printlogo


کد خبر: 196523تاریخ: 1397/5/14 00:00
«وطن‌امروز» گزارش می‌دهد
سرانجام مبهم بازنشستگان در شهرداری‌تهران

محسن پورعرب: مصوبه «منع به‌کار‌گیری بازنشستگان» در روزهای گذشته حواشی گوناگونی داشته و این حواشی همچنان ادامه دارد؛ مصوبه‌ای که در انتظار تایید شورای نگهبان است. با تصویب این لایحه حرف و حدیث‌های بسیاری مبنی بر کنار رفتن برخی مدیران شهری در پایتخت مطرح شده است که مهم‌ترین آنها مربوط به «محمدعلی افشانی» شهردار پایتخت و برخی معاونان و شهرداران  مناطق است. هرچند به نظر تعدادی از اعضای شورا شهر پنجم و نمایندگان مجلس، این قانون شامل حال شهردار نمی‌شود اما تا زمانی که نظر شورای نگهبان درباره این مصوبه اعلام و تبدیل به قانون رسمی نشود، نمی‌توان اظهارنظر قطعی در این باره  داشت. از سوی دیگر برخی کارشناسان بر این باورند افرادی که با قانونی شدن و اجرای این مصوبه منافع‌شان به خطر می‌افتد، تلاش دارند اجرای این مصوبه را به تاخیر بیندازند. جالب اینجاست که تا امروز شهرداری تهران درباره اعلام اسامی افرادی که مشمول این مصوبه می‌شوند اقدامی نکرده است!
الزام شهرداری به انتشار اسامی بازنشستگان
در همین باره یکی از  اعضای شورای شهر تهران معتقد است: هنگامی که مصوبه منع به کارگیری بازنشستگان تبدیل به قانون شود، اعلام اسامی بازنشستگان شاغل برای شهرداری تهران الزام‌آور است. الهام فخاری، عضو شورای شهر تهران با اشاره به خودداری شهرداری تهران از انتشار اسامی بازنشستگان شاغل در این نهاد گفته است: «مصوبه «منع به‌کار‌گیری بازنشستگان»، تنها یک مصوبه از سوی مجلس است و هنوز تبدیل به قانون نشده است». عضو شورای شهر تهران با تاکید بر اینکه اعلام اسامی بازنشستگان شاغل در این مدت منع قانونی ندارد، اظهار داشت: هنگامی که این مصوبه تبدیل به قانون شود، اعلام اسامی بازنشستگان شاغل برای شهرداری تهران الزام‌آور است. یعنی باید به‌سرعت اسامی آنها منتشر شود و هر تعداد که شاغل هستند هم باید از سیستم خارج شوند. وی با بیان اینکه کمیته شفافیت یک مرحله‌بندی برای شفاف‌سازی در نظر گرفته است، افزود: کمیته شفافیت بر حسب زمان‌بندی در حال انتشار قراردادهای اقتصادی است و منتشر نشدن اسامی بازنشستگان شاغل به این معنی نیست که نمی‌خواهند این موضوع را اطلاع‌رسانی کنند.
این روزها درحالی موضوع جوان‌گرایی در بدنه شهرداری مطرح شده است که ماندن یا رفتن شهردار پایتخت هنوز در هاله‌ای از ابهام است. «محمدعلی افشانی» 60 سال دارد و براساس اظهارات سیدفرید موسوی، نماینده مجلس از آنجا که نهادهای عمومی غیردولتی و تمام شرکت‌های دولتی مشمول این قانون می‌شوند، شهردار تهران هم از این قاعده مستثنا نیست، بر همین اساس احتمال رفتن افشانی از شهرداری زیاد است. در همین حال برخی افراد رفتن مدیرانی چون افشانی را زیانبار می‌دانند و معتقدند وی باید در شهرداری تهران بماند.
رفتن شهردار طبق قانون هزینه  ندارد
عضو سابق شورای شهر تهران درباره اجرای قانون منع به‌کارگیری بازنشستگان در بدنه مدیریت شهری گفت: اگر شهردار شامل این قانون شود و قرار بر رفتن باشد هزینه‌ای نخواهد داشت و تجربه انقلاب ثابت کرده هر زمان نیروی جوان با انگیزه پا به میدان گذاشته توانسته عملکردی قوی و قابل قبول به نمایش بگذارد. مجتبی شاکری در گفت‌وگو با «وطن‌امروز» گفت: مصوبه منع به‌کارگیری بازنشستگان جزو افتخارات مجلس است و هر کس که دلسوز این کشور است با اجرای این قانون موافق خواهد بود. وی  اظهار داشت: متاسفانه زمزمه‌هایی به گوش می‌رسد که برخی از افرادی که با اجرای این قانون منافع‌شان به خطر می‌افتد تلاش دارند اجرای این مصوبه را تا انتخابات آینده مجلس به تعویق بیندازند. شاکری در پاسخ به این پرسش که آیا جایگاه مدیریت شهر تهران که به عهده شهردار است را می‌توان به یک فرد جوان سپرد یا امثال آقای افشانی باید بمانند؟ افزود: زمانی که صحبت از جوان‌گرایی و پوست‌اندازی می‌شود منظور سپردن سمت‌ها به افراد کم‌تجربه  و کم سن و سال نیست. بلکه منظور افرادی است که به سن بازنشستگی نرسیده‌اند و به نوعی در رده سنی میانسالان قرار دارند.
 عضو سابق شورای شهر تهران با تاکید بر ضرورت اجرا شدن قانون منع به‌کارگیری بازنشستگان افزود: اگر شهردار شامل این قانون شود و قرار بر رفتن باشد هزینه‌ای نخواهد داشت و اینکه برخی ناامیدی به جامعه القا می‌کنند و اظهار دارند که رفتن چنین افرادی فاجعه به بار می‌آورد اشتباه است، چرا که تجربه انقلاب ثابت کرده هر زمان نیروی جوان با انگیزه پا به میدان گذاشته توانسته عملکردی قوی و قابل قبول به نمایش بگذارد. شاکری تصریح کرد: به‌کارگیری نیروهای جوان و باانگیزه زمان را کوتاه و بازدهی انجام کار را افزایش می‌دهد. نمونه چنین حضوری را می‌توان در صنعت هسته‌ای دید. به هر حال میانگین سنی دانشمندان هسته‌ای ما نشان‌دهنده این است که هر جا جوانان پا به میدان گذاشته‌اند کارهای بزرگی انجام شده است.


Page Generated in 0/0062 sec