printlogo


کد خبر: 196746تاریخ: 1397/5/18 00:00
روحانی در دیدار وزیر‌خارجه کره‌شمالی: آمریکا غیر‌قابل اعتماد است
گران برای ایران؛ رایگان برای کره‌

گروه سیاسی: وزیر خارجه کره‌شمالی که روز سه‌شنبه پس از حضور در اجلاس آ‌سه‌آن به تهران سفر کرده بود، دیروز چهارشنبه با حسن روحانی، رئیس‌جمهور دیدار کرد.
به گزارش «وطن‌امروز»، در این دیدار حسن روحانی به وزیر خارجه کره‌شمالی گفت آمریکایی‌ها غیر قابل اعتماد هستند. اظهارنظر روحانی از آن جهت قابل توجه است که دولت روحانی و نظام حاکم بر کره‌شمالی درگیر ماجرای مذاکره با آمریکا بوده و هستند. پیش‌تر در جریان ماجرای دیدار ترامپ و اون، مقامات دولت روحانی به کره‌ای‌ها توصیه کرده بودند به هیچ وجه به مقامات آمریکایی اعتماد نکنند. این تجربه‌ای است که اگرچه هزینه‌های هنگفت و غیرقابل جبرانی بر ایران تحمیل کرد اما حالا حسن روحانی به صورت رایگان آن را در اختیار کره‌ای‌ها قرار می‌دهد.
به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی رئیس‌جمهور، حسن روحانی در دیدار «ری یونگ هو» وزیر خارجه کره‌شمالی با اشاره به روابط دوستانه و صمیمانه تهران - پیونگ‌یانگ در طول دهه‌های گذشته، گفت: ایران و کره‌شمالی در بسیاری از مقاطع حساس بین‌المللی و مجامع جهانی دیدگاه‌های مشترکی داشته و همواره از یکدیگر حمایت کرده‌اند. وی با اشاره به خروج یک‌جانبه آمریکا از برجام به‌عنوان توافقی بین‌المللی، تصریح کرد: عملکرد دولت آمریکا در این سال‌ها به‌گونه‌ای بوده که امروز آمریکا به‌عنوان کشوری نامطمئن و غیرقابل اعتماد در جهان شناخته می‌شود که به هیچ‌یک از تعهدات خود پایبند نیست. رئیس‌جمهور خاطرنشان کرد: در شرایط کنونی، کشورهای دوست باید با توسعه روابط و گسترش مناسبات و همکاری‌ها در مجامع بین‌المللی کنار یکدیگر قرار داشته باشند.
در این دیدار «ری یونگ هو» وزیر خارجه کره‌شمالی نیز با اشاره به روابط دوستانه و صمیمی تهران ـ پیونگ‌یانگ و مواضع و دیدگاه‌های مشترک 2 کشور درباره مسائل گوناگون منطقه‌ای و بین‌المللی، گفت: سیاست راهبردی کره‌شمالی توسعه روابط با جمهوری اسلامی ایران و مقابله با یک‌جانبه‌گرایی است. وزیر خارجه کره‌شمالی خروج آمریکا از برجام و تلاش برای بازگرداندن تحریم‌ها علیه ایران را اقدامی نادرست و برخلاف موازین بین‌المللی دانست و ضمن ارائه گزارشی از مذاکرات کره‌شمالی با آمریکا در سنگاپور و تحولات شبه‌جزیره کره به رئیس‌جمهور کشورمان، توسعه روابط مقامات عالی‌رتبه 2 کشور را در گسترش مناسبات و همکاری‌های فی‌مابین حائز اهمیت عنوان کرد. وزیر خارجه کره‌شمالی روز سه‌شنبه نیز با محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران دیدار کرد. طرفین در این دیدار با ابراز رضایت از روابط دوجانبه و استقبال از گسترش آن، درباره مهم‌ترین مسائل منطقه‌ای و بین‌المللی و دیگر موضوعات مورد علاقه به گفت‌وگو و تبادل نظر پرداختند.
دیدار وزیر خارجه کره‌شمالی از تهران در حالی است که رفت و آمدهای دیپلماتیک میان دولت روحانی و مقامات کره‌شمالی آمار کم‌سابقه و بعضا بی‌سابقه‌ای در تاریخ مناسبات دولت‌های ایران با نظام کره‌شمالی داشته است.  پیش از حضور وزیر خارجه کره‌شمالی در تهران، سال گذشته نیز کیم یونگ نام، رئیس کنگره ملی خلق کره‌شمالی که نفر دوم این کشور به حساب می‌آید در مراسم تحلیف حسن روحانی شرکت کرد.


Page Generated in 0/0066 sec