printlogo


کد خبر: 196799تاریخ: 1397/5/20 00:00
گلر جدید چلسی چرا کپا اینقدر گران بود؟

بن هیوارد: تنها چند ساعت پس از انتشار خبر رسمی انتقال «تیبو کورتوا» از چلسی به رئال مادرید، آبی‌های لندن موفق شدند «کِپا آریسابالایا» دروازه باشگاه آتلتیک بیلبائو را با مبلغ 72 میلیون پوند به خدمت بگیرند و به این ترتیب این دروازه‌بان 23 ساله اسپانیایی، با عبور از «آلیسون بکر»، تبدیل به گران‌قیمت‌ترین دروازه‌بان تاریخ شد. حال کپا که تمام دوران حرفه‌ای خود را در بیلبائو سپری کرده بود، به یکی از بزرگ‌ترین باشگاه‌های جهان پا گذاشته و طبیعتاً عملکردش بیش از پیش مورد توجه فوتبال‌دوستان قرار خواهد گرفت. سوالی که اکنون در ذهن بسیاری از فوتبال‌دوستان نقش بسته این‌ است که «چرا چلسی باید چنین هزینه هنگفتی را برای یک دروازه‌بان تقریباً کم نام‌ونشان پرداخت کند؟» برای رسیدن به پاسخ صحیح این سوال، نخست باید نگاهی به گذشته او بیندازیم: کپا در 6 سالگی در شهر کوچکی به نام « اونداروآ» در ایالت «باسک» اسپانیا فوتبال را آغاز کرد، یعنی در شهر محل تولدش. در 9 سالگی به حدی خوش درخشید که توجه مسؤولان بیلبائو را به سوی خود جلب کرد و در نهایت نیز به این تیم پیوست و همانطور که گفتیم تمام دوران حرفه‌ای‌اش تا این لحظه را در این تیم سپری کرد. جالب اینکه او در کنار فوتبال، علاقه شدیدی هم به آموزش پرندگان داشت و به همراه پدرش، به فنچ‌ها آموزش آواز می‌داد و 2 بار نیز در سال‌های 2008 و 2010، برنده مسابقات محلی شد! قهرمان زیر 19 ساله‌های اروپا در سال 2012، سال گذشته اولین بازی ملی خودش را برای تیم بزرگسالان اسپانیا نیز انجام داد. بد نیست بدانید که هم‌تیمی‌هایش به سبب علاقه‌اش به پرندگان و همچنین دایوهای بسیار بلندش، به او لقب «فنچ طلایی» (El Jiguero) داده‌اند. کپا در جام‌جهانی 2018 روسیه نیز در تیم اسپانیا به حضور داشت.
چرا رقم او تا این اندازه بالاست؟
چلسی می‌تواند برای این ماجرا، رئال را مقصر بداند، چرا که درست پس از لغو انتقال او به سانتیاگوبرنابئو، مسؤولان آتلتیک ‌بیلبائو بدرستی متوجه علاقه باشگاه‌های بزرگ اروپایی به وی شدند و به همین منظور در قرارداد جدید، مبلغ فسخ را از 18 میلیون پوند به 72 میلیون پوند افزایش دادند. نکته جالب درباره باشگاه آتلتیک بیلبائو اینکه با وجود فعالیت‌های وسیع تیم‌های حاضر در لالیگا برای جذب بازیکنان اروپایی، این تیم از سیاست خاصی پیروی می‌کند و دست به خریدهای خارج از ایالت باسک نمی‌زند. به این ترتیب، کل مبلغ دریافتی از چلسی نه در بازار نقل‌وانتقالات بلکه در تیم‌های پایه باشگاه هزینه خواهد شد.
کپا چه دروازه‌بانی است؟
او بارها با جوانی‌های اسطوره فوتبال اسپانیا در درون دروازه یعنی «ایکر کاسیاس» مقایسه شده است و حتی برخی معتقدند کپا حتی این توانایی را دارد تا از ایکر مقدس نیز بهتر باشد. این دروازه‌بان 189 سانتیمتری با وجود اینکه 11 سانتیمتر از «تیبو کورتوا» کوتاه‌تر است اما رفلکس‌های بسیار خوبش زبانزد خاص و عام شده و تحسین تمام کارشناسان زبده را برانگیخته است. او با وجود 23 سال سن، تجربه بسیار بالایی هم در سطح باشگاهی و هم در سطح ملی کسب کرده است. فراموش نکنید که او از 17 سالگی به تیم‌ملی اسپانیا فراخوانده شده و پیش از راهیابی به ترکیب اصلی بیلبائو یک فصل را به صورت قرضی در لیگ یک اسپانیا بازی کرده است. شاید برای‌تان جالب باشد که بدانید «ارنستو والورده» سرمربی سابق بیلبائو و کنونی بارسلونا، کسی بود که پیراهن شماره یک تیم را به کپا داد و او را به عنوان دروازه‌بان نخست خود برگزید. او در بازی با پا بسیار مهارت دارد که این ویژگی در فوتبال مدرن کنونی، بسیار حیاتی ا‌ست. «داوید دخه‌آ» سنگربان نخست تیم‌ملی اسپانیا، از کپا به عنوان «ستاره آینده لاروخا» نام می‌برد و معتقد است او آینده بسیار درخشانی پیش روی خود می‌بیند.
آیا برای چلسی مهره کارآمدی است؟
چند ماه پیش فقط 18 میلیون یورو ارزش داشت اما بازار به حدی بی‌رحم شده است که اگر شما نتوانید بازیکنی را در زمان مناسب شناسایی و خریداری کنید، مثل لیورپول و چلسی مجبور به پرداخت هزینه‌هایی گزاف می‌شوید. حالا که چلسی حاضر به پرداخت این هزینه شده، می‌توانست کمی بیشتر دست به جیب شود و با 89 میلیون یورو «یان اوبلاک» را به خدمت بگیرد اما بیان این نکته ضروری‌ است که اوبلاک بازی با پای چندان خوبی ندارد و فقط برای تیم‌های تدافعی کارآمد خواهد بود. نکته بسیار خیره‌کننده درباره او در فصل گذشته این‌ است که هیچ بازیکنی در لالیگا به اندازه کپا پاس بلند دقیق ارسال نکرده؛ 368 پاس دقیق. این آمار نشان از قدرت بازیسازی و بازی با پای کپا دارد، خصیصه‌ای که برای فلسفه فوتبال ساری بسیار مهم است. ضمن اینکه کپا شوت‌گیر ماهری ا‌ست و با توجه به سن کمش، سال‌های زیادی را در پیش خواهد داشت و چنانچه بتواند یک دهه درون دروازه چلسی حضور داشته باشد، آنگاه مبلغی که باشگاه برایش پرداخت کرده، ناچیز خواهد بود.


Page Generated in 0/0137 sec