printlogo


کد خبر: 197006تاریخ: 1397/5/23 00:00
در نشست نقد و بررسی فیلم «جشن دلتنگی» در سینما روایت مطرح شد
سینما باید کم‌کاری رسانه‌های رسمی را جبران کند

صدوبیست‌وسومین برنامه سینما روایت که چهارمین قسمت از فصل جدید این برنامه نیز بود، به نقد و بررسی فیلم سینمایی «جشن دلتنگی» با حضور علی قائم‌مقامی تهیه‌کننده اثر، محمدامین نوروزی منتقد سینما و محمدمهدی شیخ‌صراف (مجری- کارشناس) اختصاص داشت. به گزارش «وطن امروز»، محمدامین نوروزی، منتقد سینما در این نشست با اشاره به فضای طراحی شده در قصه این فیلم که حاصل روایت 4 قصه متفاوت در کنار یکدیگر است، گفت: به نظرم این نوع از روایت قصه خالی از جسارت است و بهتر بود فیلمساز قصه خود را بر مبنای یک یا 2 نفر از این شخصیت‌ها مثل کاراکتر محسن کیایی و دختر والیبالیستی که به او علاقه‌مند شده پیش می‌برد تا مانع از پراکنده‌گویی در روایت قصه اثر می‌شد و نمای کامل‌تری از شخصیت‌ها به مخاطب ارائه می‌شد.
نوروزی در ادامه با اشاره به تفاوت فضاهای رسانه‌ای داخل کشور که شامل 2 بخش رسمی و غیررسمی می‌شود، اظهار کرد: واقعیت این است که تفاوت فاحشی در میان رسانه‌های رسمی و غیررسمی در داخل کشور وجود دارد به شکلی که مثلا در اینستاگرام فضا به گونه‌ای است که شما تصور می‌کنید اوضاع کشور خیلی آشفته و بهم ریخته است، این در حالی است که شما در رسانه‌های رسمی می‌بینید فضا اصلا به این شکل نیست. این تناقضی است که میان این دو فضا وجود دارد. این منتقد سینما با اشاره به تکرار دائمی برخی سوژه‌ها در آثار سینمایی و حتی تلویزیونی گفت: یکی از مشکلاتی که سینمای ما درگیر آن است، رئالیسم دلزده‌ای است که دائما سراغ تکرار سوژه‌هایی می‌رود که پیش از این، آنها را شنیده‌ یا دیده‌ایم. در این فیلم نیز به نوعی همین اتفاق تکرار شده است. این در حالی است که بسیاری از چهره‌های به شهرت رسیده اینستاگرامی در کنار شهرتی که در میان مردم دارند، گاهی برای تولید فیلم‌های خود دست به سخیف‌ترین کارها می‌زنند که پرداختن به چرایی این موضوع می‌توانست سوژه فیلمساز باشد تا هر کدام از شخصیت‌های نمایش داده شده در فیلم از آن حالت تک‌بعدی خود خارج شوند.  
علی قائم‌مقامی، تهیه‌کننده جشن دلتنگی نیز در این نشست با اشاره به دلایل عدم موفقیت این فیلم در اکران عمومی گفت: اکران این فیلم از 2 هفته قبل آغاز ماه رمضان و همزمان با برخی فیلم‌های پرفروش شروع شد که این بر فروش فیلم تاثیر داشت. علاوه بر آن، کم‌لطفی‌هایی نیز در زمان اکران برای اختصاص سانس در سینماها نسبت به این فیلم شد که توضیح دادن کامل ماجرا در این زمینه دیگر فایده‌ای ندارد. در این فیلم گروه بسیار خوبی چه در زمینه فنی و چه در زمینه بازیگری دور هم جمع شده بودند که فکر می‌کنم عواملی که در این فیلم کار کردند در مجموع 13 سیمرغ داشتند! اما حتما من اشتباهاتی داشتم که این فیلم فروش کمی داشت. واقعا سخت است که بخش خصوصی بخواهد بدون حمایت دولتی، وام و اسپانسر و صرفا از جیب خودش به اصطلاح فیلم فرهنگی بسازد.  نوروزی با اشاره به اهمیت پرداختن به سوژه‌های اینچنینی در سینما و تلویزیون گفت: واقعیت آن است که در شرایط فعلی حاکمیت در مواجهه با فضای مجازی نتوانسته خوب عمل کند و سینما و تلویزیون می‌توانند حقیقت این فضا را به مدیران ما نشان دهند تا با ابعاد مختلف این شرایط جدید آشنا شوند. به نظرم از این جهت سینماگران باید جلودار باشند و مسیر آینده در این فضا را نشان دهند، البته این فیلم تا حدودی در این زمینه موفق بوده است ولی بهتر بود کارگردان با جسارت بیشتری به این موضوع می‌پرداخت. در کنار این، فیلم در نهایت نمی‌تواند به مخاطب بگوید که ما باید چه نسبتی با فضای مجازی داشته باشیم که این هم یکی دیگر از ضعف‌های آن است. نوروزی همچنین با اشاره مجدد به تناقض‌های میان رسانه‌های رسمی و غیررسمی کشور گفت: ما در فضای رسانه‌های رسمی به دلایل مختلف فرهنگی، سیاسی و اجتماعی محدودیت‌هایی داریم که در فضای رسانه‌های غیررسمی اینگونه نیست و اتفاقا این روزها این فضای غیررسمی مخاطبان بسیاری هم دارد. این درست همان‌جایی است که سینما باید برای به تصویر کشیدن آن و پرکردن جای خالی رسانه‌های رسمی وارد عمل شود. یعنی سینما می‌تواند در این زمینه مکمل رسانه‌های رسمی باشد. قائم‌مقامی در این بخش از نشست با گلایه از نبود پوریا آذربایجانی، کارگردان «جشن دلتنگی» در مرحله اکران این اثر گفت: آقای آذربایجانی که این روزها در خارج از کشور هستند، چه در زمان اکران فیلم و چه حالا که فیلم قرار است از چند روز دیگر وارد شبکه نمایش خانگی شود، در کنار اثرشان نبودند. در حالی که تهیه‌کننده و کارگردان حکم پدر و مادر فیلم را دارند و نبود آنها در کنار اثر بدون شک به آن لطمه می‌زند.


Page Generated in 0/0066 sec