printlogo


کد خبر: 196871تاریخ: 1397/5/21 00:00
چهارگوشه

167 شهید در راهپیمایی‌های بازگشت در نوار غزه
آمار جدید وزارت بهداشت فلسطین حاکی از آن است که با گذشت بیش از 4 ماه از راهپیمایی‌های بازگشت در مرز غزه، 167 فلسطینی به شهادت رسیده‌اند. آمار منتشر شده از وزارت بهداشت فلسطین نشان می‌دهد این راهپیمایی‌ها 18 هزار مجروح داشته که وضعیت برخی از‌ آنها وخیم گزارش شده است. بر این اساس، در تظاهرات جمعه گذشته 3‌فلسطینی به شهادت رسیدند و بیش از 300 نفر دیگر زخمی شدند. راهپیمایی‌های بازگشت از 30 مارس گذشته در اعتراض به محاصره غزه و نیز تأکید بر حق بازگشت آغاز شده است؛ فلسطینان تأکید کرده‌اند این تظاهرات‌ها تا تحقق اهداف ادامه پیدا می‌کند.

توقف همکاری آمریکا با پاکستان
دولت دونالد ترامپ در ادامه سیاست فشار به اسلام‌آباد، به قطع همکاری‌ با پاکستان در بخش آموزش نظامی مصمم است. مقام‌های آمریکایی و ارتش پاکستان در این‌باره اظهارنظری رسمی نکرده‌اند، با این وجود رسانه‌های پاکستانی گزارش دادند دولت ترامپ در تصمیم خود جدی بوده و این روند در جهت سیاست واشنگتن برای کاهش تعامل امنیتی پاکستان به دلیل آنچه آمریکا نبود همکاری طرف پاکستانی برای نابودی کامل شبه‌نظامیان و گروه‌های تروریستی بیان می‌کند، اتخاذ می‌شود. به نوشته اکسپرس‌تریبیون، ارتش پاکستان هشدار داده است اقدام آتی آمریکا ممکن است نگاه اسلام‌آباد را برای کسب همکاری نظامی و آموزشی به سمت چین و روسیه متمرکز کند.

هشدار توئیتری ترامپ به کانادا
رئیس‌جمهوری آمریکا با انتشار توئیتی، بار دیگر کانادا را تهدید به اعمال تعرفه بر واردات خودرو کرد. دونالد ترامپ در توئیتر نوشت: «توافق با مکزیک بخوبی پیش می‌رود. باید خودروسازان و کشاورزان در نظر گرفته شوند اگرنه هیچ توافقی در کار نخواهد بود. رئیس‌جمهور جدید مکزیک یک جنتلمن واقعی است اما کانادا باید صبر کند. تعرفه و موانع تجاری آنها بسیار زیاد است. در صورتی ‌که (با کانادا) به توافق نرسیم، بر واردات خودرو تعرفه وضع می‌کنم». این در حالی است که پیش‌تر دولت ترامپ پس از اعلام تصمیمش مبنی بر اعمال تعرفه بر صادرات فولاد و آلومینیوم به‌رغم مخالفت‌ها از سوی 2 حزب جمهوری‌خواه و دموکرات، دولت کانادا را به خشم آورده بود.

27 مرداد؛ موعد تحلیف عمران‌خان
حزب «تحریک انصاف» پاکستان اعلام کرد عمران‌خان به عنوان بیست‌ویکمین نخست‌وزیر این کشور هجدهم آگوست (۲۷ مرداد) در یک مراسم ساده که قرار است در کاخ ریاست‌جمهوری برگزار شود، سوگند یاد می‌کند. مسؤول مطبوعاتی این حزب اعلام کرد: به این مراسم تنها چندصد میهمان دعوت شده و قرار است به‌سادگی برگزار شود. از سوی دیگر، عمران‌خان روز جمعه با کمیسیونر عالی هند دیدار و طی آن نگرانی‌های خود را درباره نقض حقوق‌بشر در کشمیر اعلام کرد و گفت امیدوار است اجلاس سارک هرچه سریع‌تر در اسلام‌آباد برگزار شود.

تشدید تنش میان آتن و مسکو
در پی تشدید تنش‌ها میان مقامات آتن و مسکو، دولت یونان سفیر خود در روسیه را فراخواند. یک منبع آگاه اعلام کرد تصمیم آتن برای فراخواندن سفیر خود از روسیه به ابتکار وزیر خارجه این کشور انجام شد. فراخواندن سفیر در جریان بحران دیپلماتیک 2 کشور پس از اخراج دوجانبه دیپلمات‌های یونان و روسیه اتفاق افتاده است. پیش از این، وزارت خارجه یونان در پاسخ به اخراج دیپلمات‌های این کشور از روسیه بیانیه‌ای منتشر کرد و روسیه را «شریک تسلیحاتی ترکیه» خواند و اعلام کرد مسکو به صورت پیوسته از روابط دوستی و همکاری که طی 190 سال بین یونان و روسیه بوده، دور شده است.

سقوط هواپیمای ربوده‌شده در سیاتل
مرد ۲۹ ساله آمریکایی که گمان می‌رود مکانیک هواپیما بوده یک هواپیمای مسافری خالی از مسافر را از فرودگاه سیاتل ربود و آن را در نزدیکی جزیره کترون به دریا انداخت. دفتر پلیس محلی در توئیتی اعلام کرد: این یک اقدام تروریستی نبوده و تایید شده این مرد ۲۹ ساله قصد خودکشی داشته است. طبق گزارش‌ها، 2 فروند جنگنده اف ۱۵ ارتش آمریکا این هواپیما را تعقیب کردند اما نقشی در برخورد آن و ساقط شدنش نداشتند. پلیس واشنگتن همچنین اعلام کرد ارتش آمریکا و اف‌بی‌آی در حال بررسی این موضوع هستند.


Page Generated in 0/0067 sec