printlogo


کد خبر: 196628تاریخ: 1397/5/16 00:00
چهارگوشه

عادی‌سازی روابط امارات با اسرائیل در قالب مسابقات ورزشی
پایگاه خبری اسرائیلی «آی‌24» اعلام کرد، پس از گذشت 2 هفته از تصمیم فدراسیون بین‌المللی جودو مبنی بر اجازه ندادن به کشورهای عربی برای میزبانی مسابقات جایزه بزرگ جودو به دلیل عدم موافقت با حضور اسرائیل در این بازی‌ها، رئیس این فدراسیون موفق شد بالاخره به توافقی با مسؤولان فدراسیون جودو در امارات دست یابد. بر اساس این توافق، فدراسیون جودوی کشورهای عربی حق خواهند داشت مسابقات بین‌المللی جایزه بزرگ جودو را میزبانی کنند ولی در عوض تیم اسرائیل نیز باید اجازه داشته باشد با پرچم خود در این مسابقات شرکت کند.

جنگنده‌های مدرن روسیه در راه پاکستان
روسیه پیشنهاد فروش جنگنده su 35 به پاکستان را مطرح کرد و خواهان نهایی شدن قرارداد در این زمینه شد. پیش از این، وزارت دفاع پاکستان خواهان خرید جنگنده سوخوی 35 از روسیه شده بود. نیروی هوایی پاکستان به جنگنده‌های آمریکایی و چینی مجهز است اما در حال حاضر سعی دارد از بالگردهای ترکیه و جنگنده‌های روسی نیز استفاده کند. پیش از این پاکستان و روسیه درباره خرید جنگنده‌های سوخو و بالگردهای میل 17 با هم به توافق رسیدند.  وزیر خارجه روسیه در یک مصاحبه خبری موضوع فروش جنگنده‌های سوخو به پاکستان را تأیید کرد و از افزایش همکاری نظامی بین 2 کشور خبر داد.

توافق بر سر تقسیم قدرت در سودان جنوبی
رئیس‌جمهور سودان جنوبی و رهبر شورشیان این کشور پس از گذشت چند سال با امضای توافقنامه نهایی تقسیم قدرت، به جنگ داخلی در این کشور بحران‌زده پایان دادند. به موجب این توافقنامه، ریک مشار، رهبر شورشیان به دولت وحدت ملی سودان جنوبی بازگشته و معاون اول رئیس‌جمهور خواهد شد. مشار پیش از آغاز درگیری‌های داخلی در سال ۲۰۱۳، معاون سلواکر بود که به طراحی برای کودتا علیه وی متهم شد و همین امر آغازگر جنگ داخلی خونین در این کشور بود.

بازداشت 6 متهم به دست داشتن در سوءقصد به جان مادورو
دولت ونزوئلا از بازداشت 6 تروریست به اتهام دست داشتن در سوءقصد به جان نیکلاس مادورو، رئیس‌جمهوری این کشور خبر داد. وزیر کشور و دادگستری ونزوئلا درباره عملیات شناسایی عاملان سوء قصد به جان رئیس‌جمهوری این کشور گفت: هویت طراحان و مجریان داخلی و خارجی نقشه ترور شناسایی شده است. مادورو نیز اعلام کرد عاملان ترور نافرجام به «اشد مجازات» گرفتار خواهند شد. مادورو انگشت اتهام خود را به سوی خوآن مانوئل سانتوس، رئیس‌جمهوری کلمبیا که دوره ریاست‌جمهوری‌اش رو به پایان است و «راست‌گرایان افراطی»- مخالفان داخلی ونزوئلا - نشانه رفته است.

44 کشته و زخمی در شب ناآرام شیکاگو
تیراندازی در آمریکا رفته‌رفته تبدیل به یک بحران شده و این کشور را به سمت جنگ داخلی پیش می‌برد به طوری‌که رسانه‌ها از 7ساعت تیراندازی در شیکاگو و کشته شدن 4 نفر در روز یکشنبه گزارش داده‌اند. در این 7 ساعت تیراندازی ۴۰ نفر دیگر نیز زخمی شدند. یکی از مقامات شیکاگو عنوان داشته که تیراندازی‌های انجام شده امری معمولی بوده است. در دسترس بودن سلاح گرم در آمریکا و فروش انواع مختلف آن در فروشگاه‌ها سبب شده اغلب مردم سلاح گرم در اختیار داشته باشند به همین دلیل آمار قتل در این کشور با استفاده از سلاح گرم بسیار بالاست.

پوتین برای دومین‌بار به کریمه سفر کرد
گزارش‌ها نشان می‌دهد ولادیمیر پوتین که برای افتتاحیه یک جشن موسیقی به بندر سواستپل در شبه‌جزیره کریمه سفر کرده است با اعتراضات شدیدی که از طریق دولت اوکراین ساماندهی شده بود، در شهرهای مختلف این کشور روبه‌رو شده است. دولت اوکراین می‌گوید نسبت به تمام سفرهای مقامات روسی به منطقه جدا شده کریمه معترض است و هنوز این بخش را که از طریق همه‌پرسی از اوکراین اعلام استقلال کرده است را جزئی از خاک خود می‌داند. شبه‌جزیره کریمه از سال 2014 از اوکراین جدا شده و به روسیه پیوسته است.


Page Generated in 0/0143 sec