printlogo


کد خبر: 196939تاریخ: 1397/5/22 00:00
چهارگوشه

حیدر العبادی فردا به ترکیه می‌رود
حیدر العبادی، نخست‌وزیر عراق فردا سه‌شنبه عازم ترکیه خواهد شد. مسائل منطقه‌ای، همکاری‌‌های بین‌الملل و احتمالا دولت آینده عراق از محورهای اصلی گفت‌وگوی‌‌های عبادی با مقامات ترکیه است. ترکیه در حال حاضر تحت فشارهای آمریکا با افت شدید نرخ برابری لیره در مقابل دلار رو به رو است که در تاریخ این کشور بی‌سابقه بوده است. جنگ اقتصادی آمریکا با ترکیه این کشور را برای نزدیک‌تر شدن به همسایگانش و حضور فعال‌‌‌‌‌‌تر در بازارهای منطقه‌ای تشویق می‌کند. در همین حال ترکیه دارای رمز مشترک با عراق است که حضور کرد‌ها در این منطقه برای آنکارا همواره نگران‌کننده بوده است.

عاملان ترور مادورو به پرو گریخته‌اند
نیکلاس مادورو، رئیس‌جمهوری ونزوئلا که هفته گذشته با سوءقصد به جانش در مراسم رژه ارتش مواجهه شد، می‌گوید عاملان ترورش اکنون به پرو گریخته و در این کشور زندگی می‌کنند. پیش‌تر مادورو گفته بود عاملان این اقدام تروریستی از سوی آمریکا و کلمبیا هدایت می‌شده‌‌اند‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌. کلمبیا همسایه ونزوئلا است که به محلی برای حضور مخالفان دولت این کشور مبدل شده است. در آمریکا اما ایالت کالیفرنیا محل استقرار مخالفان مادورو است.

ژاپنی‌ها خواستار تخلیه پایگاه اوکیناوا هستند
ده‌ها هزار نفر از معترضان با برپایی تظاهرات در جزیره اوکیناوا خواستار متوقف شدن طرح مربوط به نقل‌مکان پایگاه نظامی آمریکا شدند. در حالی که دولت ژاپن قصد دارد طرح انتقال پایگاه نظامی آمریکا در جزیره اوکیناوا را اجرا کند، ده‌ها هزار نفر از مردم معترض این جزیره با برپایی تظاهرات خواستار برچیده شدن کامل این پایگاه نظامی شدند. بر اساس این گزارش، مخالفان انتقال پایگاه نظامی آمریکا از یک منطقه پرجمعیت اوکیناوا به یک منطقه ساحلی با جمعیت کمتر، بر این باورند که این طرح نه‌تنها تبعات زیست محیطی به همراه خواهد داشت بلکه مغایر با درخواست‌‌های مردم منطقه برای برچیده شدن کامل این پایگاه نظامی است.

دعوت تمام احزاب پاکستان برای مراسم تحلیف عمران‌خان
حزب تحریک اصناف پاکستان می‌گوید مسلم‌لیگ شاخه نواز و حزب مردم را به مراسم تحلیف نخست‌وزیری عمران‌خان دعوت خواهد کرد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌. این در حالی است که این 2 جریان سیاسی پیش از این مخالفت خود را با نتایج انتخابات اعلام کرده بودند. مسؤولان حزب تحریک اصناف می‌گویند: طبق قانون اساسی از آنجا که عمران‌خان در 5 منطقه انتخاباتی پیروز شده است باید از 4 منطقه استعفا کند و در این مناطق انتخابات از نو برگزار می‌شود، به این ترتیب او نمایندگی مردم شهر میانوالی که زادگاه او به شمار می‌رود را به عهده خواهد داشت و از نمایندگی مستقیم 4 منطقه دیگر کناره‌‌‌گیری خواهد کرد.

انتخابات ریاست‌جمهوری مالی برگزار شد
ابراهیم ابوبکر کیتا که با شعار «اول مالی» انتخابات سال 2013 این کشور را با قاطعیت برنده شده بود، اکنون در رای‌‌‌گیری روز یکشنبه بالاترین شانس را در میان رقبایش در اختیار دارد. کیتا که در فرانسه تحصیل کرده به عنوان وزیر امور اقتصادی مالی نیز فعالیت می‌کرده است. کیتا در مقابل سومالیا گیسه، رقیب اصلی از جریان مخالف در فقیرترین کشور آفریقایی رقابت می‌کند که در انتخابات دور نخست توانست با 41 درصد در مقابل
18 درصد که ماه قبل برگزار شد گیسه را شکست دهد.
 
3 حمله موشکی به عربستان طی 24 ساعت
2 روز پس از جنایت خونین ائتلاف متجاوز علیه دانش‌آموزان یمنی در استان صعده، انصارالله یمن ضرب‌شستی به رژیم آل‌سعود نشان داد و روز شنبه در 3 نوبت به سمت مواضع نیروهای سعودی در جنوب عربستان شلیک کرد. نیروهای انصارالله یمن اعلام کردند موشک بالستیکی از نوع بدر ۱ را به سمت پادگان تازه احداث‌شده ارتش عربستان در جازان شلیک کرده‌اند که این موشک به هدف خود اصابت کرده است. این در حالی‌ است که ترکی المالکی، سخنگوی ائتلاف عربی در یمن گفت: نیروهای دفاع هوایی شنبه‌شب موشک بالستیکی را که از استان عمران در شمال یمن به سمت جازان شلیک شده بود، رهگیری و منهدم کردند.
 


Page Generated in 0/0062 sec