printlogo


کد خبر: 196729تاریخ: 1397/5/18 00:00
ضربه شورشیان دست‌‌پرورده ترکیه به تلاش‌‌های روسیه در شمال سوریه
چرا آنکارا نگران عملیات آزادسازی ادلب است؟

گروه بین‌الملل: ارتش سوریه با پشتیبانی هوایی روسیه، برای بازپس‌گیری استان ادلب به‌عنوان آخرین منطقه مهم تحت تسلط شورشیان آماده می‌شود اما برنامه‌ریزی برای انجام این عملیات، ترکیه را نگران کرده است. از این‌رو، ارتش ترکیه با اتخاذ راهبرد جدید برای حفظ گروه‌های تروریستی بویژه در ادلب، هم‌مرز با کشورش، با ادغام گروه‌های کوچک یک ائتلاف بزرگ موسوم به «جبهه آزادی‌بخش ملی» را برای خنثی کردن عملیات جدید ارتش سوریه در این استان تشکیل داده و همچنین از گروه تروریستی جبهه‌النصره خواسته خود را منحل کند و به این گروه بپیوندد. تازه‌ترین گزارش‌ها حاکی است این ائتلاف تروریستی تازه تاسیس‌شده، نخستین ماموریت خود را اجرا کرده و دست به بازداشت افرادی در حومه حماه و ادلب که گفته می‌‌شود با دولت سوریه و مرکز آشتی روسیه و نیز اعضای «کمیته مصالحه»‌ در ارتباط بوده‌اند، زده است.  اقدامات این جبهه نشان‌دهنده نوعی تضاد بین ترکیه و روسیه درباره پرونده ادلب است و ضربه‌ای به تلاش‌های یک ماه اخیر روسیه در ایجاد ارتباط و تماس‌ با شیوخ استان ادلب و حومه حماه محسوب می‌شود. روسیه در تلاش است با این تماس‌ها مقدمات آشتی و مصالحه در منطقه را فراهم کند و در نتیجه آن، ارتش سوریه در این مناطق مستقر شود. طبق اعلامیه «جبهه آزادی‌بخش ملی»، 45 نفر از «طرفداران آشتی یا کسانی که در انتخابات محلی به نفع دولت سوریه نامزد شدند»، بازداشت شده‌اند. طبق قانون ریاست‌جمهوری، انتخابات شوراهای محلی 16 سپتامبر آینده، برای نخستین بار از 7 سال گذشته، برگزار می‌شود. «جبهه آزادی‌بخش ملی» و جبهه النصره جداگانه اعلام کردند قصد دارند به بازداشت‌های گسترده خود ادامه دهند تا هر کسی را که به فکر آشتی با دولت سوریه یا روسیه است حذف کنند. همچنین این اقدام ضربه‌ای به تمام تلاش‌های آشتی در ادلب و حومه آن و حومه حماه محسوب شده و باعث می‌شود گزینه نظامی برای تعیین سرنوشت مناطق خارج از کنترل دولت سوریه برای رویارویی با همه گروه‌های شمال و نه فقط جبهه‌النصره به مرحله اجرا دربیاید.
گام‌ها و اهداف در عملیات ادلب
سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه با اشاره به تحرکات گروه‌های شورشی در ادلب برای جنگیدن با نیروهای دولتی سوریه و متحدانش، گفته است این نیروها «تیر خلاص را به تروریست‌ها در این شهر شلیک خواهند کرد». روسیه قصد دارد علاوه بر تروریست‌های اسلام‌گرای افراطی، شورشیان قفقاز شمالی را که با داعش بیعت کرده‌اند، در این منطقه تار و مار کند. روس‌ها تمایلی به بازگشت این شورشیان به کشورشان ندارند و ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه ترجیح می‌دهد رویارویی نظامی با آنها بسیار دورتر از مرزهای این کشور رخ دهد. با این همه حمله نهایی به ادلب با خطرات جدی روبه‌رو است؛ ترکیه در حال حاضر بخش بزرگی از مناطق مرزی شمال غربی سوریه با مرکزیت شهرهای جرابلس و عفرین را به اشغال خود درآورده است. رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه چنین طرحی را در ارتباط با ادلب هم در سر می‌پروراند. یک دیپلمات ترک که نامش فاش نشده به اشپیگل‌آنلاین گفته است دولت آنکارا منطقه کاهش تنش در ادلب را به عنوان منطقه حفاظتی برای ترکیه تلقی می‌کند. بر این اساس حمله نظامی به ادلب که در آن 2 میلیون نفر و اغلب آوارگان سکونت دارند برای ترکیه بسیار نگران‌کننده است و می‌تواند بحران پناهجویان سوری در این کشور را وخیم‌تر کند. اردوغان با این ادعا که گسترش عملیات نظامی برای تسلط ارتش سوریه بر ادلب، می‌تواند منجر به راه افتادن موج جدیدی از پناهجویان بویژه به سمت ترکیه شود، تمام تلاش خود را به کار گرفته تا پوتین را از حمله به ادلب منصرف کند. او مدعی شده که حمله نظامی نیروهای سوری به ادلب توافقنامه آستانه را نابود می‌کند. این امر پوتین را در موقعیت دشواری قرار داده است؛ او از سویی مایل به حمایت از ارتش سوریه است، از سوی دیگر تمایل دارد روابط مسکو با آنکارا، به خصوص با فاصله گرفتن بیش از پیش ترکیه از ناتو، تقویت شود. در این میان کردها که بانفوذترین جریان «نیروهای دموکراتیک سوریه» محسوب می‌شوند ولی اخیرا از همراهی آمریکا با آنها ناامید شده‌اند، طی روزهای گذشته وارد مذاکره با دولت سوریه شده‌اند و ظاهرا دو طرف بر سر باز پس دادن شهرهای غیرکردنشین در ازای خودمختاری مناطق کرد‌نشین سوریه به توافق رسیده‌اند. گفته می‌شود احتمال همراهی شبه‌نظامیان کرد با ارتش سوریه برای بازپس‌گیری ادلب وجود دارد. در چنین حالتی رویای آنکارا برای ایجاد یک منطقه حفاظتی در نزدیکی مرز مشترک با سوریه با چالش جدی روبه‌رو خواهد شد. افزایش قدرت کردهای سوری نیز برای ترکیه بسیار نگران‌کننده ارزیابی می‌شود.

