printlogo


کد خبر: 196900تاریخ: 1397/5/21 00:00
به رغم ادعای رسانه‌های عربی
سفر العبادی به تهران فعلا در دستور کار نیست

بعد از اظهارات حیدرالعبادی درباره پایبندی به تحریم‌های آمریکا علیه ایران، جبهه متحدی در عراق از علما تا سیاسیون و فعالان شبکه‌های اجتماعی علیه عبادی شکل گرفت. مخالفت‌های گسترده با اظهارات عبادی و در حمایت از ایران، در تاریخ روابط 2 کشور بی‌سابقه بوده است. اما در شرایطی که انتقادات از سخنان عبادی همچنان محل بحث رسانه‌هاست یک رسانه‌ عربی اعلام کرد نخست‌وزیر عراق هفته آینده به تهران سفر می‌کند. به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، پایگاه الغد پرس به نقل از یک منبع آگاه اعلام کرد حیدرالعبادی، نخست‌وزیر عراق هفته جاری به دعوت رسمی ایران به تهران سفر می‌کند. این منبع که نخواست نامش فاش شود همچنین اعلام کرد هدف این سفر، بررسی آخرین تحولات سیاسی عنوان شده است. این خبر را خبرگزاری اسکای پرس از رسانه‌های عراقی نیز اعلام کرده است.  
این در حالی است که سخنگوی دستگاه دیپلماسی روز گذشته نسبت به اخبار منتشر شده از سوی رسانه‌های عراقی مبنی بر سفر حیدر العبادی به تهران طی روزهای آینده اظهار بی‌اطلاعی کرد. از سوی دیگر برخی منابع خبری نیز به خبرگزاری‌های داخلی گفته‌اند خبر منتشر شده مبنی بر سفر  «حیدر العبادی» نخست‌وزیر عراق به ایران در چند روز آینده تأیید نمی‌شود و این سفر فعلا در دستور کار قرار ندارد. اما در ادامه مواضع حمایتی از ایران، رئیس جریان حکمت ملی عراق، ضمن محکوم کردن تحریم‌های واشنگتن علیه تهران، تاکید کرد تضعیف ایران مغایر با منافع عراق است. به گزارش فارس، «سیدعمار حکیم» رهبر ائتلاف ملی شیعیان عراق و رئیس جریان حکمت ملی، در نشستی با بیان اینکه ما پیش تر در زمان رژیم گذشته عراق مخالفت خود با سیاست‌های تحریم اقتصادی علیه ملت عراق را اعلام کردیم چرا که اعتقاد داریم این اقدامات ناعادلانه است، تصریح کرد: امروز نیز مخالفت خود را با این‌گونه اقدامات علیه ملت برادر ایران و دیگر ملت‌های آزاد جهان اعلام می‌کنیم. وی در ادامه تاکید کرد تصمیمات یک‌جانبه یک کشور که به دور از رویه سازمان ملل متحد و نهاد‌های قانونی بین‌المللی اتخاذ می‌شود، مردود است. حکیم با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران کشور همسایه، برادر و مسلمان است، عنوان کرد: ما به عنوان ملت عراق با این کشور دارای روابط راهبردی، جغرافیایی گسترده، اشتراکات دینی، فرهنگی و تاریخی مستحکمی هستیم. وی با اشاره به اینکه کشورهایی که درصدد تضعیف جمهوری اسلامی ایران هستند، منافع عراقی‌ها را در تصمیمات خود مد نظر قرار نمی‌دهند، گفت: ما تضعیف ایران را در کنار بعد ارزشی، انسانی و اصولی که بدان اعتقاد داریم، مغایر با منافع ملت و دولت عراق می‌دانیم. وی در ادامه تاکید کرد: ما بر این باوریم که تضعیف ایران به نفع عراق و هیچ‌ یک از کشورهای منطقه که محاصره اقتصادی این کشور را تایید می‌کنند، نیست و‌ پس‌لرزه‌های این اقدام محدود به ایران نخواهد بود و کل منطقه را در خواهد نوردید.
واکنش سفیر ایران در بغداد به سخنان العبادی
سفیر جمهوری اسلامی ایران در عراق نیز به اظهارات اخیر نخست‌وزیر این کشور درباره پیروی از تحریم‌های آمریکا واکنش نشان داد و گفت ایشان یک اظهار نظری کرد اما قرار نیست این کارها انجام شود. ایرج مسجدی در گفت‌و‌گو با ایلنا گفت: صحبت‌های العبادی هیچ تاثیری در روابط ایران و عراق ندارد و نداشته و روابط ما کمافی‌السابق ادامه دارد و ما مشکلی در این زمینه نداریم. وی درباره نحوه پیروی از تحریم‌های آمریکا با توجه به اظهارنظر العبادی گفت: ایشان یک اظهارنظری کردند اما قرار نیست این کارها انجام شود و مبادلات اقتصادی 2 کشور آن قدر وسیع و گسترده است که با یک اظهارنظر تغییری نخواهد کرد. سفیر کشورمان در بغداد خاطرنشان کرد: در این مدت شاهد بودید، همه جریان‌ها، گروه‌ها، احزاب و مسؤولان عراقی خلاف این صحبت (حیدرالعبادی)، صحبت‌های دیگری داشتند و تاکید کردند که ضمن هماهنگی و همکاری در کنار جمهوری اسلامی ایران باقی خواهند ماند.
میزان صادرات ما به عراق بیشتر شده است
سفیر ایران در عراق همچنین مخالفت‌های گسترده با اظهارات العبادی را دلیلی بر تداوم روابط ایران و عراق بر مبنای گذشته عنوان کرد. مسجدی در واکنش به این سوال که العبادی به عنوان نخست‌وزیر این اظهار‌نظر را مطرح کرده نه یک تحلیلگر و از این رو بازوی اجرایی اظهارنظر خود را در دست دارد، گفت: ایشان فقط این مساله را مطرح کرد و همه مخالفت کردند، کس دیگری را ندیدم که این حرف را تایید یا تکرار کرده باشد. فقط او مطرح کرد. وی درباره اینکه آیا ایشان به عنوان نخست‌وزیر جایگاه‌ عملی کردن اظهارات خود را ندارد، گفت:۲۰ مسؤول دیگر این صحبت‌ها را رد کردند و اینها هم جایگاه (اجرایی) داشتند. این مساله تاثیری در روابط ما نخواهد داشت. سفیر کشورمان در عراق درباره اینکه آیا در روزهای اخیر مذاکراتی با این عنوان با طرف عراقی داشته‌اید یا خیر؟ گفت: با این عنوان مذاکراتی نداشتیم چون این مساله تازه مطرح شده و هیچ اثری در روابط نداشته و حتی میزان صادرات ما به عراق بیشتر شده است. وی درباره روابط بانکی 2 کشور و تاثیر تحریم‌های آمریکا بر آن نیز گفت: (مشکلات) روابط بانکی مربوط به الان نیست؛ از قدیم هم  بانک‌های عراقی و بانک مرکزی عراق با دلار با ما کار نمی‌کردند و کاری به الان ندارد. حتی مراودات بانکی ما هم با بانک مرکزی عراق  بر اساس دلار نبوده است.
 


Page Generated in 0/0068 sec