printlogo


کد خبر: 196672تاریخ: 1397/5/17 00:00
پژمانفر در گفت‌وگو با «وطن‌امروز» از برخی فشارهای دولتی‌ها برای شکست طرح سؤال از رئیس‌جمهور پرده برداشت
جعل امضا برای فرار از پاسخگویی

عضو فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس طرح سوال از رئیس‌جمهور را تحقق مطالبه مردم از نمایندگان برای پاسخگو کردن رئیس‌جمهور می‌داند و معتقد است حاشیه‌سازی دولتی‌ها برای این طرح، با هدف عدم پاسخگویی روحانی به مردم انجام می‌شود. حجت‌الاسلام والمسلمین نصرالله پژمانفر در گفت‌وگو با «وطن امروز» همچنین از فشارهای گسترده دولت بر نمایندگان برای بازپس‌گیری امضای خود از این طرح روایت کرده و حتی از جعل امضای یک نماینده برای شکست طرح سوال از رئیس‌جمهور خبر داد.
***
  آقای روحانی در نامه‌ای که پس از اعلام وصول سوال از رئیس‌جمهور به رئیس مجلس نوشت، 2 نکته را مطرح کرد. اینکه این سوال در چارچوب قانون اساسی نبوده و دیگر اینکه در زمان مناسبی مطرح نشده است. نظر شما در این باره چیست؟
نکته اول این است که اساسا مهم نیست رئیس‌جمهور در مقابل این موضوع چه واکنشی دارد. این طرح در حقیقت انجام وظیفه نمایندگان مجلس بود که خواست ملت را مبنی بر اینکه رئیس‌جمهور را به پای توضیح دادن بیاورد انجام شد. متاسفانه آقای روحانی به‌رغم اتفاقاتی که افتاده، روزه سکوت گرفته و بنا ندارند مسائل و مشکلات اقتصادی را به عنوان رئیس قرارگاه اقتصادی کشور برای مردم توضیح دهند. از سوی دیگر مجلس زبان ملت است و از ابزارهای قانونی خود که در قانون اساسی پیش‌بینی شده در این راستا استفاده کرد. به همین خاطر اینکه طرف مقابل چه موضعی می‌گیرد خیلی مهم نیست.
  درباره اینکه رئیس‌جمهور گفته است این سوال در چارچوب قانون اساسی صورت نپذیرفته، توضیح شما به عنوان یکی از امضاکنندگان طرح چیست؟
مرجع تشخیص و تفسیر اینکه این طرح مجلس در چارچوب قانون هست یا نه آقای رئیس‌جمهور نیست. من از آقای روحانی تعجب می‌کنم، چون خود او چند دوره در مجلس بود و با این ساز و کارها کاملا آشناست. البته از نگاه ما، موضوع کاملا روشن است و اینگونه بهانه‌ها به خاطر این است که رئیس‌جمهور نمی‌خواهد به مردم پاسخ دهد. آقای روحانی قبلا مدعی شده بود حقوقدان است اما رفتار اخیر ایشان با مجلس خیلی منطبق بر موازین حقوقی نبود. جدای از این مساله آقای روحانی بیشترین پنهانکاری را در دولت‌های یازدهم و دوازدهم داشته که در طول 40 سال پس از انقلاب بی‌سابقه است. درباره برجام یا حتی درباره مذاکرات این روزهای دولت با کشورهای اروپایی، مجلس کاملا بی‌اطلاع است که مثلا وزارت امور خارجه دارد دقیقا چه کاری انجام می‌دهد. این نگرانی در مجلس هست که مذاکرات محرمانه اخیر با اروپایی‌ها به نفع کشور است یا کلاه گشادتری از برجام خواهد بود. پنهانکاری دولت در مذاکرات به حدی است که حتی خبرهایی مبنی بر لابی آنها با آمریکایی‌ها به گوش می‌رسد. این پنهانکاری‌ها برای مردم و نمایندگان بسیار آزاردهنده است.  من فکر می‌کنم اگر آقای روحانی به جای این تلاش چندین ماهه‌ای که برای عدم پاسخگویی به مجلس انجام داده است، این ظرفیت را برای حضور و تعامل با نمایندگان هزینه می‌کرد و صادقانه مسائل کشور را با مردم در میان می‌گذاشت خیلی از مشکلات تاکنون حل می‌شد.
  با توجه به مشکلات عدیده‌ای که مردم در چند ماه اخیر با آن درگیر بودند، فکر نمی‌کنید مجلس کمی دیر به این موضوع ورود کرد؟
ما نمایندگان مجلس تقریبا از زمان شروع بحران موسسات مالی نسبت به این مسائل نگران بودیم اما به هر حال به خاطر تلاش‌های دولت نتوانستیم کاری از پیش ببریم. خوب است به این مساله ورود کنید که چقدر وعده‌های بزرگ در این مدت درباره موضوعات شهری و تغییر فرمانداران و بخشداران و مانند اینها به نمایندگان داده شد که به خیلی از اینها هم عمل نشده است. علاوه بر اینها فشارهای مختلفی هم به نمایندگان وارد شد. یکی از همکاران تعریف می‌کرد ساعت 8 صبح یکی از روزهای اخیر، همزمان 15 مقام و مدیر دولتی با او تماس گرفتند تا امضایش را پس بگیرد! حتی موضوع جعل امضای یکی از همکاران نماینده برای انصراف از سوال از رئیس‌جمهور در مجلس مطرح است. با همه اینها ما تصمیم نداشتیم روی اینگونه مسائل موج‌سواری کنیم. اما اگر دولت بر این رفتارها اصرار داشته باشد، ما و سایر نمایندگان حاضر به مناظره هستیم تا تهدید و تطمیع دولتی‌ها را برای ممانعت از سوال از رئیس‌جمهور افشا و رونمایی کنیم تا مردم حقایق را بدانند. ایستادگی نمایندگان در مقابل فشارهای بی‌سابقه دولتی‌ها در این برهه قابل تقدیر است.
  پیش از این هم چند بار مجلس طرح سوال از رئیس‌جمهور را کلید زده بود. مثلا اواخر سال گذشته تعداد امضاها برای این امر به 120 امضا هم رسید.
 هیات‌رئیسه خیلی تلاش داشت به گونه دیگری این موضوعات را حل‌وفصل کند. عامل اصلی انصراف نمایندگان، فشارهای گسترده مقامات دولتی بود.
  فضای جلسه سوال از رئیس‌جمهور را چگونه پیش‌بینی می‌کنید؟ فکر می‌کنید چقدر این جلسه به تحقق اهداف نمایندگان از این سوال کمک کند؟
آقای رئیس‌جمهور با این ادبیات جدیدی که مطرح کرده ظاهرا می‌خواهد در صحن مجلس «بگم بگم» راه بیندازد. اینگونه حرکات به صلاح منافع کشور نیست.


Page Generated in 0/0061 sec