printlogo


کد خبر: 196826تاریخ: 1397/5/20 00:00
اردوغان:
ایران، چین و روسیه در جنگ اقتصادی کنار ما هستند

رجب طیب‌اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه گفت: کشورهای ایران، چین و روسیه در جنگ اقتصادی کنار ترکیه هستند و ما از این جنگ سربلند بیرون خواهیم آمد.
به گزارش ایرنا، اردوغان دیروز در بایبورد ترکیه طی سخنرانی‌ای در اجتماع مردمی گفت: در جنگ اقتصادی گزینه‌‌های زیادی از جمله ایران، روسیه، چین، برخی کشورهای اروپایی و دیگر کشورها را مدنظر داریم و در این مسیر راه زیادی طی کرده‌ایم.
وی خطاب به مردم ترکیه گفت: کسانی که دلار، یورو و طلا در خانه دارند، آن را به بانک‌ها آورده و به لیر تبدیل کرده و در این مبارزه ملی مشارکت کنند.
وی اضافه کرد: این اقدام مردم پاسخی دندان‌شکن به افرادی است که به اقتصاد ترکیه حمله کرده‌اند. وی تاکید کرد: کسانی که سعی دارند دوستی با ترکیه را فدای نقشه کوچک خود کنند، در آینده پشیمان خواهند شد.
وی با بیان اینکه ترکیه بر اساس داده‌‌های اقتصاد کلان، قدرت تولید، اشتغال و سیستم بانکی کوچک‌ترین مشکلی ندارد، گفت: با این وجود در معرض موج بی‌ثباتی مالی قرار گرفته‌‌‌‌‌ایم و بدون تردید، دلایل این حملات فراتر از یک اختلاف‌نظر ساده است.
اردوغان بدون اشاره مستقیم به کشور خاصی و با مخاطب قرار دادن تلویحی آمریکا اظهار کرد: آسیب‌‌های وارد‌شده بر روابط ما با کشورهای دارای چنین رویکردی، به نقطه تقریبا غیرقابل جبرانی رسیده است.
نرخ ارزهای خارجی در بازار ترکیه در پی سقوط چشمگیر ارزش پول ملی این کشور لحظه‌ای شده است، به طوری که رسانه‌‌های این کشور نرخ ارز را به صورت ساعتی اعلام می‌کنند.
اوایل سال جاری میلادی، هر دلار در بازار ترکیه 75/3 لیر معامله می‌شد اما این نرخ دیروز به رقم بی‌سابقه 9/5 لیر رسید و با افت ارزش 57 درصدی ارزش لیر در برابر دلار، رکورد جدیدی در بازار پولی ترکیه ثبت شد.
همچنین اوایل سال 2018، قیمت هر یورو در بازار ترکیه 5/4 لیر بود اما با افزایش چشمگیر به‌خصوص در چند روز اخیر به رقم بی‌سابقه 76/6 لیر رسید و ارزش لیر در برابر یورو 47 درصد افت کرد.


Page Generated in 0/0067 sec