printlogo


کد خبر: 196707تاریخ: 1397/5/17 00:00
چهارگوشه

درخواست حریری برای مداخله خارجی در امور لبنان
سعد حریری، نخست‌وزیر مکلف لبنان که در یازدهمین هفته از ماموریت خود برای تشکیل دولت در لبنان قرار دارد، سهم‌خواهی‌های احزاب را مهم‌ترین چالش در تشکیل دولت جدید عنوان می‌کند. او اخیرا با سفر به فرانسه، از رئیس‌جمهوری این کشور خواسته است با ولیعهد عربستان در راستای تسهیل در تشکیل کابینه جدید در لبنان گفت‌وگو کند. برخی منابع سیاسی عالی‌رتبه لبنانی در گفت‌وگو با روزنامه الجمهوری اعلام کردند امانوئل مکرون پیش‌تر نیز بنا به درخواست حریری با مسؤولان عربستانی در این باره گفت‌وگو کرده بود اما پاسخی از سوی آنها دریافت نکرد.

شلیک بالستیک بدر یک به پادگان سعودی
یگان موشکی ارتش یمن و انصارالله دوشنبه‌شب یک فروند موشک بالستیک بدر یک را به جنوب عربستان شلیک کردند. منابع یمنی می‌گویند که این موشک بالستیک به سمت پادگان الواجب واقع در منطقه نجران شلیک شده است. یگان موشکی ۱۹ جولای هم یک موشک بالستیک از نوع بدر یک را به فرودگاه جیزان شلیک کرد. مناطق عسیر، نجران و جیزان عربستان سعودی هر از گاهی هدف حملات موشکی ارتش یمن قرار می‌گیرد. این حملات در پاسخ به تهاجم ائتلاف سعودی که از ابتدای سال ۹۴ به یمن شروع شده، انجام می‌شود.

پایان تنش در فیلیپین با خودمختاری مسلمانان
رئیس‌جمهوری فیلیپین که هفته گذشته قانون بانگسامورو و اعطای خودمختاری به مسلمانان جنوب این کشور را امضا کرد، روز گذشته یک کپی از این قانون را به رهبر بزرگ‌ترین گروه شبه‌نظامی مسلمان این کشور اعطا کرد. این قانون گامی کلیدی در پایان دادن به یکی از طولانی‌ترین و مرگبارترین درگیری‌های آسیاست. این قانون، توافق صلح سال 2014 میان دولت و جبهه آزادی اسلامی مورو را اجرایی می‌کند. جبهه آزادی اسلامی مورو طی این توافق متعهد شد که سرزمینی مستقل را‌ طلب نکند و در ازای خودمختاری، سلاح‌های نیروهایش را تحویل دهد.

العبادی وارد فاز عملی مبارزه با فساد شد
نخست‌وزیر عراق همان‌‌گونه که وعده داده بود روز گذشته پرونده شماری از مقام‌های ارشد این کشور از جمله چند وزیر را به کمیته مبارزه با مفاسد اداری و مالی ارجاع داد. همچنین به نقل از منابع عراقی، حیدر العبادی احتمالا برخی مسؤولان دولتی و دولت‌های محلی را به دلیل کم‌کاری معلق و برکنار کند. طی یک ماه اخیر مناطق جنوبی عراق شاهد اعتراضات علیه نابسامانی اقتصادی و بیکاری جوانان بوده است.

لیبرمن: ارتش سوریه احیا شده است
وزیر جنگ رژیم صهیونیستی روز گذشته پس از بازدید از یگان زرهی مستقر در جولان اشغالی، در صفحه شخصی توئیتر خود با اذعان به احیای ارتش سوریه، مدعی شد: «یگان زرهی نیروی کوبنده ما است و می‌داند در برابر هر سناریویی چگونه از مرزهای‌مان دفاع کند». آویگدور لیبرمن پیش‌بینی کرد وضعیت جولان اشغالی طی روزهای آینده آرام‌تر شود. وی گفت: «از نظر ما، وضعیت [در سوریه] در حال بازگشت به حالت قبل از جنگ است، یعنی حکومت مرکزی و یک شخص مسؤول وجود دارد». این اظهارات در حالی است که مقامات صهیونیستی پیش‌تر از لزوم کنار رفتن بشار اسد از قدرت در سوریه صحبت کرده بودند اما با کنترل نیروهای ارتش و مقاومت سوریه بر مرز جولان اشغالی طی روزهای گذشته، تل‌آویو از موضع خود عقب‌نشینی کرد.

عمران‌خان رسماً نامزد پست نخست‌وزیری پاکستان شد
حزب تحریک انصاف پاکستان رسما عمران خان را به عنوان نامزد این حزب برای پست نخست‌وزیری معرفی کرد. پیروزی عمران خان در انتخابات اخیر همچنین این اطمینان را به حزب تحریک انصاف پاکستان داده که می‌تواند دولت خود را در ایالت‌های پنجاب و خیبر پختونخواه و همچنین پایتخت پاکستان تشکیل دهد. انتظار می‌رود عمران خان با به دست آوردن ۱۱۶ کرسی مجمع ملی و همچنین جلب حمایت احزاب کوچک‌تر و نامزدهای مستقل به عنوان نخست‌وزیر آتی پاکستان انتخاب شود. از سوی دیگر، ائتلاف احزاب اپوزیسیون علیه حزب تحریک انصاف پاکستان اعلام کرده است که نامزد خود را برای پست نخست‌وزیری اعلام خواهد کرد.


Page Generated in 0/0067 sec