printlogo


کد خبر: 196531تاریخ: 1397/5/15 00:00
رزمایش سپاه در خلیج‌فارس و تنگه هرمز هفته گذشته برگزار شد
مانور پساتهدید

 سخنگوی سپاه پاسداران از برگزاری رزمایش اقتدار نیروی دریایی سپاه در خلیج‌فارس و تنگه هرمز خبر داد. این رزمایش هفته گذشته برگزار شده است. خبر برگزاری این رزمایش در شرایطی اعلام شد که خبرهای مربوط به خلیج‌فارس و تنگه هرمز در چند هفته اخیر جزو پربسامدترین اخبار رسانه‌‌های ایران و جهان بوده است. توئیت یک ماه پیش رئیس‌جمهور آمریکا که طی آن مدعی شده بود مزاحمت‌های دریایی ایران برای ناوهای جنگی آمریکا در منطقه به صفر رسیده است، نقطه شروع چالش ایران و آمریکا بر سر این منطقه بود. هرچند این توئیت ترامپ هم بی‌پاسخ نماند و مسؤولان ایرانی تاکید کردند این ناوهای آمریکایی بودند که سر عقل آمده‌‌اند و برای ادب کردن‌شان نیاز چندانی به بازداشت تفنگداران دریایی یا هشدار قایق‌‌های تندرو نبوده است.  از سوی دیگر با گذشت تنها چند روز از این مجادله رسانه‌ای، مسأله صدور نفت منطقه بار دیگر خلیج‌فارس و تنگه هرمز را بر صدر رسانه‌ها نشاند. تصمیم آمریکا برای آغاز دور جدید تحریم‌‌های پسابرجامی و تاکید مقامات وزارت خزانه‌داری این کشور برای به صفر رساندن فروش نفت ایران و در مقابل، واکنش صریح و قاطع مقامات سیاسی و نظامی کشورمان که با تهدید بستن تنگه هرمز و سایر تنگه‌ها همراه شد، بار دیگر اهمیت فوق‌العاده این آبراهه را به اثبات رساند. اظهارات رئیس‌جمهور در سفر به اروپا و تاکید وی بر اینکه یا نفت ایران صادر می‌شود یا نفت هیچ کشوری صادر نخواهد شد و به موازات آن تاکیدات فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران در همین راستا، نشان داد جمهوری اسلامی تا چه میزان بر استفاده از خلیج‌فارس و تنگه هرمز جهت پیشبرد راهبردهای اساسی و حیاتی خود مصر است. برگزاری رزمایش اخیر سپاه در منطقه را هم می‌توان در همین چارچوب تحلیل کرد. در پی برگزاری رزمایش اقتدار دریایی سپاه که هفته گذشته در آب‌های نیلگون خلیج همیشه فارس برگزار شد، سردار سرتیپ دوم پاسدار رمضان شریف، سخنگو و مسؤول روابط عمومی کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی گفت: این رزمایش با هدف کنترل و مراقبت از امنیت آبراه بین‌المللی و در چارچوب برنامه رزمایش‌های تقویمی سالانه سپاه برگزار شد. وی افزود: این رزمایش با قدردانی سردار سرلشکر پاسدار محمدعلی جعفری، فرمانده محترم کل سپاه از یگان‌های نیروهای دریایی و هوافضای سپاه همراه شد و ایشان با ابراز رضایت از برگزاری موفق رزمایش اقتدار دریایی سپاه، بر لزوم حفظ و ارتقای آمادگی‌‌ همه‌جانبه دفاعی برای تامین امنیت پایدار آبراه راهبردی خلیج‌فارس و تنگه هرمز و مقابله متناسب با تهدیدات و ماجراجویی‌‌های احتمالی دشمنان تأکید کرد.
تنگه استراتژیک هرمز موضع ترامپ در قبال ایران را تضعیف کرده
بسیاری از کارشناسان و تحلیلگران بین‌المللی معتقدند عقب‌نشینی ترامپ در قبال ایران و طرح مذاکرات بدون پیش‌شرط با کشورمان، حاصل رویکرد اخیر مسؤولان سیاسی و نظامی ایران و همچنین سطح بالای اهمیت تنگه هرمز است. در این راستا یک روزنامه آلمانی تنگه هرمز را تنگه‌ای استراتژیک در انتقال نفت خاورمیانه دانسته و تاکید کرد این دارایی سبب شده ترامپ نتواند ایران را مانند دیگر کشورها تحت فشار قرار دهد.
به گزارش تسنیم، روزنامه «دویچه ویرتشافتز ناخریشتن» آلمان در آستانه اجرایی شدن تحریم‌های جدید آمریکا علیه ایران، در مطلبی به مناقشات اتمی بین ایران و آمریکا پرداخت و نوشت: ایران به دلیل تنگه مهم و استراتژیک هرمز نمی‌تواند توسط آمریکا مانند دیگر کشورها تحت فشار قرار داده شود. نویسنده در ادامه تصریح کرد: البته برای ایران و اروپا در این مناقشات تجاری خیلی چیزها در معرض خطر قرار گرفته است، دولت آمریکا نیز در برابر ایران نسبت به سایر کشورها در یک موضع خیلی ضعیف‌تری قرار دارد. این مسأله به تنگه مهم و استراتژیک هرمز برای تامین انرژی بین‌المللی مربوط می‌شود. ایران به دلیل تنگه هرمز نقش مهم و مرکزی را برای آمریکا و صنعت نفت جهان بازی می‌کند. ایران این گذرگاه مهم را تحت کنترل داشته و می‌تواند با مسدود کردن آن دولت آمریکا را تحت فشار قرار دهد. نویسنده در بخش دیگری از این مطلب با اشاره به اینکه ایران در گذشته بارها تهدید کرده است اگر در معرض تهاجم قرار گیرد تنگه هرمز را می‌بندد، نوشت: این مسأله صادرات نفت در خاورمیانه را تحت تاثیر قرار خواهد داد. در بخش دیگری از این مطلب با اشاره به اینکه تنگه هرمز تنها راه برای انتقال نفت عربستان سعودی نیست، آمده است در عین حال، مسدود شدن این تنگه منجر به صعود قابل توجه قیمت نفت
خواهد شد.


Page Generated in 0/0363 sec