printlogo


کد خبر: 196754تاریخ: 1397/5/18 00:00
واکنش عضو جامعه روحانیت مبارز درباره ادبیات «بگم - بگم» روحانی درباره طرح سؤال مجلس در گفت و گو با «وطن امروز»
70 سالگی و تهدید؟!

بعد از اعلام وصول طرح سوال نمایندگان مجلس شورای اسلامی از حسن روحانی، او در نامه‌ای به رئیس مجلس این سوال را خارج از چارچوب قانون اساسی و در زمان غیرمناسب عنوان کرد. در همین رابطه با حجت‌الاسلام والمسلمین سیدرضا اکرمی، عضو جامعه روحانیت مبارز
 و از چهره‌های نزدیک به حسن روحانی گفت‌و‌گو کردیم. اکرمی تاکید دارد روحانی نمی‌گوید سوال برخلاف قانون اساسی است، بلکه آن را در چارچوب قانون نمی‌داند و این 2 با هم فرق دارند. او البته سوال را قانونی و حق نمایندگان می‌داند اما مانند روحانی معتقد است زمان طرح سوال نامناسب است.
***
  چند روز پیش طرح سوال از آقای روحانی که به امضای 80 نماینده مجلس رسیده بود اعلام وصول شد. نمایندگان مجلس سوال از رئیس‌جمهور را حق قانونی خود می‌دانند، شما اگر جای آقای روحانی بودید چگونه با این طرح سوال برخورد می‌کردید؟
من نه جای آقای روحانی هستم و نه سخنگوی او اما بالاخره ایشان 5 دوره نماینده مجلس بوده و فضای مجلس را می‌شناسد و قانون اساسی را هم می‌داند و به آن سوگند یاد کرده است و طبق قانون باید به آن عمل کند.
  به نظر شما الان آقای روحانی باید با این طرح سوال مجلس چگونه برخورد کند؟  
به نظر من «وطن امروز» و برخی دیگر از روزنامه‌ها سراغ اصل مطلب بروند؛ سوال از آقای روحانی مشکلات امروز ما را حل نمی‌کند. الان ما در فشار  و تبلیغات روانی دشمن هستیم، دشمن شیپور را زده و تحریم‌ها را هم دارد عملی می‌کند، لذا باید از ظرفیت‌های داخلی کشور یعنی قانون، رهبری و اتحاد استفاده کرده و نقدینگی موجود را به سمت شهرک‌های صنعتی، حمل و نقل، گردشگری و... سوق دهیم. خب! حالا 80 نفر از نمایندگان مجلس هم از رئیس‌جمهور سوال کرده‌اند و رئیس‌جمهور هم طبق قانون باید جواب دهد و جواب هم می‌دهد اما آن چیزی که مشکل ما را امروز حل می‌کند مقاومت و مقابله در برابر فشارهای روانی دشمن است.
  خب! «وطن امروز» هم در پی حل همین مشکلات است.
من از «وطن امروز» سوال می‌کنم: ما از فروردین در این کشور قحطی داشته‌ایم؟ جنگ داشته‌ایم؟ بی‌خود و بی‌جهت از نوروز آمدند موضوعات مربوط به سکه و دلار را مطرح کردند، در صورتی که هیچ خبری هم در مملکت نیست. بی‌خود مساله درست کردند. ما هم یا تماشاگر شدیم یا خدای ناکرده در حال دمیدن بر این آتش هستیم.
  دلار 11 هزار تومانی و سکه 5-4 میلیونی یعنی در مملکت هیچ خبری نیست؟!
به مردم بگویید واحد پول‌ ما دلار نیست، واحد ما ریال است و ما نسبت به پول خودمان بی‌ایمان شده‌ایم.
  البته نباید از نظر دور داشت که این موضوع اثرات وضعی ملموسی دارد، ضمن اینکه در بحث قیمت کالاهای ضروری و مصرفی چطور؟ لبنیات 32 درصد گران شده و هر شانه تخم‌مرغ تا 20 هزارتومان رفته است. این هم واحد ریال! تکلیف چیست؟
ببینید! حواس‌تان باشد در حال بازی دادن ما هستند و ما هم در حال بازی خوردن هستیم. اگرنه هیچ مساله‌ای در کشور که ناگهانی و غیرمترقبه باشد رخ نداده است. ما هم از ناحیه خارجی مشکل داریم و هم از ناحیه داخلی اما مشکل داخل را خودمان ایجاد کرده‌ایم. انقلاب اسلامی از روز اول بر شانه مردم، رهبری و ایمان و اعتقاد بوده است. با همین عناصر هم باید در مقابل فشار دشمن ایستاد و مشکلات داخلی را برطرف کرد. شما از تخم‌مرغ حرف می‌زنید، من عرض می‌کنم آب معدنی چرا باید گران شود؟ آب که دیگر برای خودمان است! موضوعات را از هم جدا نکنید. قوای سه‌گانه و نیروهای مسلح باید برای حل مشکلات دست به دست هم دهند.