پیشروی ارتش سوریه در استان جنوبی سویدا
ارتش سوریه در ادامه عملیات خود علیه گروه تروریستی داعش در صحرای سویدا، از چند محور پیشروی خود را ادامه داد و عرصه را بر این گروه تنگ کرد. روزنامه الوطن سوریه گزارش داد ارتش این کشور از محور شمال شرق سویدا پیشروی کرده و توانسته کنترل منطقه «مغر ملحه» و ارتفاعات «سنیم» واقع در منطقه «الکراع» را به دست گیرد. نیروهای سوری ضمن پیشروی از محور ریف شرقی سویدا و تسلط بر منطقه «الحصن»، از محور منطقه «سوح المجیدی و بئر شمان» واقع در شرق «تل اصفر» به سمت «خربه الامباشی و الهبیریه» پیشروی کردند و به چند کیلومتری این 2 منطقه رسیدند. از محور «الزلف»، ارتش سوریه 2 کیلومتر به سمت منطقه «الحربه» پیشروی کرد که در مجاورت منطقه «الصفا» قرار دارد. در واقع نیروهای سوری در این محور سعی دارند الصفا را که مهم‌ترین مقر داعش در صحرای سویدا است، محاصره کنند. سانا نیز گزارش داد نیروهای سوری شامگاه گذشته در برخی محورهای شرق و شمال‌شرق سویدا  15 کیلومتر پیشروی کردند. در واکنش به حملات ارتش سوریه، شماری از عناصر داعش قصد داشتند خود را به مراکز استقرار ارتش سوریه در اطراف مناطق الحصن و الکراع برسانند که نیروهای سوری این حملات را دفع کرده و شماری از این تروریست‌ها را از پا درآوردند.


Page Generated in 0/0155 sec