printlogo


کد خبر: 196560تاریخ: 1397/5/15 00:00
ناتوانی ستاد تنظیم بازار و دستگاه‌های نظارتی در کنترل قیمت‌ها
هیچ نظارتی بر بازار وجود ندارد

گروه اقتصادی: بازار به حال خود رها شده و تفاوت نرخ کالاها در سطح شهر کاملا مشهود است، از طرفی حضور کمرنگ دستگاه‌های نظارتی موجب شده قیمت‌ها لحظه‌ای تعیین ‌شود و در این شرایط فشار گرانی‌ها که حاصل بی‌تدبیری‌هاست بر گرده مردم سنگینی می‌کند.  در همین ارتباط، سخنگوی کمیسیون قضایی  و حقوقی مجلس شورای اسلامی گفت: ستاد تنظیم بازار نقش موثری در تعدیل قیمت کالاها و جلوگیری از گرانی ندارد. حسن نوروزی در گفت‌‌وگو با خانه ملت، درباره وضعیت قیمت کالاها در بازار، گفت: گزارش‌ها حکایت از رشد شدید قیمت کالاها در بازار دارد و اینکه احساس می‌شود در مجموع هیچ کنترلی بر قیمت کالاها وجود ندارد، طبیعی است در این وضعیت، اقتصاد خانوارها ضعیف می‌شود. نماینده مردم رباط‌کریم و بهارستان در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه کالاها باید با قیمت مناسب به مردم ارائه شود، ادامه داد: ستاد تنظیم بازار نقش موثری در تعدیل قیمت کالاها ندارد و این موضوع باعث شده مردم از این وضعیت بازار گلایه داشته باشند. سخنگوی کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: خلأ قانونی یکی از دلایل مهمی است که باعث شده نظارت بر وضعیت بازارها ضعیف باشد و بدیهی است باید خلأهای قانونی برای ارتقای نظارت رفع شود. نوروزی در ادامه افزود: مشکل ضعف قوانین برای اعمال نظارت موثر باید رفع شود، البته در کمیسیون قضایی  و حقوقی مجلس به این موضوع رسیدگی می‌شود و در نشست مشترک با رئیس سازمان تعزیرات حکومتی، مقرر شد پیشنهادات سازمان تعزیرات برای ارتقای نظارت‌ها به کمیسیون قضایی و حقوقی ارائه شود. وی یادآور شد: سازمان تعزیرات حکومتی با کمبود نیرو روبه‌رو است، به‌طور مثال اداره تعزیرات حکومتی یک شهرستان با حدود 700 هزار نفر جمعیت، تنها یک نیروی بازرس دارد که بدیهی است نمی‌توان با این وضعیت، انتظار داشت نظارت‌ها به‌صورت موثر اعمال شود.
اختفای کالا وجود دارد، نیروی ناظر کم داریم
رئیس اتاق اصناف نیز درباره چگونگی نظارت بر قیمت‌ها در بازار اظهار کرد: بر اساس قانون نظام صنفی کنترل در سطح خرده‌فروشی بر عهده اتاق اصناف است و با وجود اینکه در قانون نظام صنفی شاهد این تعریف هستیم اما متاسفانه منابع مالی درستی برای آن در نظر گرفته نشده است. رئیس اتاق اصناف با بیان اینکه در موضوع کنترل و نظارت با مشکلاتی روبه‌رو هستیم، افزود: مشکل نخست این است که با کمبود نیروی انسانی مواجهیم که به دلیل کمبود یا نبود بودجه لازم است.  