  جانا سخن از زبان ما می‌گویی؛ واقعا آب معدنی دیگر چرا گران شده!
خب! پس اگر من از زبان شما دارم حرف می‌زنم به مردم صادقانه بگویید هیچ مساله خاصی در کشور رخ نداده است. 40 سال است در مقابل دشمن مقاومت کرده‌ایم، الان هم باید مقاومت کنیم. چه تحریم باشد و چه هر تهدیدی باشد باید مقاومت کنیم. در داخل کشور هم باید کنترل مصرف را داشته باشیم.
  خب! یعنی شما ریشه بیشتر مشکلات را خارجی می‌دانید؟
خیر! از قدیم‌الایام به ما گفته‌اند احتمالا 10 تا 30 درصد مشکلات به خارج از کشور مربوط می‌شود و 70 تا 90 درصد هم به داخل مربوط می‌شود. ما محیط کسب و کارمان را با هزار و یک مشکل روبه‌رو می‌کنیم در صورتی که باید به مردم امنیت اقتصادی بدهیم.
  آقای روحانی در واکنش به سوال 80 نفر از نمایندگان مجلس گفته این سوال خلاف قانون اساسی است. شما این نظر را قبول دارید؟
ببینید! آقای روحانی نمی‌گوید خلاف، بلکه می‌گوید در چارچوب قانون اساسی نیست. اینها بحث‌های حقوقی است ولی اصل سوال قانونی است و آقای روحانی هم پذیرفته است. منتها حرف‌هایی درباره روش کار هست که خیلی مهم نیست. علیکم بالمتون، حاشیه‌ها خیلی مهم نیست.
  خب! با همین تعاریف حقوقی که شما می‌فرمایید، آیا این سوال نمایندگان را در چارچوب قانون اساسی می‌دانید؟
تشخیص این موضوع با قانونگذاران است؛ آنها بررسی و طبق قانون سوال کرده‌اند.
  پس سوال را در چارچوب قانون اساسی می‌دانید؟
اگر نباشد که سوال طرح نمی‌شود. به هر حال قانونگذار، نمایندگان هستند. آقای روحانی هم نگفته خلاف قانون است، بلکه می‌گوید در چارچوب نیست. مساله همان روش کار است؛ ممکن است به لحاظ زمانی طرح سوال مناسب نباشد. خب! الان دشمن در حال فشار آوردن است و رئیس‌جمهور می‌گوید به جای اینکه من مقابل دشمن بروم، باید به سوال نمایندگان جواب دهم؛ در روایت است «الامور مرهونهٌ باوقاتها».
  آقای روحانی هم در بخش دیگری از نامه خود به رئیس مجلس و هم در نطق اخیر تلویزیونی خود تاکید کرده این سوال فرصت مناسبی است که برخی حقایق را برای مردم بازگو کنم. از فحوای کلام اینطور برداشت می‌شود که «بگم، بگم» در راه است. شما چه برداشتی دارید؟
حرف آقای روحانی این است که شرایط زمانی را در نظر بگیرید خب! الان ما هستیم و ترامپ و برجام و این مسائل؛ به جای اینکه بیاییم مقابل دشمن بایستیم می‌خواهید در این شرایط مچ مرا بگیرید. این وحدتی که الان بین سران سه قوه وجود دارد آیا یک ماه و دو ماه قبل هم بود؟ خب نبود. همه ما سوار یک کشتی هستیم که اگر سوراخ شود همه با هم غرق می‌شویم. نکته دیگر اینکه حتما آقای روحانی هم مطالبی برای گفتن دارد. یک زمانی آقای جهانگیری به عنوان معاون اول گفت مدیرکل من، حرفم را گوش نمی‌دهد. واقعا بدنه جامعه اداری ما بدنه لخت و سنگینی است؛ افرادی را داریم که فقط می‌خواهند دعوا درست کنند و بعد بایستند تماشا کنند. حتما آقای روحانی ناگفته دارد اما نه آن قصه «بگم، بگم». این مربوط به آقای احمدی‌نژاد بود که البته الان هم کاره‌ای نیست.
  پس موضوع «بگم بگم» در کار نیست؟
نه! نه جنسیت حرف آقای روحانی این است، نه بیانش و نه خواسته او؛ توپ در زمین دیگران خواباندن که مشکلات مردم را حل نمی‌کند.
  اما متن نامه بوی تهدید می‌دهد!
خیر! در 70 سالگی که نمی‌شود تهدید کرد، این مخصوص نگاه احمدی‌نژادی است.
 


Page Generated in 0/0068 sec