printlogo


کد خبر: 196891تاریخ: 1397/5/21 00:00
هر دلار 10500 تومان
قیمت ارز به تابلوی صرافی‌ها رسید

گروه اقتصادی: رفتارهای بازار ارز در نخستین روز هفته نشان داد دلار در کانال 10 هزار تومان در حال تثبیت شدن است. به گزارش  خبرنگار «وطن‌امروز»، سرانجام چند روز بعد از اعلام جزئیات بسته جدید ارزی، فعالیت صرافان آغاز شد و قیمت ارز به تابلوی صرافی‌ها برگشت. بر این اساس دلار حدود 10500 تومان خرید و فروش شد. البته صرافی‌ها ارز به مردم نمی‌فروختند، چرا که طبق بخشنامه بانک مرکزی، صرافی‌ها فقط بابت مسافرت و خدمات می‌توانند به مردم ارز بفروشند. دیروز بازار ارز شلوغ بود اما آن التهاب معمول را نداشت. دلالان نقش اصلی را در خرید و فروش یومیه ارز دارند و تعداد آنها بعد از آغاز اجرای بسته ارزی بیشتر شده است. شاید بتوان تعداد دلالان حاضر در میدان فردوسی را بیش از 200 نفر محاسبه کرد. دیگر قبح دلار یا یوروفروشی از بین رفته است و دلالان با صدای بلند دلار، دلار می‌گویند.  آنطور که مشهود است در روزهای آخر هفته گذشته 2 صرافی سرشناس دیگر هم با دستور قضایی پلمب شده‌اند. این دو صرافی به نام‌های «الف» و «ب» هر دو در نبش مرکز تجارت جهانی فردوسی قرار دارند. طی هفته گذشته 3 صرافی به دلیل نداشتن مجوز بانک مرکزی پلمب شده بودند. اما 2 صرافی‌ای که بتازگی پلمب شده‌اند، هر دو مجوز بانک مرکزی و شماره ثبت فعالیت داشته‌‌اند که نشان می‌دهد دلیل پلمب آنها موضوعی دیگر است.
داستان ارز مسافری
رسانه‌ها دیروز خبر دادند در بازار ارز صرافی‌ها از خرید و فروش امتناع می‌کردند. خبرگزاری فارس در این باره گزارش داد:  با توجه به ورود دوباره تقاضای ارز مسافرتی و خدماتی، ازدحام در پیاده‌روهای خیابان فردوسی افزایش یافته است. صرافان بخشنامه مربوط به مصارف ارزی قابل تامین توسط صرافی‌ها و مدارک مورد نیاز آن را روی شیشه صرافی‌ نصب کرده‌اند اما با این وجود خرید و فروشی انجام نمی‌دهند و خالی از مشتری هستند. یکی از صرافان در حال نصب بخشنامه بانک مرکزی روی شیشه صرافی بود که یکی از عابران از او پرسید: حالا بر اساس این بخشنامه معامله می‌کنید؟ صراف پاسخ داد: «نه، این دکوریه. توجه نکن». تنها یکی از صرافی‌ها وعده معامله ارز داده بود که تعداد زیادی از متقاضیان ارز جلوی آن ایستاده بودند. صراف به آنها گفته بود وقتی قیمت مشخص شد، ارز می‌فروشیم و آنها منتظر درآمدن قیمت در کنار صرافی اتراق کرده بودند. به گزارش فارس، شرایط فعلی بازار ارز عجیب و غریب است و علت معامله نکردن صرافی‌ها نامشخص. وقتی سیاست‌گذار ارزی روی عرضه ارز توسط صرافی‌ها حساب باز می‌کند و بخشی از نیازهای ارزی را به سمت این بازار هدایت می‌کند و در مقابل صرافی‌ها خرید و فروشی انجام نمی‌دهند، به طور طبیعی قیمت ارز به این شکل رشد می‌‌کند به طوری که هم‌‌اکنون نرخ دلار در بازار آزاد فراتر از قیمت‌های درج شده در سامانه سنا رفته است. در چنین شرایطی سامانه سنا میانگین نرخ دلار را 9200 تومان و یورو را 9338 تومان درج کرده است. با توجه به اینکه در بازار معامله‌ای انجام نمی‌شود معلوم نیست بر چه مبنایی و با اتکا به چه معامله‌ای این نرخ درج شده است. همچنین خبرگزاری دولتی ایسنا از هم‌قیمت شدن ارز مسافرتی با ارز آزاد خبر داد. این رسانه نوشت: در شرایطی مسافران از سه‌شنبه هفته گذشته با قطع شدن عرضه ارز مسافرتی در بانک‌ها مواجه شدند و برای تامین نیاز ارزی خود سراغ صرافی‌ها رفتند که هنوز آنها وضعیت نامشخصی در بازار آزاد دارند، چرا که هیچ مشخص نیست کدام‌یک از صرافی‌ها امکان عرضه ارز مسافرتی را دارند و گذری در  بازار نشان می‌دهد تمام صرافی‌ها در این باره اقدام نمی‌کنند. از سوی دیگر معدود صرافی‌هایی که نرخ‌گذاری بر اساس بازار ثانویه انجام داده‌اند، ارز مسافرتی با نرخ یک درصد بالاتر از این بازار تحویل نمی‌دهند و عملا مسافر باید ارز را با نرخ بازار آزادی تامین کند که اکنون برای دلار تا حدود ۱۱۰۰۰ تومان و یورو تا بیش از ۱۲۰۰۰ تومان است.دلایل این موضوع به مساله مهم تامین منبع ارزی برمی‌گردد؛ برای اینکه صرافی‌ها بخواهند ارز را با نرخ بازار ثانویه بفروشند، باید برای آن ورودی و منبع تغذیه داشته باشند که منبع تامین ارز آنها در 2 بخش محدود می‌شود؛ اول اینکه ارز را از مشتری بر مبنای نرخ‌گذاری بازار ثانویه خریداری کرده باشند تا بتوانند یک درصد بالاتر بفروشند و دیگر اینکه ارز آنها از معاملات در بازار ثانویه یا همان سامانه نیما تامین شده باشد.
این در حالی است که توضیحات دریافتی از صرافی‌ها حکایت از این دارد که در مرحله اول که طبق مصوبه دولت صرافی‌ها مجاز به خرید ارز شده‌اند، تقریبا هیچ مشتری‌ای حاضر نیست ارز خود را با نرخ بازار ثانویه که حدود ۹۰۰۰ تومان و کمتر است به صرافی بفروشد، چرا که اکنون بازار آزاد قیمت بالاتری داشته و براحتی می‌تواند با اختلاف حداقل ۱۵۰۰ تومانی در هر دلار معامله خود را انجام دهد. از سوی دیگر تامین ارز در سامانه نیما انجام می‌شود که این نیز ماجرای خود را دارد. به هر حال صرافی‌ها وقتی ارز را در سامانه خریداری می‌کنند باید در کشور دیگری به حساب صرافی واریز شده و به اسکناس تبدیل شود. در مرحله بعد ورود اسکناس به کشور و از طریق گمرک است که هر دو مرحله هم زمانبر است و هم هزینه خاص خود را دارد که در مجموع این هزینه‌ها بالاتر از آن یک درصدی است که برای صراف تعیین شده تا بالاتر از نرخ بازار ثانویه بفروشد، بنابراین ورود ارز از این طریق هر چند به گفته صرافان می‌تواند به مرور باعث شکسته شدن قیمت‌ها در بازار و تعدیل آن شود اما فعلا تا تعیین سازوکار اجرایی شدن آن زمانبر بوده و نمی‌تواند پاسخگوی مسافران باشد.
 

