printlogo


کد خبر: 196571تاریخ: 1397/5/15 00:00
جامعه جهانی نگرانی عربستان‌سعودی درباره تهدید نفتکش‌ها در باب‌المندب را نادیده گرفت
بازی دو سر باخت ائتلاف سعودی در جنگ علیه انصارالله

گروه بین‌الملل: عربستان‌سعودی در تلاش برای جلب توجه افکار عمومی جامعه جهانی در حمایت از این کشور در مقابل نیروهای انصارالله یمن، 2 هفته پیش، عبور نفتکش‌‌های خود از باب‌‌المندب را متوقف کرد ولی با گذشت زمان و عدم توفیق در تحقق این هدف، این رژیم مجبور شد به شکل یک‌طرفه توقف عبور و مرور کشتی‌هایش را لغو کند.
 ادعای ایجاد ناامنی برای نفتکش‌ها در باب‌المندب از سوی نیروهای انصارالله به همان میزان عجیب است  که پذیرفتن اینکه عامل موشکباران بیمارستان الحدیده در پنجشنبه گذشته و کشته و مجروح شدن بیش از 200 نفر کار یمنی‌ها و نه سعودی و ائتلاف بوده است. روزنامه رای‌الیوم در تحلیلی در این‌باره نوشته است: خالد الفالح، وزیر انرژی عربستان سعودی، شنبه در بیانیه‌‌ای اعلام کرد، تصمیم به ازسرگیری صادرات نفت از طریق تنگه باب‌المندب به سمت کانال سوئز بعد از آن انجام شد که ائتلاف سعودی تمام تدابیر امنیتی لازم را برای کاستن از خطرات علیه کشتی‌های ائتلاف که از این تنگه عبور می‌کنند، اتخاذ کرده است ولی وی ماهیت این تدابیر را مشخص نکرده است.  روایت رسمی عربستان‌سعودی درباره هدف قرار گرفتن 2 نفتکش مورد اهتمام جامعه جهانی قرار نگرفت، چرا که این اعلامیه با شک و تردیدهای بسیاری همراه شده و حتی دریانوردی جهانی در تنگه باب‌المندب را به شکل چشمگیری تحت‌الشعاع قرار نداده است. از سوی دیگر، عربستان‌سعودی هیچ‌گونه تصویری از نفتکش‌های هدف قرار گرفته که مدعی شده یکی از آنها خسارت خفیفی دیده است، منتشر نکرده است. صادرات عربستان‌سعودی نیز به دلیل تصمیم به توقف عبور نفتکش‌ها از طریق تنگه باب‌المندب، به شکل چشمگیری تحت تاثیر قرار نگرفته است، چرا که حجم این صادرات روزانه بیش از 800 بشکه نیست و می‌توان آنها را از طریق خط لوله «الجبیل» و «ینبع» در شمال دریای سرخ ارسال کرد که بیشتر این نفتکش‌های عربستان به مقصد آسیا و مشخصا چین و ژاپن حرکت می‌کنند. جنبش انصارالله یمن توقف 2 هفته‌ای تمام حملاتش در دریای سرخ را به عنوان اقدامی برای نشان دادن حسن نیت اعلام کرد و همچنین موافقت کرد در نشست صلحی که مارتین گریفیث، فرستاده ویژه سازمان ملل خواستار برگزاری آن در ژنو شده است، مشارکت کند.  به عقیده نویسنده رای‌الیوم، تنها راه برای تامین دریانوردی جهانی در دریای سرخ و تامین حمایت از نفتکش‌های عربستان‌سعودی و دیگر کشورها در این مسیر، متوقف کردن این جنگ است که هرگز ائتلاف عربی به رهبری عربستان و امارات نمی‌تواند آن را از لحاظ نظامی به نفع خود یکسره کند. هر چند ائتلاف متجاوز تحت رهبری رژیم سعودی نتوانست در ظاهر هدف خود را با مطرح کردن ادعای خطر انصارالله برای کشتیرانی در باب‌المندب محقق کند ولی باید گفت رژیم ریاض با این ادعا مقدمات نوعی ائتلاف با رژیم صهیونیستی را فراهم کرد به همین خاطر نتانیاهو 2 روز پیش درباره امنیت باب‌المندب به ایران هشدار داد و از امکان ایجاد ائتلاف میان کشورش با سعودی و امارات علیه ایران خبر داد.
 بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل چهارشنبه گذشته با بیان اظهاراتی، همنوا با سعودی‌ها ادعا کرد ایران عامل ناامنی ساختگی تنگه باب‌المندب است.


Page Generated in 0/0070 sec