاباتی زیمبابوه اعلام کرد امرسون منانگاگوا، رئیس‌جمهوری فعلی در انتخابات ریاست‌جمهوری این کشور به پیروزی رسیده است. بر این اساس، منانگاگوا (۷۵ ساله) با کسب 2 میلیون و ۴۶۰ هزار رای توانسته است رقیب خود یعنی «نلسون چامیزا» (۴۰ ساله) رهبر حزب «جنبش دموکراتیک تغییر» را شکست دهد. این نخستین انتخابات در زیمبابوه بعد از برکناری رابرت موگابه، رئیس‌جمهوری سابق و بنیانگذار حزب حاکم «زانو پی‌اف» از قدرت بود. در میان مخالفان روز چهارشنبه در خیابا‌‌ن‌ها دست به تظاهرات زده و حزب حاکم «زانو پی‌اف» را به تقلب در انتخابات متهم کردند. در جریان سرکوب این اعتراض‌ها توسط ارتش، دست‌کم 6 نفر کشته شدند.


Page Generated in 0/0164 sec