printlogo


کد خبر: 196777تاریخ: 1397/5/20 00:00
سامانه جامع تجارت اعلام کرد
تشریح خرید و فروش ارز در بازار ثانویه

سامانه جامع تجارت در اطلاعیه‌ای چگونگی خرید و فروش ارز برای صادرکنندگان و واردکنندگان را تشریح کرد.
به گزارش فارس، در اطلاعیه سامانه جامع تجارت آمده است از 16 مرداد دسترسی به بازار ثانویه ارز برای صادرکنندگان و واردکنندگان گروه‌های کالایی 2 و3 برقرار است. بدین ترتیب همه  بازرگانان می‌توانند به نرخ توافقی به خرید و فروش ارز، با صرافی‌های مجاز بانک مرکزی بپردازند. بر این اساس  برای فروش ارز، صادرکنندگان کالا و خدمات می‌توانند در دسته‌های صادرات قطعی، پیش‌فروش و صادرات خدمات اقدام کنند. همچنین فروش مستقیم ارز حاصل از صادرات قطعی کالا به دیگر واردکننده‌های گروه 2 و 3 فراهم است. برای این منظور حتما باید محل تامین ارز ثبت‌ سفارش «از محل صادرات» انتخاب شود.  از سوی دیگر امکان تامین ارز برای واردات کالاهای گروه 2 و 3 به صورت خرید از سامانه نیما، استفاده از ارز حاصل از صادرات قطعی کالا و استفاده از ارز موجود در سپرده ارزی فراهم است. ارز کالاهای گروه یک نیز همچنان با نرخ رسمی و از محل منابع بانک مرکزی تامین می‌شود.
اعلام روزانه نرخ ارز در سامانه سنا
از سوی دیگر بانک مرکزی اعلام کرد میانگین نرخ انواع ارز به صورت ساعتی و روزانه در سامانه «میانگین موزون سنا» به آدرس  https://www.sanarate.ir برای اطلاع عموم منتشر می‌شود.
براین اساس، نرخ‌‌های اعلام‌شده در این سایت، بیانگر میانگین وزنی نرخ خرید و فروش ارز بر مبنای معاملات ثبت‌شده در سامانه نظارت ارز (سنا) توسط صرافی‌‌های مجاز کل کشور است.
همچنین از آنجا که نرخ‌‌های اعلامی در این سایت براساس معاملات قطعی است، بنابراین این نرخ‌ها برآیند واقعی نرخ ارز در کشور بوده و مبنای عمل برای فعالان اقتصادی است.
گفتنی است، سامانه اعلام نرخ ارز در حالی اعلام می‌شود که هم اکنون در بازار دلار با 2قیمت آزاد و بازار ثانویه به متقاضیان عرضه می‌شود. با این حال نرخ دلار آزاد از نظر روانی بر دیگر نرخ‌ها تاثیرگذار است.


Page Generated in 0/0151 sec