printlogo


کد خبر: 197018تاریخ: 1397/5/23 00:00
چهارگوشه

پارلمان جدید پاکستان  تشکیل جلسه داد
پارلمان جدید پاکستان نخستین جلسه‌اش را بعد از پیروزی حزب انصاف برگزار کرد. در این جلسه جریان‌های سیاسی دیگر از جمله مسلم لیگ شاخه نواز و حزب مردم نیز شرکت کرده بودند. گفته می‌شود روز گذشته نواز شریف در مقابل دادگاه حاضر شد تا درباره اتهاماتش پاسخگو باشد. نواز شریف از سوی عربستان مورد حمایت اقتصادی قرار دارد و یکی از جریان‌های سنتی سیاسی در پاکستان را طی سال‌های گذشته هدایت می‌کرده است. مجلس ملی پاکستان در همین حال روز گذشته در حالی تشکیل جلسه داد که 18 آگوست قرار است نخست‌وزیر جدید در آن سوگند یاد کند. عمران خان، رهبر حزب انصاف پاکستان پیروز انتخابات اخیر و نخست‌وزیر آینده پاکستان است.

ماهاتیر محمد به چین می‌رود
ماهاتیر محمد قرار است برای یک سفر تاریخی به چین سفر کند. این سفر از آن جهت حائز اهمیت است که محمد و دولت او در تلاشند روابط خود با چین را متعادل کنند. گفته می‌شود چین در 2 پروژه بزرگ مالزی سرمایه‌گذاری کرده است که دولت جدید این کشور چندان با آنها موافق نیست و مالزی قصد دارد آنها را لغو کند. از سوی دیگر درگیری‌ها در دریای چین جنوبی ابعاد تازه‌ای یافته و ماهاتیر محمد از طرف چینی خواسته است به حق کشتیرانی مالزی در این آب‌ها احترام بگذارد.

سومین نشست رهبران 2 کره  سپتامبر برگزار می‌شود
مقام‌های ارشد 2 کره در دیدار خود تاریخی را برای نشست و گفت‌وگو میان رهبران 2 کشور تعیین کردند. قرار است سومین نشست رهبران 2 کره ماه سپتامبر برگزار شود. دیدار کیم جونگ اون، رهبر کره‌شمالی و مون جائه این، رئیس‌جمهوری کره‌جنوبی  سومین نشست میان 2 طرف خواهد بود و بخشی از اقدامات برای احیای روابط 2 کره تلقی می‌شود. 2 طرف که در آوریل و سپس بار دیگر در مه سال جاری میلادی با یکدیگر گفت‌وگو و دیدار داشتند، قبلا توافق کرده بودند بار دیگر در پاییز دیداری داشته باشند اما جزئیات دقیقی از آن منتشر نشده است.


معترضان در بخارست خواهان استعفای دولت‌اند
شب سوم اعتراضات در رومانی
اعتراضات سراسری در بخارست، مرکز رومانی وارد شب سوم شده است. معترضانی که تصور می‌شد اعتراضات آنها چند ساعت دوام نیاورد، اکنون تعدادشان از رقم 10 هزار تن گذشته و در شهرهای مختلف جز بخارست نیز تجمعات آنها با خشونت پلیس پراکنده نمی‌شود. معترضان همان‌طور که بارها اعلام کرده‌اند خواستار استعفای دولت و برخورد با مفسدان اقتصادی هستند، در حالی که دولت سوسیال- دموکرات که از سال 2016 روی کار آمده در برخورد با مفسدان اقتصادی این کشور کمی مواضع سهل‌تری را پیش گرفته است. در همین حال معترضان در بخارست و شهرهای دیگر رومانی حزب سوسیال- دموکرات را «طاعون سرخ» نامیده‌اند. آنها می‌گویند این حزب قادر نیست با فساد فزاینده در دستگاه‌های دولتی مبارزه کند. نباید از نظر دور داشت که رومانی 19 میلیون نفری از جمله کشورهای اتحادیه اروپایی است که ضمن نظارت بر دستگاه قضایی‌اش از سوی نهاد‌های اروپایی میان کشورهای این اتحادیه در رتبه فاسدترین‌ها قرار دارد. آنطور که گزارش‌های تکمیلی نشان می‌دهد در طول 3 شب گذشته در بخارست نزدیک به 500 تن به جهت خشونت‌ها و درگیری با پلیس به مراکز درمانی فرستاده شده‌اند. شعار «استعفا استعفا» اما از سوی رهبر حزب سوسیال- دموکرات و نخست‌وزیر رومانی در روز دوم اعتراضات غیرقابل پذیرش عنوان شد. ویوریکا دانسیلا، نخست‌وزیر رومانی جمعه هم گفته بود احساسات و عواطف مردم توسط گروهی دزدیده شده است. او همچنین خشونت‌های پلیس را محکوم کرده است. از سوی دیگر در بهار 2018 کلوزه یوهاینیس، رئیس‌جمهوری رومانی از نخست‌وزیر خواسته بود از مقام خود استعفا کند. از مواردی که در حال حاضر در رومانی بر آتش درگیری‌های می‌افزاید آن است که نخست‌وزیر در تعطیلات به سر می‌برد. این تعطیلات از 6 تا 13 آگوست برنامه‌ریزی شده و امروز 14 آگوست نخست‌وزیر باید به سر کار خود بازگردد. گروه‌های سیاسی از حزب سوسیال- دموکرات حاضر به تن دادن به انتخابات پارلمانی جدید در این کشور نیستند و امیدوارند نخست‌وزیر بتواند با اصلاحاتی در قوانین و فشار بر مفسدان اقتصادی فضای کشور را وارد مرحله‌ جدیدی کند. نباید از نظر دور داشت که در درگیری‌هایی که در رومانی رخ داد نیروهای پلیس با استفاده از گاز اشک‌آور و ماشین‌های آبپاش تلاش کردند از موج این مخالفت‌ها بکاهند اما عملا این رویداد‌ها منجر به افزایش تنش‌ها در رومانی شد.
 


Page Generated in 0/0132 sec