printlogo


کد خبر: 196813تاریخ: 1397/5/20 00:00
چهارگوشه

نتایج انتخابات عراق  بدون تغییر ماند
بازشماری دستی آرای انتخابات پارلمانی عراق تغییری در نتیجه پیشین به دنبال نداشت. به این ترتیب، فهرست انتخاباتی سائرون به رهبری مقتدا صدر با احراز ۵۴ کرسی از ۳۲۰ کرسی مجلس، در جایگاه نخست قرار دارد. با اعلام نتایج بازشماری دستی آرا، دیگر هیچ بهانه‌ای برای تعلل در تشکیل دولت وجود ندارد،  هرچند در انتخابات گذشته نیز تشکیل دولت با وقفه‌های طولانی مواجه شده بود اما گویی تشکیل دولت در چهارمین انتخابات پارلمانی می‌رود تا رکورد جدیدی را ثبت کند، نزدیک به 4 ماه از آغاز انتخابات می‌گذرد و هنوز دولت قبلی امور را در دست دارد.

یورش بی‌سابقه طالبان  به مرکز افغانستان
نیروهای طالبان به طور گسترده‌ به استان غزنین در مرکز افغانستان یورش بردند. این یورش که منازل مسکونی، مغاز‌ه‌ها و حتی ایست‌های بازرسی را در بر گرفت، منجر به این شد که طالبانی‌ها بتوانند بخش‌های مهمی از غزنین را به تصرف خود درآورند. گفته می‌شود طالبان طی ماه‌های گذشته جان تازه‌ای گرفته و به خطر جدی برای دولت مرکزی مبدل شده است. نباید از نظر دور داشت که فساد و فقر از عوامل گسترش حضور طالبان و عناصر افراطی در افغانستان است.

روسیه سفیر یونان را احضار کرد
روابط تاریخی روسیه و یونان با چالش جدی روبه‌رو است. در پی ادعای آتن مبنی بر دخالت روسیه در امور این کشور و همچنین تلاش برای نقش‌آفرینی در مناسبات مقدونیه و یونان، آتن دو دیپلمات روس را اخراج کرد و به 2 تن دیگر اجازه ورود به این کشور نداد، بنابراین مسکو نیز قصد دارد دست به اقدام متقابل بزند. در همین حال گفته می‌شود مسکو از نقش‌آفرینی آتن در تلاش برای حضور مقدونیه به عنوان عضوی از پیمان ناتو نگران است. روسیه در حوزه اروپای شرقی عملا پیشروی ناتو را به سوی مرزهای خود یک خط قرمز می‌داند.

ماراتن انتخاباتی اندونزی آغاز شد
ماراتن انتخاباتی سال 2019 اندونزی در حالی آغاز شد که «جوکو ویدودو» که یک روحانی را به عنوان معاون اجرایی‌اش برگزیده است برای انتخابات ثبت‌نام کرد. ویدودو نخستین رئیس‌جمهوری غیرنظامی در اندونزی است و توانسته کارنامه مثبتی داشته باشد. در حال حاضر بسیاری از تحلیلگران مسائل منطقه‌ای می‌گویند او قادر خواهد بود در این انتخابات پیروز شود. اندونزی سومین دموکراسی بزرگ جهان است که در حال حاضر تحت تاثیر مرگ 300 تن از شهروندانش در زلزله اخیر این کشور با چالش‌های داخلی فراوانی روبه‌رو است.

هند ادوات نظامی‌اش را  از مالدیو خارج می‌کند
رئیس‌جمهوری مالدیو که از سوی چین حمایت می‌شود از هند خواسته است طبق توافقنامه ماه ژوئن، بالگرد‌ها و ادوات نظامی خود را از این کشور خارج کند. گفته می‌شود عبدالله یمین، رئیس‌جمهوری مالدیو در انتظار کمک‌های اقتصادی و نظامی از سوی چین است. هند دهه‌ها است در مالدیو فعال است اما در حال حاضر چینی‌ها قصد دارند پل، فرودگاه و جاده در این کشور بسازند.

مادر و پدر زن ترامپ  شهروند آمریکا شدند
پدر و مادر «ملانیا ترامپ» بانوی اول آمریکا و همسر «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور این کشور که اصالتا اهل اسلوونی است از طریق برنامه ارتباط خانوادگی، شهروند آمریکا شده‌اند. این همان قانونی است که دونالد ترامپ آن را قانون «مهاجرت زنجیره‌ای» نامیده و تلاش می‌کند آن را لغو کند. وی بارها از این قانون انتقاد کرده است و سپتامبر گذشته توئیت کرده بود «باید این قانون لغو شود و دیگر اجازه ندهیم افراد به آمریکا آمده و بعد از آن خانواده‌های‌شان را هم به این کشور بیاورند. این غیرقابل قبول است».
 


Page Generated in 0/0062 sec