بانک مرکزی نرخ سکه را اعلام کرد
بانک مرکزی سکه‌های پیش‌فروش با ودیعه سررسید 6 ماهه را با نرخ 2 میلیون و ۸۰۰ هزار تومان تسویه کرده است، این نرخ با قیمت فعلی بازار حدود یک میلیون تومان اختلاف دارد. مراجعه به شعب بانک ملی از این حکایت داشت که سکه‌های پیش‌فروش با ودیعه، دیروز با تخفیف 4 درصدی در نهایت با نرخ 2میلیون و ۷۶۸ هزار تومان تسویه شده و به عبارتی صاحبان این سکه‌ها در زمان تحویل با حذف یک میلیون تومانی که در زمان ثبت‌نام پرداخت کرده بودند، اکنون یک میلیون و ۷۶۸ هزار تومان می‌پردازند. البته قیمت سکه برای هر روز با توجه به اینکه بر اساس شرایط بازار و نرخ دلار تعیین می‌شود، می‌تواند متغیر باشد.در حال حاضر قیمت سکه در بازار حدود 3 میلیون و ۷۰۰ هزار تا 3 میلیون و  ۸۰۰ هزار تومان است که در این حالت دارنده سکه پیش‌فروش نزدیک به یک میلیون تومان سود می‌برد. اواخر هفته گذشته و در روز چهارشنبه که سکه‌های پیش‌فروش شروع به تحویل شد، قیمت سکه در بازار که چند روز بود تا مرز 3 میلیون و ۱۰۰ هزار تومان نزولی شده بود، افزایش یافت و از 4 میلیون تومان گذشت. برخی تحلیلگران بازار معتقد بودند در کنار افزایش قیمت دلار، نرخ بالای 3 میلیون تومانی که بانک مرکزی برای سکه پیش‌فروش تعیین کرد، علامت خوبی به بازار نداد.


Page Generated in 0/0077 sec