printlogo


کد خبر: 196496تاریخ: 1397/5/14 00:00
اخبار

بشار اسد  به اوستیای جنوبی سفر می‌کند
آناتولی بیبیلوف، رئیس‌جمهوری اوستیای جنوبی اعلام کرد بشار اسد قصد سفر به این کشور را دارد و اقدامات لازم برای آن در حال انجام است. وی در ادامه افزود: ما توافق کردیم در اوستیای جنوبی با یکدیگر ملاقات کنیم اما هنوز زمان این سفر مشخص نشده است. بیبیلوف همچنین به افتتاح سفارت کشورش در دمشق و حضور هیأت دیپلماتیک سوری در اوستیای جنوبی در آینده نزدیک اشاره کرد. بتازگی نیز «ولید معلم» وزیر خارجه سوریه و «دیمیتری مدویف» وزیر خارجه اوستیای جنوبی در دمشق توافقنامه‌ای درباره از سرگیری روابط دیپلماتیک بین 2 کشور امضا کردند. هشتمین روز از ماه هشتم سال 2008 زمانی که روسیه جنگ محدود خود را علیه گرجستان آغاز کرد، ناتو دخالتی برای دفاع از دولت ساکاشویلی نکرد و اکنون نه‌تنها 2 منطقه از گرجستان جدا شده‌‌اند، بلکه شاهد اتهامات ریز و درشت به رئیس‌جمهوری سابق گرجستان هستیم.

النجیفی و الجبوری؛ 2 گزینه اصلی اهل سنت عراق برای ریاست پارلمان
ائتلاف «القرار» عراق ضمن افشای اسامی کاندیداهای گروه‌ها و احزاب اهل سنت برای سمت ریاست پارلمان آتی، اسامه النجیفی و سلیم الجبوری را دارای بیشترین شانس برای این سمت دانست. عبد ذیاب العجیلی، از رهبران ائتلاف القرار، وابسته به اهل سنت عراق عراق در گفت‌وگو با سایت المعلومه اظهار داشت: گروه‌ها و احزاب اهل تسنن تمایل دارند اسامه النجیفی، معاون رئیس جمهور را به دلیل تجربه‌های قبلی‌اش در مدیریت پارلمان برای این سمت معرفی کنند. این در حالی است که امروز یکشنبه قرار است مردم در شهرهای مختلف عراق در اعتراض به فساد تجمع کنند. این تجمعات در شهرهای بصره  و استان‌‌های مرکزی و جنوبی این کشور خواهد بود.


درپی دستور اردوغان
ترکیه 2 وزارتخانه آمریکا را  تحریم کرد
 دیدار چاووش‌اوغلو و مایک پمپئو در سنگاپور و در حاشیه اجلاس آسه‌آن و اخبار مثبتی که در این ملاقات در رسانه‌های آمریکایی منتشر شد دوام چند ساعته‌ای داشت. در حالی که رسانه‌ها گزارش‌ها و تیترهای خود را درباره حل و فصل مشکلات آنکارا و واشنگتن متمرکز کرده بودند، اردوغان تمام این معادلات را بر هم زد تا درگیری میان آمریکا و ترکیه وارد فصل تازه‌ای شود. مطالبات عمومی در ترکیه اکنون از تخلیه پایگاه اینجرلیک که نیروهای آمریکایی در آن حضور دارند خبر می‌دهد و رئیس‌جمهوری ترکیه در حالی برنامه 100 روز نخست کاری‌اش را اعلام کرد که کشورش دارایی‌های وزرای دادگستری و کشور آمریکا را مسدود می‌کند. پیش از این ترکیه اعلام کرده است برنامه‌های بین‌المللی خود را گسترش می‌دهد و نمایندگی‌های سیاسی و اقتصادی‌اش را از 163 به 240 افزایش خواهد داد. در راستای این تحولات، اردوغان 2 وزارتخانه آمریکا را به تلافی تحریم 2 وزارتخانه این کشور توسط آمریکا تحریم کرد. این صحبت‌ها از سوی رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه در پی اقدامات انجام شده از سوی دولت واشنگتن به دلیل بازداشت یک کشیش ارتودکس آمریکایی توسط دولت ترکیه مطرح شده است، این کشیش به همراه 20 آمریکایی دیگر متهم هستند که در کودتای  علیه اردوغان نقشی فعال ایفا کرده‌اند. رجب طیب اردوغان گفته است به دنبال مسدود کردن اموال و دارایی‌های وزرای دادگستری و کشور آمریکاست و ادامه داد: اقدامات صورت گرفته از سوی واشنگتن برای یک شریک استراتژیک مناسب نیست و این اقدام برای ترکیه بی‌احترامی محسوب می‌شود. آمریکا در چند روز گذشته وزیر کشور و وزیر دادگستری ترکیه را تحریم کرد. این اقدام دولت آمریکا در پی رد درخواست واشنگتن از سوی ترکیه درباره آزاد کردن اندرو برانسون، کشیش آمریکایی زندانی شده در این کشور انجام شد. سارا سندرز، سخنگوی کاخ سفید اعلام کرد: سلیمان سویلو، وزیر کشور و عبدالحمید گل، وزیر دادگستری ترکیه از این رو تحریم شده‌اند که در جریان دستگیری و حبس این کشیش آمریکایی نقش مهمی داشته‌اند. در همین حال ترکیه می‌گوید آمریکایی‌ها باید گولن را که به این کشور پناهنده شده استرداد کنند، در غیر این صورت دولت ترکیه هر حقی را برای خود محترم می‌شمارد. کنگره و سنای آمریکا برای فشار بیشتر به دولت انکارا می‌گویند قصد دارند فروش جنگنده‌های F-35 را به ترکیه محدود کنند و یکی از بهانه‌های آنها برنامه ترکیه برای خرید سامانه‌های ضد موشکی S-400 از روسیه عنوان شده است.


Page Generated in 0/0108 sec