printlogo


کد خبر: 196633تاریخ: 1397/5/16 00:00
حمدجواد ظریف در واکنش به پیشنهاد مذاکره ترامپ:
چه کسی باور می‌کند؟
پیشنهاد رئیس‌جمهور آمریکا یک نمایش تبلیغاتی است

گروه سیاسی: محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه روز گذشته در آستانه بازگشت  تحریم‌های هسته‌ای گفت اظهارات جدید دونالد ترامپ درباره مذاکره با تهران را نوعی نمایش تبلیغاتی می‌داند. او این پرسش را مطرح کرد: چه کسی باور می‌کند ترامپ در مذاکره جدی است؟
مسؤول دستگاه دیپلماسی که در جریان مذاکرات هسته‌ای نگرانی خود درباره عدم پیروزی جریان متبوع دولت در انتخابات مجلس را به آمریکایی‌ها گفته بود، دیروز درباره حفظ وحدت در کشور هم گفت: همه ما در یک کشتی نشسته‌ایم، امروز در کشور موافق و مخالف نظام نداریم، آنچه اسرائیل و همسایگان ناپخته ما بر نابودی آن کمر بسته‌اند، موجودیت کشوری به نام ایران است.
به گزارش «وطن امروز»، جز ظریف، روز گذشته مجید تخت‌روانچی، از اعضای تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای هم گفت‌وگو با آمریکایی‌ها در شرایط فعلی را مضر دانست و در مخالفت با مذاکره با ترامپ، اظهار داشت: صریح بگویم مذاکره با آمریکا در این شرایط عملاً فایده‌ای ندارد، بعضی‌ جاها حتی ممکن است مضر هم باشد. علاوه بر این در آستانه اجرایی شدن دور اول تحریم‌های آمریکا علیه تهران، فدریکا موگرینی مسؤول سیاست خارجی اتحادیه اروپایی هم بیانیه‌ای مشترک با وزرای خارجه 3 کشور انگلیس، آلمان و فرانسه منتشر و در آن از بازگشت تحریم‌ها ابراز تاسف کرد! موگرینی در بیانیه خود اعلام کرد:  قانون بازدارنده [تحریمی] اتحادیه اروپایی از 7 آگوست(امروز) برای محافظت از شرکت‌های اروپایی در حال تعامل قانونی با ایران در برابر آثار تحریم‌های فراسرزمینی آمریکا اجرایی خواهد شد.
اظهارات موگرینی در حالی است که هم مقامات دولتی نسبت به صداقت اروپایی‌ها ابراز تردید کرده‌اند و هم کارشناسان سیاسی و اقتصادی می‌گویند اروپا با طرح برخی کلیات، به دنبال وقت‌کشی تا زمان بازگشت تحریم‌های مالی و بانکی در 13 آبان است.
آمریکا در دنیا منزوی است
محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه دیروز در مراسمی به مناسبت روز خبرنگار طی اظهاراتی گفت: هر روز که آمریکا درباره سیاست‌های ضدایرانی خود صحبت می‌کند، درست است که ما هنوز در یک مقطع حساس هستیم ولی همه دنیا اعلام می‌کنند با این سیاست‌ها همراهی ندارند. ممکن است قلدری آمریکا، توان اقتصادی و فشارهای سیاسی این کشور باعث برخی اختلال‌ها بشود ولی واقعیت این است که آمریکا امروز در دنیا منزوی است. کسی امروز از انزوای ایران صحبت نمی‌کند، بلکه همه از انزوای ترامپ، نتانیاهو و بن‌سلمان صحبت می‌کنند. به گزارش خبرگزاری‌ها، رئیس دستگاه دیپلماسی با بیان اینکه نمی‌گویم شرایط کشور بی‌اشکال است، گفت: با توجه به فضای روانی‌ای که در کشور ما ایجاد شده و متاسفانه برخی از ما هم در صحنه سیاسی و هم صحنه رسانه‌ای، به این فضای روانی دامن زده‌ایم، برای اینکه خیال کردیم از طریق دامن زدن به این فضای روانی و رسانه‌ای با رقیب‌مان برخورد می‌کنیم، دشمنان توانسته‌اند آنها را در اهداف خود پیش ببرند. ظریف با بیان اینکه چه کسی باور می‌کند ترامپ در مذاکره جدی است، خطاب به ترامپ، گفت: می‌خواهی مذاکره کنی؟ مقام معظم رهبری در زمان مذاکرات برجام فرمودند اگر ما از این مذاکرات نتیجه ببینیم و اگر ببینیم آمریکایی‌ها در این مذاکرات درست عمل می‌کنند، این زمینه برای مذاکرات آتی می‌شود.  وی خطاب به ترامپ گفت: شما می‌خواهید مذاکره کنید، همین فردا می‌شود؛ 2 سال که مذاکره کردیم، در واقع 12 سال مذاکره کردیم ولی 2 سال آن مذاکره مستقیم و رو در رو بود. در کتاب‌های گینس و رکورد نوشتند. وزیر امور خارجه افزود: هیچ وقت در آمریکا وزیر خارجه آن کشور برای یک مذاکره این مدت خارج از کشور نبوده است. آقای کری 18 روز از هتل ما تکان نخورد که مذاکره کند و این قدرت جمهوری اسلامی است. وی گفت: این واقعیت را فراموش نکنید که نمایندگان 6 قدرت بزرگ جهان و وزیر خارجه ایالات متحده آمریکا 18 روز در هتل نشستند، برای اینکه با جمهوری اسلامی مذاکره کنند، این علامت قدرت ما است ولی همزمان علامت این است که وقتی می‌گویید مذاکره کنیم، خب! ما مذاکره کردیم. به گزارش فارس، رئیس دستگاه دیپلماسی اضافه کرد: نه یک روز، نه 2 روز، نه یک هفته، نه یک ماه، ما 2 سال مذاکره کردیم، ساعت‌ها مذاکره کردیم، طولانی‌ترین مذاکره در تاریخ وزیر خارجه آمریکا، مذاکره‌ای بود که از ساعت 9 شب شروع کرده و 6 صبح فردا تمام کردیم، یعنی 9 ساعت مذاکره بدون توقف انجام دادیم. وی گفت: شاید ساعت‌هایی که مذاکره کردیم علاوه بر مذاکراتی که کارشناسان ما کردند، در تاریخ کم‌سابقه باشد. درباره هر کلمه برجام ساعت‌ها مذاکره شده است. همان یک جمله‌ای که درباره موشک آن هم نه در برجام، بلکه در قطعنامه 2231 که هیچ ربطی به ما ندارد، آمده است ساعت‌ها روی آن مذاکره شده، همان که گفتیم design to be capable خودش موضوع ساعت‌ها مذاکره بوده است. ظریف ادامه داد: ساعت‌ها روی کلمه به کلمه برجام مذاکره شده است. بعد ترامپ یک لحظه چیزی امضا می‌کند و می‌گوید همه‌اش باطل. خب! با این آدم می‌شود مذاکره کرد؟ آیا این جز یک نمایش تبلیغاتی است؟
وی خطاب به آمریکایی‌ها گفت: شما دنبال مذاکره هستید؟ اشکال ندارد، ایران هیچ وقت نگفته مخالف مذاکره است، ما نشان داده و ثابت کردیم که طرفدار مذاکره هستیم.
وزیر امور خارجه افزود: مذاکره‌ای کردیم، به نتیجه‌ای رسیدیم و این نتیجه شده قطعنامه شورای امنیت و همه دنیا این نتیجه را قبول کرده‌اند، در آخرین نظرسنجی قبل از خروج ترامپ از برجام متجاوز از 60 درصد مردم آمریکا معتقد بودند آمریکا نباید از برجام خارج شود. ظریف گفت: ما الان در این برهه حساس در شرایطی هستیم که همه ما در یک کشتی نشسته‌ایم. اعتقاد قلبی خود را می‌گویم و شعار نمی‌دهم، امروز ما جناح راست، جناح چپ، بی‌خط و میانه و... نداریم، چون در وزارت خارجه طبق اساسنامه نباید خط و ربط سیاسی داشته باشیم، ما راحت هستیم ولی امروز در کشور این جناح‌بندی‌ها را نداریم. امروز در کشور اقوام و قومیت‌ها و ملیت‌های مختلف را نداریم، گویش‌ها و زبان‌های متفاوت را نداریم. وزیر امور خارجه تصریح کرد: امروز در کشور موافق و مخالف نظام نداریم، به عنوان کسی که رشته‌ام این است و زندگی‌ام را در این حوزه گذرانده‌ام عرض می‌کنم، آنچه اسرائیل بر نابودی آن کمر بسته و آنچه ناپختگان همسایه ما به خیال خام خودشان به فکر آن افتاده‌اند، موجودیت کشوری به نام ایران است و یقین دارم این خیالی خام بیش نیست. مردم ما که از مقاطع سخت با سربلندی گذشتند در مقطع کنونی نیز که دنیا پشت‌شان ایستاده، از این مرحله عبور می‌کنند.
