printlogo


کد خبر: 196605تاریخ: 1397/5/16 00:00
در سینما روایت مطرح شد
غلبه فضای گزارشی بر مؤلفه‌های مستندسازی در «فروشنده 2»
«فروشنده 2» می‌تواند یک سند برای نسل‌های آینده باشد

صدوبیست‌ودومین برنامه سینما روایت که سومین قسمت از فصل جدید این برنامه نیز بود، به نقد و بررسی مستند «فروشنده 2» با حضور مصطفی خوش‌چشم (کارشناس بین‌الملل)، آرش فهیم (منتقد)، محسن حاج‌کرمی (تهیه‌کننده) و محمدمهدی شیخ‌صراف (مجری- کارشناس) اختصاص داشت. به گزارش «وطن‌امروز»، در این نشست محسن حاج‌کرمی، تهیه‌کننده مستند «فروشنده 2» به برخی مشکلاتی که در مسیر ساخت و نمایش عمومی این اثر وجود داشت، اشاره کرد و گفت: ما بعد از «فروشنده 1» تحقیقات را برای ساخت نسخه دوم این مستند شروع کردیم و در مسیر ساخت آن چند بار سناریوی اثر را به دلایل مختلف عوض کردیم، بویژه آنکه از یک‌سو هم محدودیت‌های زیادی در این حوزه برای بیان حرف‌های‌مان داشتیم و از سوی دیگر سرعت اتفاقاتی که در حال وقوع بود، بسیار بیشتر از دفعه قبلی بود و تقریبا همه چیز در سکوت خبری در حال پیشروی بود. حاج‌کرمی با گلایه از رسانه ملی درباره نمایش چهره حقیقی برجام به مردم و بی‌حاصل بودن این توافق، گفت: به نظرم وظیفه رسانه ملی در این ماجرا این بود که به مردم نشان دهد آن وعده‌ای که گروهی در ارتباط با تاثیر مثبت مذاکره با آمریکا می‌دادند، پوچ بوده و در عمل هیچ فایده‌ای برای کشور نداشته است. انتظار نداشتیم آثاری همچون فروشنده در صداوسیما نمایش داده شود ولی می‌شد نمونه‌هایی مشابه آن را در ارتباط با این موضوع تولید کرد و به مردم نشان داد. به نظر من، اگر «فروشنده 2» دیده نشد به دلیل کم‌کاری ما نیست، بلکه به این خاطر است که هنوز فضای رسانه‌ای کشور باور نکرده نتیجه اعتماد به غرب هیچ است و در این زمینه هم صداوسیما و هم دولت مقصر هستند. آرش فهیم، منتقد سینما نیز در این برنامه با اشاره به محتوای این اثر گفت: من با دیدن این فیلم هم خوشحال شدم و هم ناراحت! خوشحال از اینکه عرصه مستندسازی کشورمان تا این حد به پویایی رسیده و مستندسازهایی که در حال کار در حوزه‌های اجتماعی و سیاسی هستند، به نگاهی عمیقی نسبت به لایه‌های مختلف جامعه رسیده‌اند و از سوی دیگر ناراحت شدم به این دلیل که چرا مطالب مهمی که در مستندهایی همچون «فروشنده 2» مطرح می‌شود، هیچوقت در آثار سینمایی یا سریال‌های تلویزیونی دیده نمی‌شود. مستند «فروشنده 2» رویکردی افشاگرانه و جسورانه دارد و از این نظر که نیمه‌پنهان خیلی از مسائل را بیان می‌کند، اثر قابل توجه و ارزشمندی است. این مستند علاوه بر اینکه توانسته سرنخ‌هایی را در برخی موضوعات مهم به مخاطبان خود بدهد، قابلیت آن را دارد که به عنوان یک سند برای نسل‌های آینده مورد استفاده قرار بگیرد که این خود نشان‌دهنده قوت پژوهش اثر است. فهیم در ادامه با اشاره به رویکرد صریح سازندگان «فروشنده 2» به سوژه‌ای که قصد پرداخت آن را داشتند، گفت: این نگاه بدون تعارف و بدون محافظه‌کاری سازندگان این اثر قابل تحسین و ارزشمند است ولی یک مسأله مهم در زمینه مستندسازی بحث اقناع است، به این معنی که مخاطبی که پای چنین اثری می‌نشیند آیا می‌تواند همان پیامی را که سازندگان مستند به دنبال بیان آن بودند دریافت کند؟ همچنین یکی دیگر از نکاتی که در ارتباط با مستندسازی وجود دارد این است که اساسا مستند باید به سمتی حرکت کند که فضای دراماتیک‌تر و داستان‌گوتری را نسبت به گزارش‌های خبری و تلویزیونی ایجاد کند تا مخاطب را با خود همراه کند. این مستند هم در مقاطعی توانسته این فضای دراماتیک را ایجاد کند ولی به طور کلی فضای گزارشی در این مستند غلبه دارد.


Page Generated in 0/0067 sec