printlogo


کد خبر: 196780تاریخ: 1397/5/20 00:00
اخبار

نهاوندیان:
فرمانده اقتصادی دولت رئیس‌جمهور است
محمد نهاوندیان درباره مشکلات اخیر اقتصادی می‌گوید باید ببینیم مسائل و نوساناتی که در اقتصادمان شاهد هستیم آیا ریشه در واقعیت اقتصادی و سیری که در ۵ سال گذشته تجربه کردیم داشته یا تابع انتظارات نسبت به آینده است. معاون اقتصادی رئیس‌جمهور درباره تغییرات ایجاد شده در مدیریت بانک مرکزی و بسته جدید ارزی دولت گفت: هدف از تغییرات انسجام بیشتر و هماهنگی بیشتر و خدمت کیفی‌تر به مردم و اقتصاد کشور است.
به گزارش تسنیم، وی افزود:‌ خود تغییر موضوعیت ندارد، هدف تغییر مهم است. هرگاه تغییر در افراد لازم باشد رئیس‌جمهور تصمیم می‌گیرند و اجرا می‌شود. آنچه به عنوان یک نقطه مثبت پیش روی ما قرار دارد این است که با تشکیل شورای عالی اقتصادی به ظرفیت بالایی از هماهنگی اقتصادی دست یافته‌ایم و طبیعتا وقتی 3 ‌قوه مجریه، مقننه و قضائیه از آغاز فرآیند تصمیم‌سازی و تصمیم‌گیری و اجرا و نظارت هماهنگ عمل کنند؛ برآیند مدیریت اقتصادی کشور بهتر خواهد شد. نهاوندیان در پاسخ به اینکه آیا اکنون هم فرمانده تیم اقتصادی دولت شما هستید، گفت:‌ فرمانده اقتصادی آقای رئیس‌جمهور هستند.


تشکیل ۱۱۰۰ پرونده تخلفات بودجه‌ای دستگاه‌ها
رئیس دیوان محاسبات کشور از تشکیل۱۱۰۰ پرونده تخلفات و انحرافات دستگاه‌های دولتی از بودجه سال ۹۵ خبر داد. به گزارش پژوهشکده پولی و بانکی، عادل‌آذر با تاکید بر رویکرد جدید این دیوان بر حسابرسی عملکرد دستگاه‌های اجرایی به جای حسابرسی نهایت با تصویب قانون و استانداردهای آن در کمیسیون برنامه و بودجه مجلس، از کم‌توجهی دستگاه‌های دولتی به خرید کالاهای ایرانی انتقاد کرد و افزود: در سال‌های ۹۵ و ۹۶ دستگاه‌های دولتی حدود ۴ میلیارد تومان برای خرید تجهیزات مشابه کالاهای داخلی مورد نیاز خود، کالاهای خارجی خریده‌‌‌اند. وی اظهار داشت: دیوان بر اساس مطالبه نمایندگان، هیأت ویژه‌ای برای رسیدگی به تخلفات اخیر بویژه در حوزه ثبت‌سفارش خودرو تشکیل داده و گزارشی را هم تهیه کرده که به مجلس
ارائه می‌شود.


تجارت با عراق به ریال و دینار است
در پی اعلام سخنگوی دولت عراق مبنی بر اینکه «این کشور به استفاده از دلار در مبادلات مالی خود با ایران پایان می‌دهد»، رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق در واکنشی اعلام کرد ایران و عراق رابطه دلاری با یکدیگر ندارند و مبادلات تجاری بر اساس ریال یا دینار است. یحیی آل‌اسحاق در گفت‌وگو با ایسنا اضافه کرد: متاسفانه برخی مقامات سیاسی دولت عراق به دلیل انتخابات پیش رو نه به عقبه اقتصادی ایران و عراق توجه می‌کنند و نه آتیه اقتصادی این کشور را در نظر می‌گیرند. وی با تاکید بر اینکه روابط استراتژیک اقتصادی و سیاسی ایران و عراق بلندمدت است، اظهار داشت: حجم مبادلات اقتصادی ایران و عراق سالانه ۱۲ میلیارد دلار است که قرار شده به
۲۰ میلیارد دلار نیز افزایش یابد. به طور حتم چنین صحبت‌های سیاسی خللی در مبادلات اقتصادی و تجاری ایران و عراق ایجاد نمی‌کند و آینده اقتصادی 2 کشور روشن است.

ایران پانزدهمین اقتصاد بزرگ دنیا می‌شود
صندوق بین‌المللی پول پیش‌بینی کرد ایران با کنار زدن 3 کشور اسپانیا، عربستان و کانادا پانزدهمین اقتصاد بزرگ دنیا در سال ۲۰۲۱ شود. به گزارش تسنیم، بر اساس آمارهای منتشر شده از سوی این نهاد بین‌المللی، تولید ناخالص داخلی ایران بر اساس شاخص قدرت خرید در سال 2017 بالغ بر 1644 میلیارد دلار بوده و ایران از این نظر در رتبه 18 جهان قرار گرفته است. پیش‌بینی شده است تولید ناخالص داخلی ایران بر اساس شاخص قدرت خرید در سال 2021 به 2095 میلیارد دلار برسد که بیشتر از تولید ناخالص داخلی اسپانیا، عربستان و کانادا خواهد شد.


Page Generated in 0/0058 sec