صریح بگویم مذاکره در این شرایط فایده‌ای ندارد
مخالفت وزارت امور خارجه با مذاکره با ترامپ تنها از سوی ظریف بیان نشد. بر این اساس، مجید تخت‌روانچی، معاون سیاسی دفتر رئیس‌جمهور هم ایده مذاکره با آمریکا را رد کرد. تخت‌روانچی گفت: آقای ترامپ باید عالم تجارت را کنار بگذارد و به قواعد گفت‌و‌گو تن بدهد، او باید این موضوع را درک کند. در مذاکره باید به طرفت مطمئن باشی،‌ طرفی که می‌خواهی با او گفت‌وگو کنی اولاً قلدربازی درنمی‌آورد، ثانیاً نمی‌خواهد شما را تحقیر کند، ثالثاً نمی‌خواهد حرف خودش را به‌کرسی بنشاند، خب! اینها را ما در شرایط فعلی نمی‌بینیم، ما حرف‌های ترامپ علیه ملت و دولت ایران را که فراموش نکرده‌ایم. این قلدربازی‌های او بود و معلوم است این مذاکره اصلاً فایده‌ای ندارد. اگر می‌خواهیم مذاکره نتیجه بدهد باید از موضع برابر باشد. به گزارش تسنیم، وی ادامه داد: اگر می‌خواهیم مذاکره نتیجه‌بخش باشد، نباید یک طرف مدام بگوید «من طرف بزرگ‌تر هستم و تو کوچک‌تر!»‌ ‌باید برابر و همراه با احترام باشد، نباید به‌گونه‌ای باشد که کسی احساس کند طرفش دیکته می‌کند. ما هیچ‌کدام از این شروط را نمی‌بینیم، صریح بگویم که مذاکره در این شرایط عملاً فایده‌ای ندارد، بعضی‌ جاها حتی ممکن است مضر هم باشد، بنابراین ما صحبت‌های آقای ترامپ را که اخیراً اعلام کرده است نه‌تنها جدی نمی‌گیریم، بلکه آن را یک نوع تاکتیک می‌دانیم.
 

قوانین مسدودساز اتحادیه اروپایی اجرایی می‌شود
در آستانه اجرایی شدن دور اول تحریم‌های واشنگتن علیه تهران، فدریکا موگرینی، مسؤول سیاست خارجی اتحادیه اروپایی، ضمن ابراز تاسف از بازگشت تحریم‌ها گفت این اتحادیه از همکاری شرکت‌های اروپایی با ایران حمایت می‌کند.  بر این اساس، مسؤول سیاست خارجی اتحادیه اروپایی در بیانیه‌ای مشترک با وزرای خارجه 3 کشور انگلیس، آلمان و فرانسه از تصمیم آمریکا برای احیای تحریم‌ها علیه ایران ابراز تأسف کرد.
در این بیانیه آمده است:
ما مراتب تأسف عمیق خود را از بازگشت تحریم‌های آمریکا پس از خروج این کشور از برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) ابراز می‌داریم. رفع تحریم‌های مرتبط هسته‌ای یکی از بخش‌های ضروری این توافق است و هدف آن اثرگذاری مثبت بر روابط تجاری و اقتصادی با ایران و مهم‌تر از آن بر زندگی مردم ایران است. ما مصمم هستیم طبق قوانین اتحادیه اروپایی و قطعنامه 2231 شورای امنیت از منافع فعالان اقتصادی که در حال تعامل قانونی با ایران هستند، محافظت کنیم. به همین دلیل، قانون بازدارنده [تحریمی] اتحادیه اروپایی از 7 آگوست / 16مرداد برای محافظت از شرکت‌های اروپایی در حال تعامل قانونی با ایران در برابر آثار تحریم‌های فراسرزمینی آمریکا اجرایی خواهد شد. در بخش دیگری از این بیانیه آمده است: طرف‌های باقیمانده در برجام متعهد شده‌اند علاوه بر موارد دیگر، در زمینه حفظ و نگهداری کانال‌های موثر مالی با ایران و تداوم صادرات نفت و گاز ایران همکاری کنند. همکاری‌های ما در این موضوعات و موضوعات دیگر با طرف‌های دیگر از جمله کشورهای ثالثی که علاقه‌مند به حمایت از برجام و حفظ روابط اقتصادی با ایران هستند، ادامه دارد. این تلاش‌ها، تقویت شده و در نشست‌های سطح وزرا  در هفته‌های آتی مورد بررسی قرار خواهد گرفت.


Page Generated in 0/0457 sec