printlogo


کد خبر: 196842تاریخ: 1397/5/21 00:00
عضو شورای شهر تهران ناگفته‌‌‌هایی از رأی آوردن نجفی برای تصدی شهرداری پایتخت را تشریح کرد
انتقاد از برخورد سیاسی با مترو
علیخانی: آقای نجفی ۲۰ رأی آورد، نه ۲۱ رأی اما گفته شد ۲۱ عضو منتخب شورا به وی رأی داده‌اند

گروه اجتماعی: یک سال از عمر شورای پنجم گذشته است، در این مدت اعضای شورا 2 شهردار انتخاب کرده و روزهای پرفراز و نشیبی را پشت‌سر گذاشته‌اند. یکی از اعضای پرتذکر این شورا، محمد علیخانی، رئیس کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورای شهر تهران است. علیخانی بیشترین نقد را به معاونت حمل‌ونقل شهرداری تهران در این مدت داشته و معتقد است این معاونت به جای آنکه به امور مهم شهری بپردازد تمرکز خود را روی موضوع ساده‌ای چون طرح ترافیک گذاشته که برای مدیریت شهری حاشیه‌‌های زیادی را به دنبال داشته است. به گزارش مهر، وی برای نخستین‌بار اعلام کرد زمانی که در دفتر احمد مسجدجامعی آخرین رأی‌گیری‌‌های غیررسمی برای انتخاب شهردار تهران انجام شد، محمدعلی نجفی با ۲۰ رأی به عنوان گزینه نهایی معرفی شد، در حالی که آن زمان همه جا اعلام شد هر ۲۱ منتخب شورای پنجم به نجفی رأی داده‌اند.
نجفی 20 رأی داشت، نه 21 رأی!
علیخانی در این‌باره اظهار داشت: نباید یادمان برود که مردم چگونه در صحنه حضور پیدا کردند و چگونه در صف‌ها پایدار ماندند و در کنار انتخاب رئیس‌جمهور، اعضای شورای شهر را نیز با رأی بی‌سابقه و میلیونی انتخاب کردند، این اتفاق وظیفه هر کسی را که از برآیند این رأی بالا آمده سنگین‌‌‌‌‌‌تر می‌کند. ما نباید این اتفاق بزرگ را فراموش کنیم و این مسؤولیت سنگین را ساده بدانیم. اگر یادتان باشد گفته شد آقای نجفی با ۲۱ رأی انتخاب شده اما برای نخستین‌بار اعلام می‌کنم در آن جلسه هم‌اندیشی آقای نجفی ۲۰ رأی آورد، نه ۲۱ رأی اما گفته شد که ۲۱ عضو منتخب شورا به وی رأی داده‌‌‌اند. وی افزود: البته من خودم به آقای نجفی رأی دادم، هرچند بعداً نظرم عوض شد. قبل از آن نیز گزینه نهایی من برای شهردار بودن فرد دیگری بود، منتها برای انسجام شورا و اینکه اکثریت منتخبان آقای نجفی را انتخاب کرده بودند بنده هم به وی رأی دادم و از کاندیدای مورد نظرم خواستم انصراف بدهد. پیش از من، آقایان الویری و میرلوحی با وی تماس گرفته بودند اما نامزد مورد نظر قبول نکرده بود انصراف دهد ولی زمانی که من از وی خواستم قبول کرد انصراف دهد.
اجرا نشدن مصوبه شورا
علیخانی در ادامه درباره طرح ترافیک اهالی رسانه و حواشی آن نیز گفت: بسیاری از اهالی رسانه نتوانستند طرح بگیرند، جالب آنکه مصوبه شورا در این رابطه اجرا نشد و از اعلام نام رسانه خودداری شد. انگار هیچ‌کس در معاونت حمل و نقل و ترافیک کاری به این سادگی را بلد نیست و باید کار با قرارداد میلیونی، برون‌سپاری شود. وی همچنین درباره معاونت حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری افزود: درباره قراردادها گزارشات و ابهاماتی وجود داشت که ما به نجفی اعلام کردیم و جلوی این قراردادها گرفته شد. لیست این ۲۰ قرارداد متوقف شده که طی نامه‌ای به شهردار وقت ارائه و دستور توقفش داده شد  و با آمدن پورسیدآقایی دوباره به جریان افتاد، بدون اینکه ابهامات برطرف شود. این قراردادها مطالعاتی بود و نکته جالب آنکه از سال ۹۱ تا سال ۹۵ این معاونت ۶۰ میلیارد تومان پروژه مطالعاتی داشته. ما خواسته‌‌‌‌‌ایم موضوعات این مطالعات انجام شده به ما ارائه شود. باید اعلام کنند این مطالعات در چه موضوعاتی، با چه مبلغ قراردادی و توسط چه شرکت مشاوره‌ای طی این سال‌ها انجام شده است. حق ما است به عنوان یک نهاد نظارتی بدانیم ۶۰ میلیارد تومان هزینه مطالعات چه تأثیری بر شهر گذاشته است.
برخورد سیاسی با موضوع واگن‌های مترو
به گفته این عضو شورای شهر، ما در شورای پنجم تلاش کردیم در کمیسیون خودمان اولویت‌ها را مشخص کنیم. تکمیل و توسعه حمل‌ونقل عمومی و کاهش آلودگی هوا در حوزه حمل‌ونقل و تکمیل پروژه‌‌های نیمه‌تمام در حوزه عمران از اولویت‌‌های ما است. در این مدت تلاش شد بدون آنکه بر تعداد واگن‌ها افزوده شود، سرفاصله‌ها را کاهش دهیم. همچنین مشخص کردیم خطوط مترو چه کمبودهایی دارد و برای تکمیل آن چه میزان اعتبار نیاز است. در حال حاضر برای تکمیل خطوط فعلی و خطوط ۶ و ۷ به ۲۲ هزار میلیارد تومان نیاز داریم که با اعتباری که در بودجه سالانه پیش‌بینی شده کار چندانی نمی‌توان کرد، بنابراین باید از ظرفیت‌‌های قانونی خود استفاده کنیم. شورای اقتصاد مصوب کرده 2 هزار واگن به متروی کلانشهرها داده شود.
در این مدت با پیگیری‌ها و جلساتی که آقای هاشمی با معاون اول رئیس‌جمهور برگزار کرده، تلاش شده است سهم تهران از این واگن‌ها نقد شود. قرارداد نهایی ۶۳۰ واگن به تأیید شورای اقتصاد رسیده و همچنین با پیگیری‌‌های انجام شده سهم ۶۳۰ واگنی تهران به ۷۰۰ واگن افزایش خواهد یافت و خوشبختانه برنده مناقصه شرکت واگن‌‌سازی تهران است که بخشی از سهام آن متعلق به چینی‌هاست، البته اگر در زمان شورای چهارم برخورد سیاسی با تحویل واگن‌ها نمی‌شد، الان باید واگن‌‌های جدیدی به متروی تهران تزریق می‌شد. این پیگیری‌‌های ما نیز ممکن است پس از پایان دوره شورای پنجم به نتیجه برسد اما مهم نیست، چرا که ما این کار را برای مردم تهران انجام می‌دهیم و مهم نیست به نام ما یا نام دیگران ثبت شود.


Page Generated in 0/0068 sec