printlogo


کد خبر: 196757تاریخ: 1397/5/18 00:00
اخبار

سیدعمار حکیم:
وظیفه عراق، ایستادن در کنار جمهوری اسلامی ایران است
«سیدعمـار حکیـم» رهبـر جریان حکمت ملی عراق در واکنش به فشارهای اقتصادی آمریکا به ایران  تاکید کرد ایران عمق استراتژیک عراق است و وظیفه دینی و اخلاقی ما ایستادن در کنار جمهوری اسلامی ایران است. حکیم همچنین تاکید کرد جمهوری اسلامی ایران با توجه به داشتن رهبری هوشمند بر فشارهای سیاسی و تحریمی غلبه خواهد کرد. حکیم در اظهاراتی در نشست اخیر نخبگان، نمایندگان و مسؤولان جریان حکمت ملی عراق افزود: جمهوری اسلامی ایران در معرض فشار، تحریم و موجی است که اقتصاد و نظام سیاسی آن را هدف قرار داده است. به گزارش ایرنا، وی در این سخنان که روز چهارشنبه در فضای مجازی عراق منعکس شد، تاکید کرد: در بحران جمهوری اسلامی ایران عراق باید راه تنفسی برای جمهوری اسلامی ایران باشد، چرا که این کشور در همه بحران‌ها کنار ما ایستاد. حکیم گفت شخص وی به عنوان یک سیاستمدار عراقی خود را ملزم به تلاش هر چه بیشتر در راستای نزدیک کردن رویکردها و کاهش فشارها از طریق همکاری جامعه بین‌الملل و جمهوری اسلامی ایران می‌داند. وی گفت: داشتن حدود 1300 کیلومتر مرز مشترک و منافع، ارتباط‌ها و وابستگی‌های موجود میان 2 کشور ایران و عراق از جمله دلایلی است که نمی‌توان به آن بی‌توجه بود. رهبر جریان حکمت ملی عراق ابراز اطمینان کرد جمهوری اسلامی ایران با توجه به حکمت و هوشمندی رهبری آن بر این بحران نیز پیروز خواهد شد.
بر اساس این گزارش، دولت آمریکا از روز آغاز اجرای برجام نه‌تنها به آن پایبند نبوده، بلکه در کنار خلف وعده‌ها در برجام، تحریم‌های مختلفی را نیز به بهانه‌های گوناگون علیه ایران وضع کرده است. این رفتار آمریکایی‌ها در دولت ترامپ با خروج یکجانبه از برجام همراه شد. آمریکایی‌ها با آغاز دوره اول اعمال تحریم‌ها علیه ایران و پیش رو بودن دور دوم تحریم‌ها، تلاش زیادی می‌کنند تا دیگر کشورهایی را که می‌خواهند در همان چارچوب برجام با ایران همکاری اقتصادی داشته باشند، منصرف کنند. وضع سنگین‌ترین تحریم‌های اقتصادی علیه کشورهایی که با ایران رابطه تجاری داشته باشند از جمله اقدامات بازدارنده ترامپ است. این سیاست آمریکا تا جایی است که ترامپ روز سه‌شنبه گذشته تاکید کرد کشورها یا با آمریکا کار می‌کنند یا با ایران!

مخالفت رسمی وزارت خارجه عراق با تحریم‌های آمریکا علیه ایران
وزارت خارجه عراق با صدور بیانیه‌ای رسمی بر مخالفت خود با تحریم‌های آمریکا علیه ایران تاکید کرد. به گزارش تسنیم به نقل از السومریه‌نیوز، وزارت خارجه عراق دیروز چهارشنبه بیانیه‌ای درباره تحریم‌های آمریکا علیه ایران صادر کرد. احمد محجوب، سخنگوی رسمی وزارت خارجه عراق در این بیانیه گفت: عراق مخالف اصل تحمیل تحریم علیه هر کشوری است که در درجه اول به اقشار مختلف مردم این کشورها خسارت وارد می‌کند. وی با بیان اینکه «عراق مواضع درخشان ایران در حمایت از عراق در زمان بحران‌ها را به یاد دارد»، گفت: هر ضرری که به کشوری وارد می‌شود تاثیری منفی بر امنیت و ثبات کل منطقه دارد. محجوب اظهار داشت: در حالی که وزارت خارجه عراق از مواضع جمهوری اسلامی ایران در حمایت از عراق در نبرد علیه تروریسم قدردانی می‌کند، از جامعه جهانی می‌خواهد برای بازداشتن آمریکا از ادامه تحریم‌ها علیه ایران، فشار بیاورد. وی افزود: ما معتقدیم پیامدهای منفی تحریم‌های آمریکا علیه ایران برای عراق و کل منطقه از لحاظ اقتصادی و اجتماعی زیاد است، زیرا ایران کشور و همسایه مهمی
است.

اقدامات اروپا علیه تحریم‌های ایران، تنها روی کاغذ خوب است
قانونگذار بلژیکی معتقد است اقدامات اتحادیه اروپایی برای مقابله با اقدام غیرقانونی آمریکا جهت بازگرداندن تحریم‌ها علیه مردم ایران، سبب نمی‌شود که شرکت‌های اروپایی به ادامه مراودات با تهران تشویق شده و به کار در ایران ادامه دهند. به گزارش فارس، «آلدو کارکاسی» عضو پارلمان بلژیک گفته که اقدامات اتحادیه اروپایی برای مقابله با بازگرداندن تحریم‌های ایران و اطمینان‌بخشی به شرکت‌های اروپایی برای ادامه مراودات خودشان با تهران، «پاسخی ضعیف» است. او به خبرگزاری «اسپوتنیک» گفت: «اقدامات اتحادیه اروپایی روی کاغذ خوب است.
 


Page Generated in 0/0073 sec