رئیس اتاق اصناف با برشمردن حوزه اختیار اصناف در کنترل بازار تصریح کرد: درج قیمت روی کالا، صدور فاکتور، نظارت بر کم‌فروشی و نظارت بر گران‌فروشی مواردی است که اتاق اصناف بر آن نظارت می‌کند و اگر با تخلفی مواجه شویم با آن برخورد می‌کنیم. فاضلی با اشاره به مدیریت ۲ میلیون و ۵۵۰ هزار بنگاه اقتصادی دارای پروانه کسب گفت: با ۱۸۰۰ نیرویی که در سراسر کشور در اختیار داریم، کنترل و نظارت سخت است. وی با بیان اینکه اصناف مرجع قیمت‌گذاری روی کالا‌های صنعتی و کالا‌های وارداتی نیستند و این موضوع جزو وظایف سازمان حمایت است گفت: اصناف تنها در موضوع دستمزد خدمات، کنترل و نظارت را برعهده دارند که برای صنوف بین ۷ تا ۱۷ درصد بر اساس فاکتور خرید در نظر گرفته می‌شود و اگر گران‌فروشی در این زمینه انجام شود پاسخگو هستیم اما در بحث چگونگی گران شدن کالا در صنوف مختلف تولیدی ما صاحبنظر نیستیم. وی اظهار کرد: بحث احتکار در حال حاضر وجود ندارد اما اختفا در برخی موارد وجود دارد که البته هیچ توجیهی ندارد و هرگونه احتکار و اختفا از نظر قانونی منع شده است. فاضلی تاکید کرد: در زمینه کالا‌های اساسی و استراتژیک به هیچ عنوان کمبودی در عرضه و ذخیره‌سازی نداریم.
بانک مرکزی هم نتوانست گرانی کالاهای اساسی را پنهان کند
در این میان بانک مرکزی خلاصه نتایج گزارش متوسط قیمت خرده‌فروشی برخی مواد خوراکی در هفته منتهی به پنجم مردادماه را اعلام کرد که طی آن قیمت ۱۰ گروه نسبت به هفته قبل از آن افزایش و یک گروه کاهش نشان می‌دهد. به گزارش تسنیم، در هفته منتهی به پنجم مردادماه نرخ لبنیات 2/0 درصد، تخم‌مرغ 6/7 درصد، برنج 2/0 درصد، میوه‌های تازه 3/0 درصد، سبزی‌های تازه 9/0 درصد، گوشت قرمز 1/0درصد،  مرغ 6/5 درصد، قندوشکر 2/0 درصد، چای 3/0 درصد و روغن‌نباتی 7/0 درصد نسبت به هفته قبل از آن افزایش و نرخ حبوب 5/0 درصد کاهش یافت. در هفته مورد گزارش در گروه لبنیات بهای ماست غیرپاستوریزه معادل 6/0 درصد و پنیر غیرپاستوریزه 5/1 درصد نسبت به هفته قبل افزایش یافت و قیمت سایر اقلام این گروه بدون تغییر بود. بهای تخم‌مرغ معادل 6/7 درصد افزایش داشت و شانه‌ای 126 هزار تا 180 هزار ریال فروش می‌رفت. در این هفته در گروه برنج، قیمت برنج داخله درجه یک و درجه 2 به ترتیب معادل 2/0 درصد و 5/0 درصد افزایش ولی بهای برنج وارداتی غیرتایلندی 8/0 درصد کاهش یافت. در گروه حبوب قیمت لوبیا سفید ثابت بود. بهای نخود معادل 1/0 درصد و لوبیا چشم‌بلبلی 6/0 درصد افزایش ولی قیمت سایر اقلام این گروه بین 1/0 درصد تا 9/1درصد کاهش داشت. در هفته مورد گزارش، بهای گوشت گوسفند معادل 1/0 درصد کاهش ولی قیمت گوشت تازه گاو و گوساله 6/0 درصد و مرغ 6/5 درصد افزایش یافت. در این هفته بهای شکر و روغن‌نباتی جامد بدون تغییر بود. قیمت قند و چای خارجی هر یک معادل 3 درصد و روغن‌نباتی مایع 9/0 درصد افزایش داشت. طبق اعلام بانک مرکزی، قیمت خرده‌فروشی لبنیات در هفته منتهی به پنجم مردادماه نسبت به هفته مشابه سال قبل 5/12 درصد، تخم‌مرغ 4/33 درصد، برنج 1/10 درصد، حبوب یک درصد، میوه‌های تازه 2/61 درصد، سبزی‌های تازه 2/20 درصد، گوشت قرمز 6/25 درصد، مرغ 6/6 درصد، قندوشکر 9/1 درصد، چای 2/19 درصد و روغن‌نباتی 5/10 درصد رشد داشت.
 


Page Generated in 0/0111 sec