printlogo


کد خبر: 197064تاریخ: 1397/5/24 00:00
قیمت هر کیلوگرم مرغ 11 هزار و 100 تومان
گرانی نرخ نهاده‌ها به مرغ رسید

گروه اقتصادی: همان‌طور که پیش‌بینی می‌شد روند افزایش قیمت مرغ آغاز شد. یک منبع آگاه در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان، از افزایش 500 تومانی قیمت مرغ از ابتدای هفته در بازار خبر داد و گفت: امروز قیمت هر کیلو مرغ زنده در کشتارگاه 10 هزار و 100 تومان، توزیع در واحد‌های صنفی 10 هزار و 250 تومان و خرده‌فروشی 11 هزار و 100 تومان است. وی قیمت هر کیلو ران مرغ با کمر را 10 هزار و 100 تومان و ران مرغ بدون کمر را برابر با قیمت مرغ 11 هزار و 100 تومان اعلام کرد و افزود: همچنین قیمت هر کیلو سینه با کتف 19 هزار، سینه بدون کتف 20 هزار و فیله مرغ 22 هزار تومان است. این منبع مطلع کاهش تولید مرغ را دلیل اصلی افزایش قیمت در هفته‌های اخیر دانست و افزود: با توجه به کاهش تولید و عرضه مرغ به کشتارگاه‌ها، بدیهی است که مرغداران با نرخ‌های دلخواه اقدام به عرضه در بازار کنند. وی قیمت مرغ در بازار را پیش‌بینی کرد و گفت: با وجود افزایش عرضه مرغ از ابتدای ماه جاری، ناشی از جوجه‌ریزی ماه‌های قبل، پیش‌بینی می‌شود قیمت مرغ با روند کنونی در بازار ادامه یابد. این منبع مطلع در پایان در پاسخ به این سوال که آیا عرضه مرغ توسط پشتیبانی امور دام تأثیری بر تعادل قیمت آن در بازار خواهد داشت؟ تصریح کرد: عرضه مرغ گرم به قدری نبوده که بتواند بر بازار تاثیرگذار باشد و همواره عرضه مرغ منجمد به سبب نبود تقاضا نمی‌تواند بر کنترل قیمت تأثیرگذار باشد.
 گران شدن مرغ به دلیل افزایش نرخ نهاده‌های دامی
عضو اتحادیه مرغداران گوشتی کشور گفت: از ابتدای سال نرخ نهاده‌های دامی از جمله ذرت با افزایش 40 درصدی، کنجاله سویا با افزایش70 درصدی و سایر افزودنی‌ها با رشد 300 درصدی در بازار روبه‌رو شده است. عظیم حجت، عضو اتحادیه مرغداران گوشتی کشور درباره آخرین وضعیت بازار مرغ اظهار کرد: قیمت مرغ طی یک ماه اخیر به دلیل افزایش هزینه‌های تولید که از ابتدای سال بر مرغداران وارد شد، با نوساناتی در بازار روبه‌رو شد. وی افزود: از ابتدای سال نرخ نهاده‌های دامی با افزایش روبه‌رو شده و در نهایت قیمت مرغ در بازار را دستخوش تغییر و تحولاتی کرده است. حجت، قیمت مرغ زنده در استان تهران را از پایه‌های اصلی تعیین قیمت در سایر شهرها دانست و گفت: هم‌اکنون نرخ هر کیلو مرغ زنده در استان تهران 6 هزار و 700 تا 7 هزار و مرغ آماده طبخ برای مصرف‌کننده 9 هزار تومان و 500 تا 10 هزار و 500 تومان است. وی با اشاره به دلایل تفاوت قیمت مرغ در خرده‌فروشی‌های سطح شهر بیان کرد: قیمت مرغ در فروشگاه‌های مختلف بسته به عواملی نظیر کرایه حمل، میزان فروش فروشگاه‌ها، اجاره‌بها و بسیاری از عوامل دیگر متفاوت است. عضو اتحادیه مرغداران گوشتی در پایان قیمت مرغ در روزهای آتی را پیش‌بینی کرد و گفت: با بهبود شرایط جوی، تولید روند عادی خود را طی خواهد کرد که با این وجود انتظار می‌رود نرخ کنونی مرغ در بازار تداوم داشته باشد تا مرغداران با چالش جدی در صنعت مواجه نشوند.
 تدبیر دولت برای مرغ
مدیرعامل شرکت پشتیبانی امور دام با اشاره به روند نزولی قیمت مرغ و تخم‌مرغ، گفت: خریدهای خوبی در نهاده‌های دامی انجام شده و خیال تولیدکنندگان از بابت نهاده‌ها راحت باشد. محمد یوسفی، رئیس اتحادیه پرورش‌دهندگان مرغ گوشتی مدتی پیش در برنامه گفت‌وگوی 18:30 شبکه خبر درباره تدابیر دولت برای مدیریت بازار محصولات پروتئینی گفت: در حال حاضر روزانه 5 هزار و 500 تن مرغ در سطح کشور توزیع می‌شود و مشکلی بابت تامین مرغ در بازار وجود ندارد. وی ادامه داد: قیمت تمام شده مرغ برای مرغ زنده 6 هزار و 500 تومان و حداقل قیمت مرغ آماده طبخ نیز 9 هزار و 200 تومان است، البته با یارانه‌ای که از طرف شرکت توزیع و پشتیبانی امور دام پرداخت می‌شود با قیمت 8 هزار و 100 تومان به دست مصرف‌کننده می‌رسد. این مقام مسؤول افزود: دولت در قیمت مرغ حداقل 1500 تومان یارانه پرداخت می‌کند و این قیمت واقعی نیست. یوسفی با اشاره به مشکلات مرغداران گفت: مرغداران از سال 94 با گران شدن دان و خوراک زیان دیده‌اند و مطمئن نیستند بتوانند دان مصرفی جوجه‌ها را به قیمت مناسب تامین کنند.  بر اساس این گزارش، حمید ورناصری، مدیرعامل شرکت پشتیبانی امور دام نیز اظهار داشت: طی هفته گذشته روند نزولی در قیمت مرغ و تخم‌مرغ داشته‌ایم و باید تولیدکنندگان را به ادامه تولید ترغیب کنیم. وی تاکید کرد: خریدهای خوبی در نهاده‌های دامی انجام شده و خیال تولیدکنندگان از بابت نهاده‌ها و همچنین خیال مصرف‌کنندگان از بابت میزان تولید و قیمت‌ها راحت باشد. مدیرعامل شرکت پشتیبانی امور دام درباره توزیع مرغ گرم گفت: توزیع مرغ در کشور به طور روزانه انجام می‌شود، البته قیمت عرضه مرغ از تولید تا بازار تفاوت زیادی دارد و تولید‌کننده سود حداقلی می‌برد. وی افزود: ستاد تنظیم بازار قیمت مرغ گرم را 8175 تومان برای مصرف‌کننده اعلام کرده و در تمام میادین تهران عرضه مرغ با همین قیمت انجام می‌شود. توزیع مرغ منجمد نیز بر اساس قیمت اعلام شده انجام می‌شود. ورناصری قیمت مرغ منجمد دولتی را نیز در تمام میادین و فروشگاه‌های زنجیره‌ای 6750 تومان اعلام کرد. این مقام مسؤول درباره نوسانات مقطعی قیمت مرغ گفت: قیمت 11 هزار تومان واقعی نیست و قیمت 9660 تومان قیمت اعلام شده برای هفته گذشته بوده است.
 


Page Generated in 0/0160 sec